مدیر دبستان شاهد شهیدان علافی ناحیه یک کرج در گفت و گو با پانا:

هدف اصلی برنامه پرورشی و فرهنگی تربیت تمام‌ساحتی است

کرج (پانا) - مدیر دبستان پسرانه شاهد شهیدان علافی ناحیه یک کرج گفت هدف اصلی طرح فراگیر پرورشی و فرهنگی در مدارس تربیت تمام‌ساحتی دانش آموزان است.

کد مطلب: ۱۴۳۵۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی برنامه پرورشی و فرهنگی تربیت تمام‌ساحتی است

سیده نرگس بنا موسوی، فارغ التحصیل تربیت معلم و کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی با ۳۴ سال سابقه خدمت به عنوان مدیر دبستان پسرانه شاهد شهیدان علافی ناحیه یک کرج در راستای برگزاری طرح فراگیر پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: « هدف اصلی برنامه طرح فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس، تربیت تمام ساحتی با تاکید بر اصل مدرسه محوری و احیای نقش تربیتی دانش آموزان است. طوری که تمامی ارکان مدرسه از جمله مدیر، معاونین، دانش آموزان و اولیا در این امر سهیم باشند که می توانند نقش موثری در تربیت و نقش سپاری به دانش آموزان در مدرسه داشته باشند.»

وی افزود: «همچنین ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های پرورشی در مدارس به صورت یکسان و با توجه به تفاوت های خاصی که در مدارس وجود دارد، اجرایی کردن اصل عدالت تربیتی در تمام مدارس و مناطق برای دانش آموزان کشور، تجمیع فعالیت های فرهنگی و پرورشی مدارس، ارتباط و هم راستا کردن برنامه های درسی با برنامه های پرورشی، اجرای برنامه های منسجم، نقش آفرینی تمام ارکان فعال تربیتی مدرسه خصوصا در قسمت تشکل های دانش آموزی و سازماندهی آنها، اجرای برنامه های منسجم، جذاب کردن فعالیت های پرورشی بر اساس علائق و نظرات دانش آموزان متعلق به نسل جدید از دیگر اهداف برنامه فراگیر این طرح است.»

وی اضافه کرد: «در محور خردورزی و خودمراقبتی که شامل گفتگو و پرسش ها است و دعوت دانش آموزان به گفتمان می‌تواند همراه با اعتماد به نفس باشد و فرصتی برای دانش آموزان فراهم کند تا برای زندگی آینده شان آماده شوند. در محور هویت کار اداری مدرسه با رفتاری که با دانش آموزان دارند و با ساماندهی و سازماندهی در مدرسه،می توانند هویت در دانش آموزان شکل بگیرد.»

بنا موسوی ادامه داد: «با اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی می‌توانیم زمینه سازی کنیم برای ارتقا سلامت روان و مصونیت به دانش‌آموزان در برابر آسیب های اجتماعی که در جوامع وجود دارد و همین طور تقویت تنظیم کردن برنامه ها و نظارت مدیر، معلمین، مشاور و مجموعه پرورشی بر برنامه ها و فعالیت های پرورشی می‌تواند جزو مقوله هدف ها به حساب بیاید که نظارت و ارزشیابی این قسمت عالی ترین فرایند این مجموعه است. با توجه به تشکیل سامانه نورینو و سیدا ثبت فعالیت های پرورشی دانش آموزان و همکاران موجب می شود که سطح فعالیت های پرورشی مدارس رصد شود.»

وی ادامه داد: «مدرسه شهید علافی ها جزو مدارس خاص و شاهد است، از سال های گذشته فعالیت بسیار خاص و شاخصی داشته و از زمانی که سند تحول بنیادین تدوین شد تمام فعالیت های مدارس بر اساس ساحت های ۶ گانه سند تحول بنیادین انجام می شود. اما طی ۳ سالی که کرونا بود فعالیت های پرورشی هم تحت تاثیر مجازی بودن آموزش و پرورش قرار گرفت و فعالیت هایی مانند برگزاری نماز، حضور در تشکل های دانش آموزی، برگزاری اردوها و... با عدم حضور دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفتند. با برنامه ریزی های مناسب طی سال تحصیلی گذشته و سال تحصیلی حال سعی داریم کمبودهایی که در ۳ سال کرونا اتفاق افتاد را جبران کنیم.»

مدیر این مدرسه در رابطه با اهداف فعالیت های پرورشی گفت:« یکی از تشکل هایی که برای بنده به عنوان مدیر مدرسه اهمیت دارد شورای دانش آموزی است.با انجام دادن انتخابات شورای دانش‌آموزی به دانش‌آموزان مهارت زندگی و جامعه پذیری آموزش می‌دهیم و آنها را برای انتخابات بزرگ تر آماده می کنیم‌.مدرسه یک جامعه کوچک تری که دانش آموزان بعد از خانواده وارد آن می‌شوند و می توانند خود را برای زندگی که در آینده در جامعه ای بزرگ تر خواهند داشت آماده کنند. همینطور تشکل های دانش آموزی دیگری از جمله سازمان دانش‌آموزی، هلال احمر، سفیران سلامت، انتظامات، همیاران محیط زیست، مکبران، همیاران نماز و.... در این مدرسه وجود دارند. همچنین همایش های مختلف با موضوع پدربزرگان آسمانی ویژه نوه های شهدا و پدر مهربانم ویژه دانش آموزانی که پدرانشان جانباز هستند مخصوصا در اسفندماه در روز شهید،هم برگزار می‌شوند.»

بنا موسوی خاطر نشان کرد: «زمینه شرکت دانش آموزان را در شرکت در مسابقات، جشنواره ها و محافل انس با قرآن و مسابقات قرآنی و...که هر ساله برگزار می‌شوند را فراهم می‌کنیم و بسیاری دیگر از فعالیت های این طرح که توسط دانش آموزان در این آموزشگاه انجام می شود.»

وی درمورد طرح یار مهربان هم افزود: «کتابخانه کلاسی را که شامل طرح یار مهربان است ایجاد کردیم. در این مدرسه نه تنها آموزش به طور خاص داده می شود، بلکه دانش آموزان و دبیران فعالیت های پرورشی را هم به طور خاص و ویژه انجام می‌دهند. تلفیقی از آموزش و پرورش می‌تواند کمک کند تا دانش آموز سالم و صالحی را تربیت کنیم که هدف اصلی ما در مدرسه پرورش فرزند و فردی است که بتواند در آینده سرباز امام زمان باشد.»

بنا موسوی اضافه کرد: «یکی از نیروهای مجرب که می توانند هم راستا و هم قدم پرسنل مدرسه در اجرای فعالیت های پرورشی نقش داشته باشند، مربیان طرح امین هستند که از حوزه وارد آموزش و پرورش می‌شوند. همکاران طرح امین در سطح مدارس محدود هستند و اگر بتوانیم یک روحانی را در مدرسه داشته باشیم موجب می شود که در برنامه های پرورشی آن مدرسه مفید باشیم تا سوالات دانش آموزان به زبان روز پاسخ داده شود.»

وی در پایان خطاب به دانش آموزان خبرنگار گفت: «شما هم به عنوان یک دانش آموز خبرنگار عضو تشکل های دانش آموزی به نام پانا هستید. خبرگزاری پانا هم جز یکی از برنامه های پرورشی است و اگر ما در این راستا درست گام برداریم قطعا به اهداف این طرح می توانیم برسیم. امیدوارم این برنامه ریزی در سال های آینده هم اجرا شود و اگر نقطه ضعفی وجود دارد برطرف شود. همچنین آموزش هایی را هم برای اولیا در فضای مجازی در نظر بگیریم و حضور اولیا را هم در مدرسه همراه و همگام با عوامل آموزشی میسر کنیم.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار