در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش عنوان شد:

دانش‌آموزان؛ الگوی مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

۲۵ هزار دانش‌آموز استان سمنان از مزایای شهر پایتخت کتاب بهره‌مند شدند

سمنان (پانا) - اعضای دبیخانه شهر پایتخت کتاب سمنان در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، دانش‌آموزان را مروج کتاب خوانده و بر تشکیل باشگاه کتابخوانی در مدارس استان و بهره‌مندی ۲۵ هزار دانش‌آموز از مزایای این طرح تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۴۳۹۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان؛ الگوی مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین گل‌هاشم عضو شورای شهر سمنان و رضا شمس‌خانی رئیس موسسه آرمان روشن و دبیر شهر پایتخت کتاب با سیدجمال وزیری مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، دیدار و درخصوص اقدامات اجرایی این دبیرخانه و چرایی و چگونگی بهره‌مندی دانش‌آموزان از مزایای شهر پایتخت کتاب، گفت‌وگو کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به آیین سنتی شب یلدا به‌عنوان یک فرهنگ قدیمی و پرمحتوا، ایرانیان را وارث یک فرهنگ و تمدن هشت‌هزار ساله، وارث یک فرهنگ مذهبی و دین کامل به نام اسلام و وارث وزش‌های بومی و محلی از جمله ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای دانست و اظهار کرد: هریک از آن‌ها دستاوردهای ارزشمندی با خود به‌همراه داشته که دشمن در تلاش بود تا انگاره‌های فرهنگی را از ایرانی‌ها بگیرد.

سید جمال وزیری افزود: شیعه دارای دو بال شهادت و ولایت و وارث بهترین نسخه خطبه فدکی منسوب به حضرت فاطمه‌زهرا(س) است و ایرانیان بزرگترین ملت در جهان هستند که بیشترین نسخ خطی را در دست دارند و مطالعات نشان داده که ارزش موزه‌های جهان به داشته‌های ایرانیان است.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین صادرات کشور ایران، صادرات فرهنگی است، گفت: ساختار کشور ایران، کشاورزی؛ اما ساختار کشورهای جهان بر پایه صنعت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به بیانیه ۲۰۱۹ جوانان قطر، راس صادرات فرهنگی کشور را کتاب، عنوان و اظهار کرد: چه بسیار آثار و کتاب‌های ارزشمندی از دانشمندان ایرانی به خارج از کشور صادر شده که مبنای پیشرفت پزشکی اروپا بود.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان تصریح کرد: با توجه به بلوغ فرهنگی بالای دانش‌آموزان و مردم استان سمنان نیاز است تا شاکله فرهنگی در این استان زنده شود.

وزیری در پایان سخنانش، پایتخت کتاب را اتفاق مبارکی دانست که جای تجلیل دارد و تاکید کرد: باید این موضوع برای همیشه ساری و جاری شود و به یک سال خاتمه نیابد و آموزش و پرورش نیز با تمام توان برای هم‌کاری با نخبگان فرهنگی جامعه، آمادگی دارد.

تشکیل ۲۵۰۰ باشگاه کتابخوانی در مدارس

مدیر موسسه آرمان روشن و دبیر شهر پایتخت کتاب در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از توجه مدیران ارشد استانی به ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات اجرایی در دبیرخانه شهر پایتخت کتاب پرداخت.

شمس‌خانی در ادامه، تشکیل باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با ۱۰ دانش‌آموز و یک معاون پرورشی به‌عنوان ناظر و تسهیل‌گر و تأمین ۷۰ درصد خرید کتاب این باشگاه‌ها از طریق یارانه را خواستار و اظهار کرد: از مجموع ۲۷۰۰ باشگاه در سطح کشور، سهم استان سمنان ۴۴ باشگاه بوده که با تشکیل باشگاه در مدارس شهرستان سمنان این آمار افزایش و رشد صعودی خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به مجموعه طرح‌های شهر پایتخت کتاب سمنان از جمله کتابخانه الکترونیک دانوش، شبکه کتاب مردمی نامک، جمعه‌بازار کتاب سمنان، باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان، سامانه تکواه، مسابقات ملی ایده‌پردازی کتاب ایران(ماپکا)، طرح بازیافت و کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوان، مسافر کهکشان، سفیران کتاب، ربات مروج کتاب و ... ، تأکید کرد: ۲۵ هزار دانش‌آموز می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه مشترک با تشکیل ۲۵۰۰ باشگاه کتابخوانی در استان سمنان از مزایای شهر پایتخت کتاب بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با اشاره به نقش و مشارکت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی و شهرداری در اجرای این طرح، گفت: شهر سمنان به‌دلیل اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی، فعالان شهری و مردمی و ارائه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری معرفی شد.

وی در ادامه افزود: سمنان در این طرح با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اقدامات گسترده‌ای طی یک سال اخیر انجام داده و بیش از ۲۰ طرح ابتکاری و خلاقانه ارائه کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در پایان این دیدار ضمن قدردانی از نگاه ویژه مدیرکل آموزش و پرورش به فرهنگ و نقش کتاب و کتابخوانی در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، بازدید از دبیرخانه پایتخت کتاب و مدارس آرمان روشن در سرخه و سمنان را خواستار شد.

گل‌هاشم نیز در این دیدار با بیان این‌که سرانه مطالعه کتاب نگران‌کننده است، گفت: دانش‌آموزان الگوهای بسیار عالی برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.

گفتنی است؛ مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شهر پایتخت کتاب منعقد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار