رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:

با فراهم کردن امکانات آموزشی می‌توان دانش‌آموزان بانیازهای ویژه را به جامعه برگرداند

مشهد(پانا)- رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت ضرورت ساخت آموزشگاه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شهرستان زاوه با حمایت خیرین یکی از برنامه های اداره آموزش‌وپرورش استثنایی است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوان دانش‌آموزان بانیازهای ویژه را به جامعه برگرداند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
با فراهم کردن امکانات آموزشی می‌توان دانش‌آموزان بانیازهای ویژه را به جامعه برگرداند

جواد روحانی در اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در شهرستان زاوه گفت: با توجه به سازه سبک، فضای آموزشی محدود و به منظور توسعه کلاس ‌و ایجاد دوره تحصیلی متوسطه پیش حرفه ای دبستان بهار در شهرستان زاوه، جذب خیر جهت ساخت آموزشگاه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از اولویت های کاری اداره استثنایی در این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان با نیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری کنیم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم، گفت: آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان است و تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت و گسترش عدالت آموزشی، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستان‌ها، مناطق و بخش‌های برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

این مقام مسئول بیان کرد: در استان ٩ هزار دانش آموز در ۲۶۰ فضای آموزشی تحصیل می کنند و تقریبا ١٠ درصد از جمعیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور در استان خراسان رضوی است و این حاصل زحمات همکاران مدارس و مراکز جامع سنجش است که در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و با هدف جذب و پوشش حداکثری نوآموزان تلاش می کنند که دانش آموزی بازمانده از تحصیل نباشد.

روحانی تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه را تحت پوشش دارد، ولی طبق استانداردهای بین‌المللی حدود ۱۹ گروه دانش آموز با نیاز ویژه از خدمات اداره آموزش و پرورش استثنایی بهره مند می شوند به عبارتی هر دانش آموزی که نیاز به امکانات خاص آموزشی دارد به نوعی دانش آموز با نیاز ویژه همچون دانش آموزان دیالیزی و یا سرطانی محسوب می‌شوند.

رئیس دستگاه تعلیم و تربیت استثنایی بیان کرد: استفاده از فرصت های برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از اهداف قرارگاه جهادی است تا با شناسایی این کودکان به ویژه کودکانی که به دلیل معلولیت در خانواده پنهان هستند بتوانیم این دانش آموزان را وارد چرخه تعلیم و تربیت کنیم، بنابراین کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با حضور دیگر نهادها همچون بهزیستی و ... گلوگاهی برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل خواهد بود.

این مقام مسئول افزود : این جلسات بر مبنای دستورالعمل اجرایی کمیته توسعه و هماهنگی تشکیل می شود و رییس اداره به عنوان رییس این کمیته با حضور معاونین و مدیران مدارس استثنایی و با دعوت از مسئولین بهزیستی، دانشگاه، علوم پزشکی، کمیته امداد، فرمانداری و امام جمعه می تواند چالش ها و مشکلات حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه را بررسی کنند و از این طریق سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مسولیت اجتماعی خود را نیز ایفا کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه طبق آمار بین المللی ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت جهان افراد با نیازهای ویژه هستند که دو تا سه درصد از این افراد در سنین مدرسه و تحصیل قرار دارند، ضمن تاکید بر پوشش تحصیلی به عنوان شاخص مهم گفت: رویکرد ما مداخله به هنگام و استفاده از فرصت های طلایی است تا اگر دانش آموزی دارای معلولیت است، سریعتر تشخیص داده شود و از پیشرفت معلولیت وی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: بالغ بر ١٨ هزار دانش آموز در شهرستان زاوه تحصیل می کنند و از این تعداد ۵۴۰ دانش آموز با نیازهای ویژه هستند که ممکن است این عزیزان به امکانات آموزشی دسترسی نداشته باشند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری کنند، بنابراین لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود.

روحانی به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و دومین شاخص را فراگیرسازی عنوان کرد و سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد.

شایان ذکر است اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در شهرستان زاوه با حضور معاون فرماندار شهرستان، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش زاوه، معاونین اداره آموزش و پرورش زاوه، کارشناس مسئول تشخیص و توانبخشی اداره استثنایی، شهردار ، نمایندگان اداره بهزیستی و کمیته امداد، مدیران مدارس البرز، بهار و مرکز جامع سنجش شهرستان و جمعی از کارشناسان دو اداره در دفتر مدیریت آموزش و پرورش زاوه برگزار شد.

در پایان این جلسه حکم صادره از سوی سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مبنی بر ریاست کمیته توسعه، هماهنگی و پشنیبانی شهرستان زاوه، توسط جواد روحانی رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی به مهدی جمال اهدا شد.

دانش آموز خبرنگار:حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار