مدیر دبیرستان علامه طباطبایی شهرستان شاهرود:

بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش، مهمترین هدف اجرای طرح آموزش فراگیر در مدارس

سمنان (پانا) - مدیر دبیرستان علامه طباطبایی شهرستان شاهرود با بیان اینکه بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش، مهمترین هدف اجرای طرح آموزش فراگیر در مدارس است، گفت کمال انسان در گرو تربیت صحیح است و آموزش و پرورش وسیله رسیدن آدمی به نهایت شرف انسانی است.

کد مطلب: ۱۴۳۳۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش، مهمترین هدف اجرای طرح آموزش فراگیر در مدارس

سید محمدرضا کریمی در گفت‌وگو با پانا، تدوین برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه را بر اساس پنج هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی عنوان کرد و گفت: ذیل هر یک از اهداف، محورها و برنامه‌های مختلفی تعریف شده و برای انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس مد نظر قرار گرفته است.

وی، ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان و ایجاد تعامل صحیح بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر اهداف اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: در آموزش فراگیر، باور اصلی بر این است که تمام کودکان بدون توجه به توانایی و ناتوانی‌شان بتوانند یاد بگیرند که اجرای آن قدمی در راستای بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان استثنایی است.

مدیر دبیرستان علامه طباطبایی شهرستان شاهرود با عنوان این مطلب که آموزش و پرورش فراگیر به معنای دادن یک امتیاز اضافی به افراد دارای ناتوانی نیست و معطوف به آموزش و پرورش ویژه نمی شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی است. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد. کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقا آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن است

کریمی ادامه داد: بی شک یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده چگونگی وضعیت آموزش و پرورش در کشورهای مختلف، داستان رشد و انحطاط هر کشور در طول حیات تاریخی آنهاست. جامعه‌ای پیشرفته است که سیستم آموزشی پیشرفته و مترقی داشته باشد و برعکس قومی منحط و یا دچار رکود است که دارای نظام آموزشی عقب مانده و راکد باشد و این نکته قابل تعمیمی است که در مورد ابعاد مختلف و در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و اخلاقی و در رابطه با کلیه جوامع انسانی صادق است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما در شاخص های مختلف و اهداف متفاوت چه میزان به طرح فراگیر مدارس عمل شده است، گفت: من به نوبه خودم از تهیه و تدوین طرح فراگیر مدارس به دلایلی که عنوان کردم، خصوصا در حوزه فرهنگی و پرورشی بسیار سپاسگزارم؛ اما هنوز خیلی زود است تا در مورد میزان عمل شده به طرح فراگیر، اظهارنظر کنیم؛ چرا که اولا زمان زیادی از ابلاغ طرح نگذشته و دوما بسیاری از مدیران نسبت به طرح ابهاماتی دارند و توجیه نیستند. با این حال بنده معتقدم تاکنون حدود 20 درصد به آن توجه و عمل شده است.

مدیر دبیرستان علامه طباطبایی شهرستان شاهرود در ادامه با اشاره به برخی نکات مهم مدنظرش در طرح فراگیر مدارس، یادآور شد: این طرح در واقع فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس را ساماندهی و منظم کرده و به جز استفاده بهینه از حضور اولیا، نکته جدیدی را اضافه نکرده است. همچنین در ابتدای متن، چالش های اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی در مدارس به درستی احصا شده است، اما در بطن طرح، راهکار زیادی برای رفع این چالش ها بیان نشده است. بعنوان مثال در خصوص عدم تدارک فرصت لازم در برنامه درسی جهت اجرای فعالیت‌های پرورشی یا در خصوص جذاب تر شدن برنامه ها و یا چالش مهم منابع انسانی ماهر و توانمند و ... چه تدبیری اندیشیده شده است؟

کریمی با بیان اینکه مشارکت اولیا به نحوی که در متن طرح آمده، در بسیاری از مدارس در حد معرفی و ثبت در سامانه باقی خواهد ماند و عملا باری از روی دوش اولیا مدرسه بویژه معاون پرورشی برنخواهد داشت، اظهار کرد: اگر حذف بخشنامه ها و دستورالعمل‌های متعدد حوزه مدنظر با طرح فراگیر اتقاق بیفتد، بسیار مبارک خواهد بود اما متاسفانه تاکنون هیچ تغییری را در این روند شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش در راستای طرح فرهنگی فراگیر متناسب با سیستم آموزشی جدید نیز عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه مربوطه را به مدارس ارسال کرده و پیام‌ها و اطلاعیه های بعدی را نیز از طریق اتوماسیون اداری و شبکه شاد به اطلاع مدیران رسانده است. جلسه توجیهی ویژه معاونین و مربیان پرورشی مدارس با موضوع طرح فراگیر را نیز برگزار کرده و در بازدیدهای کارشناسان از مدارس، به اجرایی شدن طرح فراگیر تاکید فراوان می شود. همچنین از ظرفیت های برون سازمانی و از ظرفیت شورای آموزش و پرورش نیز استفاده شده است.

مدیر دبیرستان علامه طباطبایی شهرستان شاهرود با عنوان این مطلب که انسان در محیط تربیت می شود، تأکید کرد: صرف کسب علم و آموزش به تنهایی نمی تواند انسان را تربیت کند. در رویارویی با بسیاری از چالش‌های بالقوه آینده، سیستم آموزشی به عنوان سرمایه‌ای ضروری در تلاش برای تحقق یافتن اهداف مربوط به توسعه، تلقی می‌شود و مهمترین ابزار موجود جهت پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان‌های هر ملت است.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: چهره دنیای امروز، حکایت از تأثیر سیستم‌های تعلیم و تربیت دارد و آینه تمام نمای طریقه عملکرد نظام‌های آموزش می‌باشد. در طول تسریع تحول، مطالعه راه و رسم کشورهایی که در این زمینه، اقدامات مثبتی داشته‌اند و پیش کسوت بوده‌اند، مفید و مؤثر است. البته این امر بدان شرط مفید خواهد بود که اندیشه‌ها و آرمان‌های مؤید و ارزیابی شده خویشتن فراموش نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار