مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

احداث سرویس بهداشتی مدارس عشایری برای 5 استان با اولویت مدارس کانسکی‌

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از توافق برای ساخت سرویس‌های بهداشتی مدارس عشایری خبر داد و گفت این امر در مرحله اول امسال برای ۵ استان با اولویت مدارس کانکسی عملیاتی شود.

کد مطلب: ۱۴۲۳۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
احداث سرویس بهداشتی مدارس عشایری برای 5 استان با اولویت مدارس کانسکی‌

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ جلسه بررسی و رفع مشکل کمبود یا عدم وجود سرویس بهداشتی در مدارس عشایری با حضور مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در مجمع خیرین مدرسه‌ساز و مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش برگزار و در این جلسه درباره ساخت سرویس‌های بهداشتی مدارس عشایری کشور توافق شد.

در این جلسه علاوه بر اکبر ابراهیمی (مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در مجمع خیرین مدرسه‌ساز)، علی تیرگیر مال خلیفه (مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر)، صادق ستاری‌فرد (سرپرست معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت)، سرهنگ احمد سعیدی (رئیس سازمان بسیج عشایری)، عبدالمجید حاجبی (رئیس هیات‌مدیره مجمع خیرین آبرسان آب شرب کشور) و تنی چند از مسئولان آموزش و پرورش حضور داشتند.

علی تیرگیر مال خلیفه، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مدارس عشایری و کمبود سرویس‌های بهداشتی و آبخوری گفت: پیرو جلسه پیشین برای رفع مشکل سرویس بهداشتی مدارس عشایری، همه مدارسی که از این مشکل رنج می‌برند را احصا کردیم و اکنون به طور دقیق می‌توانیم هر کدام از این مدارس را با موقعیت مکانی و تعداد دقیق دانش‌آموز معرفی کنیم.

تیرگیر خاطرنشان کرد: برای توسعه عدالت و رفع محرومیت از مدارس عشایری تلاش می‌کنیم اما توان آموزش و پرورش به تنهایی برای رفع این مشکل کافی نیست و از همه ظرفیت‌ها از جمله نهادهای انقلابی مثل بسیج و خیرین بزرگواری مثل حاج اکبر ابراهیمی باید استفاده کرد.

وی افزود: پیش‌نویس توافق برای ساخت سرویس بهداشتی مدارس عشایری آماده می‌شود تا ان‌شاءالله به زودی با حضور مقام عالی وزارت، امضا شده و در مرحله اول امسال برای ۵ استان با اولویت مدارس کانکسی عملیاتی شود.

اکبر ابراهیمی، مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در مجمع خیرین مدرسه‌ساز که سابقه ساخت بیش از ۲۵۰ مدرسه در کشور را در رزومه خود دارد نیز در این جلسه تصریح کرد: هر کسی به‌ویژه دانش‌آموزان به خاطر کمبود یا نبودن سرویس بهداشتی، نه تنها سلامت بچه‌ها را به مخاطره می‌اندازد بلکه فردی که شرایط حفظ طهارت برایش فراهم نباشد، نماز هم نمی‌تواند بخواند. پس رفع این مشکل دارای اهمیت ویژه‌ای در سلامت و تربیت است، حال چگونه می‌شود این مشکل را ببینیم و تحمل کنیم؟

ابراهیمی یادآور شد: در یکی از سفرها به چشم خود دیدم که دانش‌آموزان برای رفع حاجت، مجبور بودند به دامن طبیعت بروند یا مسافت زیادی را تا خانه‌هایشان بروند و برگردند و به همین سبب تا ساعت‌ها خودشان را نگه می‌داشتند و دچار مشکلات کلیوی می‌شدند و سلامتشان به خطر می‌افتاد. خدا شاهد است آن روز گریستم و از خدا خواستم کمک کند تا هیچ مدرسه‌ای دارای این مشکل باقی نماند.

وی اضافه کرد: این اموال، امانت خدا به بنده است و هر فردی مسئول است تا کمک کند و گزارش کمبود سرویس بهداشتی را بدهد که بتوانیم پس از شناسایی و برنامه‌ریزی، اقدام کنیم و همانگونه که قبلا هم گفتم هر جای ایران مدرسه‌ عشایری فاقد آب شرب و سرویس بهداشتی باشد ما آماده هستیم برای خدمت به این قشر معزز حضور پیدا کنیم و پس از بررسی، کار ساخت سرویس و آبخوری را انجام دهیم.

صادق ستاری‌فرد، سرپرست معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه خیرینی همچون حاج اکبر ابراهیمی برای مناطق محروم مایه خیر و برکت و امیدواری هستند، گفت: خداوند یک جا می‌فرماید از هم سبقت بگیرید و آن هم در کار خیر است و الحمدلله آقای ابراهیمی این توفیق را دارند که در امر خیر مانند مدرسه‌سازی و آبرسانی همواره پیشقدم باشند.

ستاری‌فرد در ادامه عنوان کرد: اینکه ما در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ساحت تربیت زیستی توجه می‌کنیم، مقدمه آن این است که زیرساخت بهداشتی بچه‌ها را فراهم کنیم و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر از نقطه خوبی راه را آغاز کرده، چرا که امر سلامت در نظام ارزشی و دینی ما امری واجب است و اگر چیزی برای سلامت انسان مضر باشد، حرام می‌شود مثل روزه‌داری برای فردی که ممکن است به سلامتی و جسم او آسیبی وارد شود.

وی افزود: بهداشت اعم از بهداشت فردی و بهداشت جمعی و بهداشت محیط، مقدمه سلامت و امری واجب است. بنابراین سلامت و بهداشت دانش‌آموزان در اولویت آموزش و پرورش است و اینکه دفتر آموزش عشایر با کمک خیر محترم جناب حاج آقای ابراهیمی قدم در این راه گذاشته برای احیای یک امر واجب اقدام کرده‌اند و ان‌شاءالله در راه خدمت‌رسانی به جامعه عشایری توفیق الهی نصیب‌تان شود.

احمد سعیدی، رئیس سازمان بسیج عشایر هم در این جلسه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کُشی فلسطینیان خاطرنشان کرد: در کلام امامین انقلاب، مدرسه، علم و دانش‌آموز همواره تکرار شده و دارای اهمیت بالایی است اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید به مساله آموزش و پرورش به‌ویژه آموزش و پرورش عشایر پرداخته نشده و انتقاد رهبر معظم انقلاب در سخنان امسال مبنی بر تغییر چند وزیر و سرپرست طی سال‌های کوتاه، نشان‌دهنده این امر است.

سعیدی ادامه داد: بنده 10 سالی است که در بسیج عشایر کشور خدمت می‌کنم و از نزدیک شاهد خلاء امکانات در مدارس عشایری و آموزش و پرورش این قشر عزیز هستم و اکنون خرسندم که مدیریت جدید دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر، کمر همت بسته و دغدغه رفع مشکلات دارند و در این راستا احصای درستی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به وظیفه ذاتی بسیج در خدمت‌رسانی به اقشار مردم و در راستای توسعه عدالت در کنار دفتر آموزش عشایری هستیم تا فرمان رهبر در لزوم گسترش عدالت و توجه به مدارس دولتی عملی شود که از جمله آن مدارس عشایری است.

در پایان این جلسه، تابلوفرش دستبافت دانش‌آموزان عشایری به حاج اکبر ابراهیمی، پدر آبرسان کشور اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار