در نشست خبری اعلام شد؛

اعلام جزئیات برگزاری همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه‌

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت اولین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه در 8 محور و 40 زیرمحور در اول اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۳۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برگزاری همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه‌

علی محبی در نشست خبری با موضوع اولین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه اظهار کرد: این‌همایش، اولین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از آنجایی که یک پژوهشگاه تخصصی و ماموریت‌گرا است، متناسب با مخاطبان و ذی‌نفعان اصلی خود، برنامه‌ها را هماهنگ کرده و یکی از مخاطبان آموزش و پرورش، کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه در بُعد آموزش و پرورش استثنایی، نیاز جدی هم به تولید محتوا و هم به رصد تجربیات ملی و بین‌المللی در زمینه آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داریم که با تکیه بر مطالعه تجربه زیسته ملی و بین‌المللی بتوانیم برنامه‌ها را بهتر از گذشته پیش ببریم.

این همایش تمام ابعاد برنامه درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در بر می‌گیرد

محبی با بیان اینکه اولین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه در اول اسفند امسال برگزار خواهد شد، افزود: این همایش دارای ۸ محور و بیش از ۴۰ زیرمحور است که تمام ابعاد برنامه درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در بر می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان این‌که این همایش با تاکید بر برنامه درسی است، گفت: سعی می‌کنیم همه محورها را پوشش دهیم تا بتوانیم مبانی نظری و عملی خوبی را جمع‌آوری کنیم تا دستمایه ما برای تدوین برنامه درسی ملی قوی باشد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با استفاده ار یافته‌های علمی همایش، کار خود را بهتر از پیش انجام دهد.

وی تصریح کرد: بنای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بر این است که کارها را کاملا منسجم و هماهنگ با سازمان‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش پیش ببرد و از ابتدای کار، تلاش شد که این همایش با همکاری و هماهنگی کامل با سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طراحی و اجرا شود.

محبی با بیان اینکه هماهنگی برای حضور اندیشمندان از ایران و کشورهای مختلف انجام شده است، خاطرنشان کرد: این همایش، یک همایش توسعه‌ای و کاربردی است. توسعه‌ای برای کمک به توسعه مبانی نظری و دانشی کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اصلاح بخش طراحی و برنامه‌ریزی درسی در حوزه کودکان با نیازهای ویژه است.

وی افزود: همایش، کاربردی است چرا که به‌دنبال آن هستیم که فرآیندهای تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف را از نظر علمی پیش ببریم.

خروجی همایش در طراحی، تولید و بازنگری درس دانش‌آموزان استثنایی استفاده می‌شود

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز نخستین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه را یکی از مصادیق انسجام و هماهنگی بین ارکان مختلف آموزش و پرورش دانست و گفت: سازمان‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش در کنار ماموریت‌های خود، ماموریت‌های مشترکی هم با یکدیگر دارند که همایش مذکور در ذیل این ماموریت‌های مشترک تعریف شد تا بتوانیم طراحی، تولید و بازنگری درس دانش‌آموزان استثنایی را داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش‌ها و موضوعات همیشگی در آموزش و پرورش استثنایی، به‌روزرسانی و روزآمدسازی برنامه‌های درسی بوده که بخش مهم این ماموریت به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سپرده شده و این همایش، متفاوت از بسیاری از همایش‌های دیگر است. چون قرار است خروجی و برونداد این همایش را وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جهت به‌روزرسانی برنامه‌های درسی استفاده کنند.

طریفی‌حسینی اظهار کرد: امسال برای اولین بار به دانش‌آموزان اوتیسم، فضایی ایجاد شد که نسبت به برنامه درسی آن‌ها کار شود که نیاز به مطالعات تخصصی و پشتوانه پژوهشی دارد. لذا خروجی این همایش به ما کمک می‌کند که ریل‌گذاری مناسب برای برنامه درسی و تولید محتوا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۶ رشته در شاخه کاردانش خاص دانش‌آموزان استثنایی داشتیم و امسال ۲ رشته دیگر نیز مصوب شد، خاطرنشان کرد: بر روی حدود ‌۵ برنامه درسی دیگر یعنی 5 رشته در کاردانش خاص نیز کار می‌شود که برنامه‌های درسی از خروجی این همایش می‌توانند استفاده کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید به سمت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش و حکمرانی داده‌مبنا حرکت کنیم، گفت: نظام حکمرانی در نظام آموزش و پرورش‌ استثنایی و برنامه درسی، یکی از مهمترین زیرنظام‌های استثنایی است و به همین دلیل باید به زیرنظام متناسب با شرایط دانش‌آموزان دست پیدا کنیم تا اینکه بتوانیم نظام برنامه‌ریزی درسی را مبتنی بر آخرین یافته‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه در قالب محورهای هشت‌گانه و زیرمحورها در این زمینه به ما کمک می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم که به یک جرم دانشی قابل ملاحظه‌ای برسانیم تا بتوانیم به‌روزرسانی لازم را انجام دهیم.

طریفی‌حسینی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای تحولی که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود، روزآمدسازی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی و پرورشی است که نیاز به محور راهبردی و چهارچوب‌هایی داریم که بتوانیم برنامه درسی را مطابق با سند ملی انجام دهیم. چهارچوب کلی برنامه درسی انطباق‌یافته را در سازمان آماده کرده و به شورای عالی آموزش و پرورش فرستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه انطباق، تغییر و بسط برنامه‌ها ۳ سیاستی است که در حوزه برنامه درسی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی دنبال می‌کنیم، افزود: برنامه درسی را فراتر از کتاب درسی می‌بینیم و بسته‌های ترکیبی یادگیری را در نظر می‌گیریم و کارهایی که انجام می‌شود در راستای چهارچوب کلی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: راهنمای معلم، رمزینه‌های سریع و رسانه‌های دیداری و شنیداری برای ما مهم است و برنامه درسی محدود به کتاب نیست و برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم و به برنامه درسی برسیم باید مشارکت مراکز دیگر را داشته باشیم که یک بخش این است که ظرفیت دانشکده‌های توانبخشی امور تربیتی را به کار بگیریم. همچنین به تجربه زیسته معلمان استثنایی و معلمان عادی که دانش ترکیبی در کلاس دارند، نیازمندیم و نظر متخصصان جامعه‌شناسی، روانشانسی و... را هم به عنوان یکی از برنامه‌های طراحی برنامه درسی نیاز داریم و بنابراین طیف مختلفی از دانشمندان می‌توانند در این همایش شرکت کنند و به ما کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: رشته موسیقی را برای دانش‌آموزان اوتیسم و رشته امور خدمات عمومی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، طراحی شده و از مهر سال 1403 هنرستان‌های استثنایی قابلیت اجرا دارند.

طریفی‌حسینی، مدیریت منابع در برنامه درسی کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را یکی از مهمترین محورهای همایش برشمرد و افزود: یکی از مهمترین زیرمحورهای این محور، سیاستگذاری توسعه حرفه‌ای و استمرار کیفیت معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که امیدواریم مقالاتی در این زمینه داشته باشیم.

همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه، همایش تخصصی برای به‌روزرسانی برنامه درسی است

مژگان فرهبد، رئیس پژوهشکده کودکان استثناییِ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز گفت: این همایش، اولین همایشی است که برای نخستین بار به عنوان بین‌المللی برگزار می‌شود و بیش از یک سال است که در برنامه پژوهشکده کودکان استثنایی قرار گرفته بود و با همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه‌های امسال توانستیم بگنجانیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های همایش این است که با توجه به اینکه حوزه‌های مختلف تخصصی در برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه دخالت دارند، سبب شد دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و متخصصان مختلف را دور هم جمع کنیم و با اشتیاق خوب این همایش را حمایت می‌کنند و متخصصان مختلف از دانشگاه تهران، دانشگاه علامه، توانبخشی و سلامت اجتماعی، دبیر علمی محورهای هشت‌گانه همایش را بر عهده گرفته‌اند.

فرهبد با بیان اینکه ۸ محور اصلی برای همایش داریم که هر کدام با دبیر علمی متخصص حوزه خود، هدایت و برنامه‌ریزی می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی می‌کنیم که کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز و استفاده دانشجویان نیز بعد از همایش اجرا شود.

رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به محورهای همایش گفت: محورهای همایش شامل مبانی و اصوال برنامه‌ریزی درسی کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ چالش‌های برنامه‌ریزی حوزه‌های موضوعی - مهارتی کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ مدیریت منابع در برنامه درسی کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ الزامات سنجش و ارزشیابی در برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه؛ دلالت‌های علوم اجتماعی برای برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه؛ توانبخشی بالینی و توانبخشی مبتنی بر مدرسه در نظام آموزشی ویژه؛ تکنولوژی آموزشی در برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه و ارگونومی در مدارس و تاثیر آن بر برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه است.

وی افزود: ذیل هر کدام از محورها نیز زیرمحورهای تخصصی دیده شده که حدود ۴۰ زیرمحور است و دبیران علمی هر کدام از محورها برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند.

فرهبد با بیان اینکه تاکنون حدود ۶ متخصص موضوعی در دانشگاه‌های خارج از کشور مثل نروژ، کانادا و انگلیس را هماهنگ کرده و موافقت آن‌ها را گرفته‌ایم، گفت: هم متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور و هم متخصصان خارجی را توانسته‌ایم برایشان سخنرانی در این همایش در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه سامانه همایش از اول آذر، شروع به کار کرده و تا 20 دی، آماده دریافت مقالات است، اظهار کرد: حداکثر تا 5 بهمن تلاش می‌کنیم که نتیجه نهایی مقالات را اعلام کنیم که در ادامه بتوانیم برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایش را انجام دهیم. این همایش، همایشی خواهد بود که در پایان، بیانیه‌ای داشته باشیم که دبیران علمی محورها نکاتی را بیان کنند که از آن‌ها به عنوان نقشه راه برای به‌روزرسانی برنامه درسی استفاده کنیم و صرفا همایشی برای ارائه مقاله نیست.

فرهبد خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در سامانه همایش اعلام شده، مقالاتی که به لحاظ علمی برگزیده می‌شوند در مجلات علمی - پژوهشی مربوطه از جمله فصلنامه کودکان استثنایی، فصلنامه پیش‌دبستانی و... که اعلام آمادگی کرده‌اند به چاپ خواهند رسید و این جزو مواردی است که انگیزه برای ارائه مقالات از سوی متخصصان ایجاد می‌کند. لذا ضروری است که حتما چهارچوب علمی اعلام‌شده در سامانه رعایت شود تا مراحل چاپ آن بعد از همایش طی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار