مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران:

مدرسه نقش مهمی در ارتقا توانمندی دانش‌آموزان دارد

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران با اشاره به اینکه مدرسه نقش مهمی در ارتقا توانمندی دانش‌آموزان دارد، شناخت و ارتباط موثر مدیر با دانش‌آموزان را عاملی مهم در بالابردن سلامت روان دانش‌آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه نقش مهمی در ارتقا توانمندی دانش‌آموزان دارد

نشست مدیران مدارس متوسطه دوره اول، دوم و هنرستان های دولتی با حضور هادی زمانی نژاد مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴، رامین درآسای معاون پشتیبانی، سید جواد فیاضی، معاون پرورشی و تربیت بدنی، امیرحسین دلخواه معاون آموزش متوسطه، ابوالقاسم رضایی؛فرمانده بسیج دانش آموزی و فرهنگیان منطقه، بابک نجفی مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی برگزار شد.

هادی زمانی نژاد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مرزبان کشور، بر اجرای برنامه های هفته مقاومت و ایام شهادت شهید سلیمانی تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش محوری مدیران در دستاوردها و افتخارات مدارس بیان کرد: «مدرسه بدلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین نوجوانان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای ‌توانمندی‌ نوجوانان و مراقبت از آن‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد و محوری ترین نقش در اجرای برنامه های مدارس و عملیاتی کردن برنامه ها بر عهده مدیران است.»

زمانی نژاد اضافه کرد: «اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقش‌ها هم درست انجام می‌شود. مدیر مدرسه ، مدیریت یا اداره کارخانه انسان سازی را بر عهده دارد.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ ادامه داد: «مدیر خوب به دنبال بالابردن تاثیر عوامل یادگیری است و باید ابتدا مشکل و مسانل دانش آموزان را شناسایی کند و بداند هر دانش آموز به چه چیزهایی نیاز دارد همچنین مدرسه جایگاه اساسی برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان است.»

وی مدرسه را فرصتی بی همتا و جایگاهی اساسی برای بهبود زندگی و ارتقاء سلامت روانی کودکان و نوجوانان دانست و گفت:« در بین عوامل تاثیرگذار بر بهداشت روانی دانش آموزان، مدیران مدارس نقش ویژه ای دارند.مدیران می توانند باعث بالابردن سلامت روان دانش آموزان شوند.»

هادی زمانی نژاد در پایان یادآور شد:« مسئولیت سنگین مدیران در شناخت و ارتباط با دانش آموزان مشخص می شود و بدون ارتباط با دانش آموزان و بدون آگاهی از نظرات دیدگاه ها و نگرش های آنان از آنچه که در مدرسه می گذرد، امکان یک مدیریت خوب در مدرسه وجود ندارد، ارتباط با اولیا دانش آموزان در واقع نوعی ارتباط با دانش آموزان است.پرداختن به مشکلات نوجوانان نیازمند تلاش مشترک مدیران، والدین و آگاهی بخشی به دانش‌آموزان است.»

سید جواد فیاضی؛معاون پرورشی و تربیت بدنی ضمن تبیین اهداف معاونت پرورشی با رویکرد فرآیند محور اظهار داشت: «طرح نماد طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در برابر آسیب های اجتماعی است و در این طرح نماد معلمین، دانش‌آموزان و والدین آنها با شرکت در دوره های آموزشی در برابر آسیب‌های اجتماعی توانمند می‌شوند و پس از آن نیز دانش‌آموزان مورد غربالگری قرار خواهند گرفت.»

وی افزود:«به این ترتیب که خود دانش آموز، والدین او و معلمی که بیشترین ارتباط با دانش آموز را دارد در این غربالگری شرکت کرده و با پاسخ دادن به سوالات استانداردی که از طریق سامانه پرسیده می‌شود، وضعیت کلی دانش آموز مشخص می‌شود.»

فیاضی در ادامه با تاکید بر ثبت فعالیت های فرهنگی و پرورشی مدارس در سامانه نورینو بیان کرد:«فرآیند ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی و اجرای مهم‌ترین فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی از جمله مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان، مسابقات فرهنگی هنری، مسابقات پرسش مهر، گروه‌های سازمان دانش آموزی، جشنواره تجارب برتر تربیتی، ثبت امام جماعت، هیئت‌های مذهبی دانش آموزی و ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در قالب سامانه «نورینو» آغاز شده است همچنین این سامانه در واقع کارنامه پرورشی قابل نمایش و ارائه است.»

معاون پرورشی و تربیت بدن همچنین به تبیین برنامه فراگیر پرورشی مدارس پرداخت و گفت: «۵ هدف ایمان، نشاط، امید، هویت و خردورزی به عنوان محور‌ها و هدف‌های اصلی این برنامه مد نظر است، مدارس به گونه ای برنامه ریزی کنند که فعالیت های پرورشی آن پنج محور را پوشش دهد و تمام این محورها در مدارس اجرا شوند.»

سید جواد فیاضی گفت:«تلاش می‌شود دانش‌آموزان در سال تحصیلی حداقل دو روز اردو بروند و در اردو برنامه‌ها و مسائل تربیتی دلنشین‌تر، جذاب‌تر و مؤثرتر است و در محور نشاط نیز دانش‌آموزان حداقل در یک رویداد فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و ورزشی شرکت کنند و نقشی داشته باشند. مدیران مدارس تلاش کنند حداقل یک بار جلسه گفت‌وگو و پرسش و پاسخ جدی برای دانش‌آموزان برگزار شود.»

در ادامه امیر حسین دلخواه معاون آموزش متوسطه با تاکید بر مهارت آموزی دانش آموزان بر اساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد:«توسعه هنرستان ها، با تکیه بر دو محور آموزش علم و مهارت، باعث تقویت روحیه امید، اعتماد به نفس و افزایش انگیزش هنرجویان به ادامه تحصیل می گردد.مهارت آموزی یکی از مهم‌ترین رسالت های آموزش‌وپرورش در کنار تعلیم و تربیت در سند تحول است.»

وی در ادامه از برگزاری همایش همایش دبیران به صورت تخصصی و درسی خبر داد و عنوان کرد:«این همایش ها قرار است با هدف تجزیه و تحلیل در جهت رشد نمرات دانش آموزان برگزار شود، اولین کار برای ارتقای آموزشی مدارس این است که سال گذشته را تحلیل کنیم سپس عوامل موثر را مشخص و بررسی کنیم و در انتها برای رفع مشکلات قدم‌ برداریم.»

دلخواه بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای رشد نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی تاکید کرد و گفت: «امتحانات یک شاخص ارزیابی بسیار مهم برای مدیران است و قصد داریم با برگزاری همایش‌های آموزشی و تبیینی نسبت به سال گذشته رشد معدل داشته باشیم.»

ابوالقاسم رضایی فرمانده بسیج دانش اموزان و فرهنگیان با بیان گزارشی از اردوی راهیان نور مدارس تصریح کرد:«یکی از کارهای بزرگ فرهنگی که مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری قرار دارد، برگزاری اردوهای راهیان نور است، راهیان نور موجب تقویت روحیه انقلابی دانش آموزان است و هدف از این برنامه ها گامی اساسی در راستای آشنایی نسل جوان با فرهنگ و تفکر بسیجی و مفاهیم ارزشمند ایثار، شجاعت و فداکاری است و لازم است مدیران مدارس نسبت به این مهم برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.»

در پایان این جلسه بابک نجفی؛مسئول سنجش و ارشیابی تحصیلی به تبیین دستورالعمل برگزاری امتحانات،رعایت تقویم برگزاری امتحانات ونکاتی پیرامون امتحانات نهایی، ضریب دروس پرداخت.

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار