تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان با 10 اصلاح

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت آیین‌نامه مرحله ارتقای رتبه‌بندی معلمان را با سه پژوهش تدوین کردیم و این آیین‌نامه با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده است و رضایت‌مندی معلمان و ارتقای نظام تعلیم و تربیت به صورت همزمان لحاظ شده است.

کد مطلب: ۱۴۳۰۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان با 10 اصلاح

علی محبی در برنامه روز پژوهش که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: هفته ملی پژوهش و فناوری، از امروز (۱۹ آذر) آغاز شده و تا شنبه هفته آینده (۲۵آذر) ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در ۹ محور برگزار شده که برگزیدگان در این‌محورها تجلیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور، معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران فرهنگی و... از جمله این‌ محورها هستند.

محبی افزود: شرکت‌کنندگان بخش دانش‌آموز پژوهشگر و فناور، امسال ۳۰۰ هزار مورد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. پارسال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شرکت‌کننده داشتیم و امسال ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار شرکت‌کننده داشتیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: کل جوایز بخش دانش‌آموزی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقبل کرده است. سال گذشته ۹۳ دانش‌آموز مورد تقدیر قرار گرفتند و امسال ۱۲۵ دانش‌آموز تجلیل می‌شوند که ۶۰ مورد آثار پژوهشی مشترک داشتند.

وی با بیان اینکه در بخش معلم پژوهنده بیش از ۵۰ هزار شرکت‌کننده داشتیم که میزان آثار راه‌یافته به مرحله کشوری امسال ۴۳ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: پژوهشگران و فناوران امسال و پارسال هر دو ۷۲ نفر بودند.

محبی با بیان انتظاراتی از وزارتین علوم و آموزش و پرورش ابراز کرد: سال گذشته درخواست تشکیل کمیسیون تربیت و آموزش را داشتیم که توسط وزارت علوم انجام شد و اعضای آن نیز تعیین شده است.

وی افزود: انتظار بعدی از وزارت علوم، مجوز بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی متناسب با ماموریت‌گرایی این دانشگاه‌ها است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: انتظارات‌مان از وزارت آموزش و پرورش، اجرایی کردن الزام پیوست پژوهشی برای تصمیمات کلان و اساسی سطوح مختلف آموزش و مرورش، اختصاص سرانه پژوهشی برای معلمان و مدارس و اصلاح مدیریت جزیره‌ای امور پژوهشی و استقرار مدیریت یکپارچه در مناطق است.

وی همچنین از طراحی برنامه تحولی ۵ ساله حوزه پژوهش و فناوری خبر داد.

تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان با 10 اصلاح

علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ‌گفت: ۱۰ مساله اساسی آموزش و پرورش را شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم برای حل مسائل انجام شود.

وی با بیان اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین و آسیب شناسی طرح رتبه‌بندی معلمان از دیگر اقدامات پژوهشگاه مطالعات است، افزود: مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد مرحله ارتقا‌ است، آیین‌نامه مرحله ارتقای رتبه‌بندی معلمان را با سه پژوهش تدوین کردیم و این آیین‌نامه با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده است و رضایتمندی معلمان و ارتقای نظام تعلیم و تربیت به صورت همزمان لحاظ شده است.

محبی افزود: بازطراحی ساختار آموزش و پرورش ضروری است چون ساختار آموزش و پرورش ایران شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست، از یک جهت منحصر به فرد هستیم اما از جهت دیگر ساختار آموزش و پرورش ایران منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است، بسیاری از مشکلات به دلیل ناهماهنگی ساختاری است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، ساختار آموزش و پرورش باید بازطراحی شود، گفت: در برخی کشورها وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ، وزارت ورزش و بخش آموزش وزارت بهداشت همگی ذیل یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت آموزش و فرهنگ تعریف می‌شود.

محبی تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش‌‌آموزان، استقرار مدیریت یک‌پارچه و نه جزیره‌ای امور پژوهشی و ارتقا ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش را از جمله درخواست‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است، بیان کرد: فرهنگیان می‌توانند برای انجام پروژه‌های پژوهش‌محور با پژوهشگاه همکاری کنند.

وی عنوان کرد: تدوین الگو مدرسه تراز در سند تحول بنیادین توسط پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، این الگو به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی سنجش ملی کیفیت یادگیری گفت: بررسی تطبیقی تنوع مدارس را در دستور کار داریم، بیش از ۲۰ نوع مدرسه داریم و معلوم نیست چقدر این تنوع مدارس درست و با عدالت آموزشی سازگار است؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار