پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش بررسی کردند؛

هم‌آوایی «خانه» و «مدرسه» گره‌گشای مشکلات دانش‌آموزان

باید الگوی جامع تربیتی خانواده طراحی و اجرا شود

تهران (پانا) - پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش در نشست تخصصی همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه به بررسی چالش‌ها، الگوها و راهبردهای مناسب این تعامل پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۳۶۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هم‌آوایی «خانه» و «مدرسه» گره‌گشای مشکلات دانش‌آموزان

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اهمیت و ضرورت نقش و جایگاه خانواده در تعاملات با مدرسه و به‌ویژه در اجرای برنامه درسی اظهار کرد: اجرای برنامه درسی، مهمترین بُعد و به نوعی دشوارترین بُعد برنامه است و مقصد هر برنامه درسی در مدرسه محقق می‌شود که باید دنبال آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه و خانواده 2 مورد از ارکان اساسی تربیت هستند که هم‌آوایی در تربیت را در هر 2 رکن باید ببینیم تا تربیت محقق شود چرا که هر دو رکن، نقش اساسی در تربیت دارند.

محبی با بیان اینکه تعالیم و آموزه‌های دینی نیز نقش اساسی در تربیت را به خانواده داده است، افزود: برای مثال؛ آیه ۶ سوره تحریم به این مورد اشاره می‌کند. همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند که کارهای خیر را هم خودتان یاد بگیرید و هم به بچه‌هایتان یاد بدهید و آن‌ها را تربیت کنید. همچنین خیلی از صاحب‌نظران، خانواده را به عنوان یکی از عناصر مهم تعلیم و تربیت می‌دانند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده در ۴ بُعد در تربیت فرزندان می‌تواند ایفای نقش کند، گفت: خانواده به عنوان حمایت‌کننده؛ سیاستگذار و برنامه‌ریز؛ مشارکت‌کننده و یادگیرنده می‌تواند ایفای نقش کند که هر کدام از این ابعاد، مولفه‌هایی دارند.

وی اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در طراحی جدید، جا باز می‌کند که ۲۰ درصد برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت در اختیار مدرسه باشد تا متناسب با ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین بتواند برنامه‌ریزی کند که خانواده در این زمینه می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

محبی با بیان اینکه همه این‌ها زمانی محقق می‌شود که خانواده‌ها از سواد و مهارت لازم برای این کار برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: چگونگی انجام کل امور آموزشی فرزندان در منزل مستلزم آن است که والدین، فرآیند آن را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرده‌ایم، افزود: یکی از پیشنهادات اصلی ما طراحی و اجرای الگوی جامع تربیتی خانواده است که امیدواریم خروجی همایش بین‌المللی تعاملات خانواده و مدرسه در پایان بتواند این الگو را به ما بدهد.

محبی با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات این است که از رسانه‌های اجتماعی در مدرسه برای ارتباط با والدین استفاده شود، ادامه داد: پیشنهاد دیگر ایجاد فرصت‌های داوطلبانه است که بستر آن در مدرسه باید فراهم شود. سمینارها و نشست‌های علمی با ترکیبی از صاحب‌نظران مطرح شود و آسیب‌شناسی شود چون آن‌ها در مرحله عمل قرار دارند.

نخستین همایش بین‌المللی تعاملات خانواده و مدرسه در بهمن‌ماه برگزار می‌شود

قدسی احقر، رئیس پژوهشکده خانه و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز گفت: خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تربیت به شمار می‌روند و هر کدام نقش مهمی در آموزش و تربیت ایفا می‌کنند.

وی اظهار کرد: با عنایت به لزوم اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عملیاتی شدن راهکارهای این سند از یک سو و برقراری ارتباط بین این دو نهاد با یکدیگر از سوی دیگر، تعاملات مدرسه و خانواده یک ضرورت است.

احقر خاطرنشان کرد: در همین راستا نخستین همایش بین‌المللی تعاملات خانواده و مدرسه در بهمن سال جاری برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده خانه و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه این همایش با سه هدف برگزار می‌شود، گفت: هدف اول، تعیین وضعیت موجود تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش و آسیب‌شناسی آن؛ هدف دوم، تعیین وضعیت مطلوب تعاملات خانواده و مدرسه و دستیابی به الگوی بهینه تعاملات و سوم، ارائه راهکارهایی به‌منظور تعاملات شایسته بین خانواده و مدرسه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار