یک مادر به‌مناسبت‌ روز مادر در گفت‌و‌گو با پانا:

یک مادر باید قوی باشد

تهران (پانا) - یک بانو، مادر شدن را یک مسئولیت بسیار مهم در راستای توسعه و پیشرفت خانواده و جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۷۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
یک مادر باید قوی باشد

زهرا توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا ویژگی یک مادر را قوی برشمرد و گفت: «شاید این سوال به گوش هرکسی بخورد، جوابش فداکاری باشد اما من مخالف این امر هستم، یک زن هنگامی که شجاعت مادر شدن را می‌پذیرد، یعنی در جهت توسعه و پیشرفت جامعه خود فداکاری می‌کند، از عشق به وجود خود می‌گذرد و عاشق فرزند آینده خود می‌شود. از نظر من یک مادر باید قوی باشد تا بتواند محکم و استوار، پشتوان فرزند خویش باشد، سالم باشد تا همیشه کنار فرزند خود باشد، یک مادر باید در ابتدا یک زن با اعتماد به نفس و مقتدر باشد تا بتواند الگوی مناسبی برای آینده فرزندش باشد کودکان هم قدمی می‌خواهند بردارند‌، اول به قدم مادر نگاه می‌کنند‌، هر چی مادران محکم‌تر باشند کودکان هم‌جای پای مادر قدم می‌گذارند.»

توکلی اضافه کرد: «من در گذشته فرزندی را از دست داده بودم و در اوایل می‌ترسیدم اولین حس مادر شدنم‌، ترس از دست دادن بود‌. اما واقعیت آن است که وقتی مادر می‌شوید، قلب خودتان را بیرون بدنت می‌بینید که در حال تپیدن است. یعنی با گریه فرزند خویش، ضربان قلبت پایین و بالا می‌رود، با خنده‌اش، دچار یک هیجانی می‌شوی که هیچ دکتر قلبی قادر به درک، درمان و کنترلش نیست. نمی‌دانم حس فوق‌العاده‌ام را چگونه توصیف کنم اما حال وجود من‌، پسر بچه‌ای شش ساله است که‌، از جان و دل و با بالاترین رضایت قلبی و عشق وجودم‌، به تعلیم و تربیت آن می‌پردازم‌. فقط می‌توانم بگویم خدا را برای تجربه این حس ناب و قشنگ شاکرم.»

زهرا توکلی درباره وظیفه مادرانه‌اش افزود: «وظیفه یک زن، به خصوص اینکه مادر هم باشد همیشه خیلی خیلی پر‌مسئولیت‌تر از وظیفه یک پدر است. محور اصلی دایره زندگی، مادر است. وظیفه اول یک مادر این است که همیشه اول خودش را بسازد، تا بتواند یک فرزند مفید را برای جامعه تربیت کند و یک زندگی را مدیریت کند. اگر بخواهم یک مثال بزنم، بچه یک مروارید گران‌بها و مادر یک صدف است، اگر بر روی مروارید خط بی‌افتد نصف و گم شود، به هیچ دردی نمی‌خورد یک مادر وظیفه دارد مراقب فرزند خود باشد، در عین حال باید تلاش کند فرزند به نحو احسنت و شیرینی و تلخی‌های این دنیا را تجربه کند و سالم زندگی کند.»

توکلی ادامه داد: «مادر محور اصلی یک زندگی است و فرزند مانند یک دستگاه فتوکپی هست که به طور مداوم تمام رفتار های پدر و مادرش را کپی برداری می کند، مادر همیشه به واسطه ی محبت زبانی و آرامش زنانه اش، قدرت جذب بیشتری بر روی بچه دارد از طرفی، اگر خانه دار باشد، ساعت های بیشتری را کنار فرزند می گذارند، پس این کپی برداری ها از مادر خیلی بیشتر از پدر است. حالا تصور کن یک مادر آرام و با محبت و موفق و پایبند به اصول زندگی باشد.»

زهرا توکلی اظهار کرد: «خیلی وقت ها از مسئولیت زندگی گرداندن و کنترل کردن همه چیز یا بهتر است بگویم یک وقت هایی از زن و گاهی از مادر بودن که واقعا مسئولیت سنگینی است خسته می شوم اما خب توصیه که نمی کنم من هیچ وقت لایق توصیه یا نصیحت به سایر مادران سرزمینم نیستم، اما فقط می توانم بگویم، هر وقت خسته شدید به سراغ آلبوم عکس بچه ها بروید و هر ورقی که می‌زنید دلتون برای نوزادیش، بوی ناب روزها و ماه های اوایلش، قدم های تاتی تاتی ،کفش های سوت دار با نمکشان کلمات ناقص و خنده دار و ....دل تنگ می شوید ، یک دلتنگی عجیب آن لحظه فقط به این فکر کنید که سال های آینده هم دلتان برای این روز ها تنگ می شود پس دوباره کمر همت بسته و با حال خوب ، باز یک مادر سالم و شاداب شوید که این روزها را از دست ندهید.»

توکلی بیان کرد: «آرزو دارم در آینده پسرم از خودش، از راهی که انتخاب کرده، رشته تحصیلی و شغلی که انتخاب کرده راضی باشد دوست دارم حسرتی نداشته باشد و این آرزو من به میزان همت و تلاش خودش هم بستگی دارد اما تا جان و توان در بدن دارم کمکش می کنم که به هدف مورد علاقش برسد خیلی روی خودم کار می‌کنم که آرزو‌های خود را، به او تحمیل نکنم. اما روزی ببینم با لبخند رضایت به تصویر خودش توی آینه نگاه می‌کند برایم کافیست.»

زهرا توکلی تصریح کرد: «تلاش کردم به او استقلال را یاد دهم‌. تا حالا هم که پسرم 6 سال دارد از تلاشش برای مستقل شدن رضایت کامل را دارم ،خودم از سن نوجوانانی خیلی استرسی و زود رنج بودم و با این دو خصلت بزرگ شدم اما تلاش کردم این دو خصلت رو به پسرم منتقل نکنم و برای انجام این کار همچنان باید قوی تر عمل کنم.»

وی افزود: «یکی از خصلتی که تو این سن فرزندم به من خیلی حس رضایت می‌دهد احترام به علایق اطرافیانش است همیشه دوست داشتم پسرم عشق ورزیدن را در زندگی خود یاد بگیرد و خدارا شکر که موفق به انجام این عمل بوده است، برای آینده هم همچنان کنار هم با عشق و تلاش بیشتربه زندگی را ادامه می دهیم.»

زهرا توکلی در پایان خاطرنشان کرد: « هیچ کلمه و جمله ای برای وصف مقام بزرگ مادر و زن نخواهد بود و هر تبریکی هم، قطره ای در برابر یک اقیانوس بی کران است. اما ولادت حضرت فاطمه (‌س‌) و روز بزرگ مادر و زن را به تمامی بانوان سرزمینم تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم همیشه دعای خیر بانوی دو عالم، روزی و برکت زندگی و راهنمای همیشگی نقش مادرانتان باشد.»

دانش آموز خبرنگار: محمد‌مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار