پانا از اجرای طرح «همیار سمپاد» برای کمک به دانشآموزان مناطق محروم گزارش میدهد؛
«همیار سمپاد» همراه محروم
۳۲ هزار دانشآموز سمپاد از ابتدای امسال برای تحقق شعار مردمیسازی و برقراری عدالت آموزشی به کمک دانشآموزان غیرسمپادی شتافتند
تهران (پانا) - سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در راستای مسئولیت اجتماعی، برقراری عدالت آموزشی و کمک به همنوعان با استفاده از ظرفیت دانشآموزان سمپادی و در قالب طرح «همیار سمپاد» به دانشآموزان غیرسمپادی مناطق محروم و کمبرخوردار خدمترسانی میکند.
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بهخصوص مدارس سمپاد به عنوان مدارسی پیشرو در راستای پذیرش مسئولیت اجتماعی و عدالت آموزشی در مدارس در قالب طرحی به نام «همیار سمپاد» به دانشآموزان حاشیه شهرها، مناطق کمبرخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به امکانات و محتوای آموزشی مناسب ندارند، خدمترسانی میکند و این خدمترسانی با استفاده از ظرفیتهای موجود برای رفع محرومیتهای آموزشی مناطق مذکور صورت میگیرد. طرح همیار سمپاد با مشارکت و یاری مدیران مدارس جهت آموزش دانشآموزانی که دچار نواقص و کاستیهای علمی، آموزشی و پژوهشی هستند و در مدارس کمبرخوردار روستاها و حواشی شهرها درس میخوانند و دسترسی کامل به سامانه و محتوای آموزشی شبکههای اینترنتی آموزش و پرورش و... ندارند، اجرا میشود و از جمله اهداف اجرای این طرح، بهرهمندی از توانمندیهای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان برای کمک به سایر دانشآموزان با نظارت مدیران مدارس و تقویت حس مسئولیتپذیری، اعتماد به نفس و همدلی مومنانه در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان است.
مشارکت دانشآموزان سمپادی در طرح همیار سمپاد
قرار است دانشآموزان سمپادی در این طرح مشارکت کنند. تمرین آمادگی برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی در سطوح بالاتر، یادگیری همزمان و تمرین کاربست دانش نظری و اطلاعات، یاری و خدمترسانی به دانشآموزان مشتاق یادگیری بیشتر، سهیم شدن در موفقیتهای دیگران، آشنایی با مسائل و مشکلات دیگران و تلاش جهت رفع آن، دوستیابی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف کشورمان، مهرورزی، نوعدوستی و احساس سودمندی و داشتن حس خوب در همدلی و کمک به همنوعان، تقویت فن بیان، جراتورزی و تقویت اعتماد به نفس، جبران زحمات و بخشی از هزینههایی که در طول سالهای تحصیل شده و آشنایی با فنون معلمی از جمله فواید شرکت دانشآموزان در این طرح به شمار میرود.
ثبتنام دانشآموزان توانمند و علاقهمند به آموزش دانشآموزان دیگر در مدارس استعدادهای درخشان با هماهنگی و دریافت رضایتنامه از اولیا انجام میشود. همچنین جریانسازی فرهنگی و دعوت از داوطلبان، نهادها، سازمانها، خیرین و افراد علاقهمند جهت مشارکت در این اقدام و کمک به همنوعان و همکاری با دستگاهها و سازمانهای خدمترسان در مناطق کمبرخوردار، شناسایی اساتید، معلمان و دانشآموزان بهویژه فارغالتحصیلان و اولیای توانمند و علاقهمند به ارائه خدمات داوطلبانه، شناسایی حداقل یک مدرسه متناظر در هر منطقه توسط روسای ادارات سمپاد با توجه به لزوم تفکیک جنسیت مدارس در ۲ دوره اول و دوم متوسطه و خواهرخوانده و برادرخوانده داشتن مدارس سمپاد در این طرح مدنظر است.
آغاز اجرای طرح همیار سمپاد با مشارکت ۳۲ هزار دانشآموز از ابتدای سال تحصیلی
طرح «همیار سمپاد» همانطور که گفته شد در راستای اجراییسازی ماده ۲ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبنی بر تعیین خطمشی، برنامهریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برتر کشور در دوره تربیت رسمی و عمومی و همچنین تحقق بند ۹ ماده ۳ که متضمن کمک به تامین امکانات مادی و کمکآموزشی برای دانشآموزان مستعدّ محروم و وابسته به خانوادههای کمبضاعت و مستضعف و تحقق راهکار ۳-۵ در خصوص توانمندسازی دانشآموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچنشین و راهکار ۴-۱۸ مبنی بر استفاده بهینه از دانش و تجربه نخبگان و در راستای بهرهگیری از ظرفیت و توانمندیهای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان در خدمترسانی علمی به دیگر دانشآموزان کشور تهیه و تدوین شده است.
برنامه همیار سمپاد در راستای نیل به اهداف «مدارس نسل چهارم (پذیرش مسئولیت اجتماعی دانشآموزان)» است.
فرصتی مناسب و دقیق برای پذیرش مسئولیت اجتماعی دانشآموزان سمپادی
عباسعلی مظفری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در آغازین روز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در گفتوگو با پانا ضمن تشریح جزئیات طرح همیار سمپاد گفت: «این طرح، یکی از طرحهای اثرگذار در راستای مدارس نسل چهارم و پیشبینی و طراحی آن با در نظر داشتن کمک علمی به دانشآموزان مستعد سایر مدارس کشور است.»
وی با اشاره به طبقهبندی مدارس در ۴ نسل بیان کرد: «مدارس نسل اول، مدارسی هستند که در حد خواندن، نوشتن، حساب کردن و در سطوح مقدماتی یادگیری فعالیت میکنند. مدارس نسل دوم نیز مدارس پژوهشمحور هستند که دانشآموزان در جهت تعمیق یادگیری در حوزه پژوهشی به کمک دبیران و اساتید، نقشآفرینی میکنند. مدارس نسل سوم، مدارس کارآفرین هستند یعنی مدارسی که با رویکرد مسالهمحوری و با الهام از تجربیات، پژوهشها، نوآوریها و در مسیر تولید دانش فنی، فعالیتهایی را انجام میدهند که آثار و تولیدات آنان زمینهساز حل مسائل جامعه بوده و حتی میتوان بعضی از این آثار را تجاریسازی کرد.»
مظفری با اشاره به مدارس نسل چهارم که طرح همیار سمپاد نیز یکی از مصادیق آن است، خاطرنشان کرد: «یکی از ویژگیهای مدارس نسل چهارم، احساس مسئولیت و همچنین پذیرش مسئولیت اجتماعی است بدین معنا که این مدارس نسبت به جامعه پیرامون خود، حساس بوده و مسئولیتهایی را میپذیرند. بنابراین بسیاری از مدارس سمپاد نیز در این مسیر گام برمیدارند. طرح همیار سمپاد، دانشآموزان را متوجه پذیرش مسئولیت اجتماعی کرده و باعث میشود دانشآموز نسبت به همنوعان و همکلاسیهای خود در مناطق کمبرخوردار کشور، حساسیت بیشتری داشته باشند.»
مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، روند اجرای این طرح را بهصورت کامل دانشآموزی اعلام کرد و گفت: «در هدفگذاری امسال ۳۲ هزار دانشآموز سمپاد حضور خواهند داشت که به آموزش با همین الگو میپردازند و در اجرای این طرح، یک دانشآموز یاددهنده از مدارس سمپاد و یک دانشآموز یادگیرنده از مدارس غیرسمپاد شرکت خواهد کرد. الگویی در سامانه شاد طراحی شده تا دانشآموزان سمپاد که قصد ورود به این عرصه را دارند با ثبت مشخصات خود در سراسر کشور شناسایی شده و برای کمک علمی به همنوعان خود سازماندهی شوند.»
وی ابراز کرد: «اجرای آزمایشی این طرح نیز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ صورت گرفت که با استقبال بسیاری از سوی دانشآموزان روبهرو شد اما هدفگذاری ما برای اجرای اصلی طرح همیار سمپاد در سال تحصیلی جاری ۳۲ هزار دانشآموز در سراسر کشور است که سامانههای مدنظر در حال نهاییشدن هستند.»
ابلاغ شیوهنامه اجرایی طرح همیار سمپاد
شیوهنامه اجرایی طرح همیار سمپاد (کلاسهای آموزشی تعاملی) که در نظر دارد با استفاده از توانمندی و ظرفیت دانشآموزان، دبیران و عوامل آموزشی مدارس استعدادهای درخشان اقدام به طراحی و برنامهریزی طرحهای متنوعی نظیر ارائه آموزشهای تعاملی (کلاسهای برخط)، تولید و ارائه محتوای مناسب آموزشی (کلاس برخط یکطرفه در بستر شاد) و انعقاد عقد خواهر/ برادرخواندگی مدارس استعدادهای درخشان با مدارس کم برخوردار، خدمات آموزشی و تربیتی ارائه کند، بهمنظور اتخاذ وحدت رویه، نظارت مستمر بر نحوه پیادهسازی گامهای اجرایی و رصد تحقق اهداف پیشبینیشده (کمّی و کیفی) در تمامی سطوح ستادی، استانی و مدرسهای تدوین و در ابتدای هفته جاری برای ابلاغ به مبادی ذیربط ابلاغ شد.
شیوهنامه اجرایی طرح «همیار سمپاد» ر اینجا ببینید.
تجلی عدالت و مردمیسازی در طرح همیار سمپاد
رویکرد و شعار دولت سیزدهم همواره برقراری عدالت و مردمیسازی امور مختلف بوده و طرح همیار سمپاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در راستای برقراری عدالت آموزشی و آن هم با استفاده از ظرفیت مردمی و همنوعان اجرا میشود و تجربه نیز نشان داده که خدمترسانی توسط مردم برای مردم، تاثیرگذاری زیادی داشته و از خروجی و نتیجه مناسبی برخوردار بوده و رضایت حداکثری را به دنبال دارد. این مسئولیت اجتماعی که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بر عهده گرفته، تجلی شعار مردمیسازی و برقراری عدالت در جامعه است که امیدواریم نتایج درخشان آن در کوتاهمدت مشخص شده و کام مجریان و تلاشگران این عرصه را شیرین کند و لبخند رضایت را بر لبان دانشآموزان غیرسمپادی مناطق محروم و کمبرخوردار بنشاند.
ارسال دیدگاه