غیرسمپادی‌ها زیر چتر دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان قرار می‌گیرند؛

آغاز ا‌جرای طرح «همیار سمپاد» با مشارکت 32 هزار دانش‌آموز‌

‌تهران (پانا) - همزمان با ‌آغاز سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در قالب طرح همیار سمپاد نیازهای علمی - آموزشی دانش‌آموزان غیرسمپادی را کاهش خواهند داد.

کد مطلب: ۱۴۰۵۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ا‌جرای طرح «همیار سمپاد» با مشارکت 32 هزار دانش‌آموز‌

در راستای اجرایی‌سازی ماده ۲ اساس‌نامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبنی بر تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برتر کشور در دوره تربیت رسمی و عمومی و همچنین تحقق بند ۹ ماده ۳ که متضمن کمک به تأمین امکانات مادی و کمک آموزشی برای دانش‌آموزان مستعد محروم و وابسته به خانواده‌های کم‌بضاعت و مستضعف و تحقق راهکار‌ ۳-۵ درخصوص توانمندسازی دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و راهکار ۴-۱۸ مبنی بر استفاده بهینه از دانش و تجربه نخبگان‌ و در راستای بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان در خدمت‌رسانی علمی به دیگر دانش‌آموزان کشور، طرح « همیار سمپاد » تهیه و تدوین شده است.

با توجه به این‌که برنامه همیار سمپاد در راستای نیل به اهداف «مدارس نسل چهارم (پذیرش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان)» است، پس از بررسی و تصویب شورای معاونان و مشاوران سازمان استعدادهای درخشان، این اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه به‌صورت سراسری و متناسب با ظرفیت و شرایط استان‌ها زیر نظر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، آغاز و استمرار خواهد یافت.

برنامه همیار سمپاد، فرصتی مناسب و دقیق برای پذیرش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان و آغازی برای توسعه مدارس نسل چهارم

عباسعلی مظفری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با پانا ضمن تشریح جزئیات طرح همیار سمپاد، این طرح را یکی از طرح‌های اثرگذار در راستای مدارس نسل چهارم دانست که ‌پیش‌بینی و طراحی آن با در نظر داشتن کمک علمی به دانش‌آموزان مستعد سایر مدارس کشور، است.

وی در ادامه با اشاره به طبقه‌بندی مدارس در چهار نسل، بیان کرد: «مدارس نسل اول، مدارسی هستند که در حد خواندن، نوشتن، حساب کردن و در سطوح مقدماتی یادگیری فعالیت می‌کنند. مدارس نسل دوم نیز مدارس پژوهش‌محور هستند که دانش‌آموزان در جهت تعمیق یادگیری در حوزه پژوهشی به کمک دبیران و اساتید، نقش‌آفرینی می‌کنند. مدارس نسل سوم، مدارس کارآفرین هستند یعنی مدارسی که با رویکرد مسئله‌محوری و با الهام از تجربیات، پژوهش‌ها، نوآوری‌ها و در مسیر تولید دانش فنی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که آثار و تولیدات آنان زمینه‌ساز حل مسائل جامعه بوده و حتی می‌توان بعضی از این آثار را تجاری‌سازی کرد.»

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به بیان وضعیت مدارس نسل چهارم که طرح همیار سمپاد نیز یکی از مصادیق آن است، پرداخت و گفت: «‌یکی از ویژگی‌های مدارس نسل چهارم، احساس مسئولیت و همچنین پذیرش مسئولیت اجتماعی است و بدین معنا است که این مدارس نسبت به جامعه پیرامون خود، حساس بوده و مسئولیت‌هایی را می‌پذیرند؛ بنابراین بسیاری از مدارس سمپاد نیز در این مسیر گام برمی‌دارند.»

وی افزود: «‌طرح همیار سمپاد، دانش‌آموزان را متوجه پذیرش مسئولیت اجتماعی کرده و باعث می‌شود دانش‌آموز نسبت به هم‌نوعان و هم‌کلاسی‌های خود در مناطق کم‌برخوردار کشور، حساسیت بیشتری داشته باشند و نسبت به آنان مسئولیتی را بپذیرند.»

چشم‌انداز سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بر مبنای گفتمان «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» ترسیم شده‌ است

مظفری ضمن تاکید بر گفتمان غالب و چشم‌انداز سمپاد تحت عنوان «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری»، اظهار کرد: «‌این شعار بدین معنا است که کشور گاهی اوقات نیازهایی پیدا می‌کند و دانش‌آموزان، همکاران و مدارس سمپاد با در نظر داشتن طرح‌های مفیدی از این قبیل، نقش‌آفرینی می‌کنند تا به نیاز‌های کشور پاسخ داده شود.»

وی با اشاره به دوران کرونا که موجب ضعف درسی بسیاری از دانش‌آموزان در سراسر کشور شد، گفت: «‌در بازه‌های زمانی مشخص مانند دوران کرونا که دانش‌آموزان در دروس خود ضعف پیدا کردند و برخی از آنان دسترسی کامل به آموزش نداشته‌اند، سمپاد و این نیاز کشور کنار یکدیگر قرار گرفته و همکاران و دانش‌آموزان سمپاد تلاش کردند تا در حد توان ضعف درسی و آموزشی دانش‌آموزان سراسر کشور را پاسخگو باشند.»

پاسخ به برخی نیازهای کشور با کمک دانش‌آموزان سمپادی

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن اعلام ورود به مدارس نسل چهارم و ایجاد فرصتی برای پاسخگویی به نیازهای کشور در طرح همیار سمپاد، بیان کرد: «‌هر دانش‌آموز سمپادی خود را آماده می‌کند که از همین الان با پذیرش و تمرین مسئولیت اجتماعی، پاسخگوی نیازهای کشور در حال و آینده‌ باشد؛ در راستای پذیرش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان، بعضی مدارس سمپاد به‌صورت اردوهای جهادی و داوطلبانه، متولی کمک و یاری به مدارس دیگر علی‌الخصوص مدارس مناطق مرزی یا محروم در اقصی نقاط کشور می‌شوند.»

مظفری مدارس سمپاد متولی این کار را نیز عاملی برای ارتقای مسائل علمی یا مدیریتی مدارس دیگر دانست و گفت: «‌مدارس سمپاد، مدارس پیش‌رو هستند و مقرر است که به سایر مدارس غیرسمپادی‌ کمک کنند و گاهی اوقات در طرح همیار سمپاد، عاملی برای ارتقای مسائل علمی یا مدیریتی مدارس دیگر باشند و این فعالیت از یک مدرسه به مدرسه‌ای دیگر انجام شود؛ بی‌تردید فعالیت‌هایی از این دست زمینه‌ساز رشد علمی و تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان سمپاد است.»

وی افزود: «‌در نقطه‌ای از یک استان که محرومیت بیشتر ‌یا دسترسی کمتری به مراکز علمی وجود دارد و مدارس از آموزش ضعیفی برخوردار هستند، انتظار می‌رود مدارس خاص و به‌خصوص سمپاد وارد میدان شوند. گاهی تمام همکاران و دانش‌آموزان یک مدرسه سمپاد، کمک‌های علمی، اجرایی ‌یا مدیریتی را در راستای ارتقای دیگر مدارس متقاضی در مناطق کم‌‌برخوردار انجام می‌دهند.»

هدف‌گذاری ۳۲ هزار دانش‌آموز در طرح همیار سمپاد سال تحصیلی جدید

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان روند اجرای این طرح را به‌صورت کامل دانش‌آموزی اعلام کرد و افزود: «‌در هدف‌گذاری امسال، ۳۲ هزار دانش‌آموز سمپاد حضور خواهند داشت که به آموزش با همین الگو می‌پردازند و در اجرای این طرح یک دانش‌آموز یاددهنده از مدارس سمپاد و یک دانش‌آموز یادگیرنده از مدارس غیرسمپاد شرکت خواهند کرد؛ در سامانه شاد الگویی طراحی شده تا دانش‌آموزان سمپاد که قصد ورود به این عرصه را دارند، با ثبت مشخصات خود، در سراسر کشور شناسایی شوند و برای کمک علمی به هم‌نوعان خود سازماندهی شوند.»

مظفری ادامه داد: «در اجرای این طرح یک دانش‌آموز یاددهنده از مدارس سمپاد و یک دانش‌آموز یادگیرنده از مدارس غیرسمپاد حضور دارند که در این الگو، فرد داوطلب علاوه بر ثبت اطلاعات خود، عنوان درسی که بر آن تسلط دارد و مایل به آموزش است را انتخاب می‌کند؛ همچنین این روند برای ثبت‌نام فرد آموزش‌گیرنده یعنی دانش‌آموز غیرسمپادی نیز اجرا خواهد شد و در نهایت همه این مشخصات و اطلاعات به‌صورت سامانه‌ای برای مرکز استان، مدیر و دبیر مربوطه ارسال می‌شود تا آنان بر روند اجرای کار نیز نظارت داشته‌ باشند.»

وی نتیجه این کار را ثبت تمام فعالیت‌های دوره آموزشی میان دانش‌آموز یاددهنده و دانش‌آموز یادگیرنده عنوان کرد و افزود: «‌در روند برگزاری این طرح دانش‌آموزان آموزش‌دهنده مجاز به انتخاب یک یا چند عنوان درسی در پایه تحصیلی خود یا پایه‌های تحصیلی پایین‌تر از خود خواهند بود؛ اجرای آزمایشی این طرح نیز در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ صورت گرفت که با استقبال بسیاری از سوی دانش‌آموزان روبه‌رو شد اما هدف‌گذاری ما برای اجرای اصلی طرح همیار سمپاد در سال تحصیلی جاری، ۳۲ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور است که سامانه‌های مدنظر در حال نهایی‌شدن هستند.»

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: «‌به‌منظور اجرای طرح همیار سمپاد در سامانه شاد، فضایی پیش‌بینی و ایجاد شده که برای سال تحصیلی جدید به طور سیستمی در سراسر کشور قابل دسترس و استفاده خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار