مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

بازگشت 20 درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جامعه عشایری به کلاس درس

حضور بیش از ۲۲۴ هزار دانش‌آموز و ۲۰ هزار همکار فرهنگی در مدارس عشایری ۲۶ استان

تهران(پانا) - مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از حضور بیش از 224 هزار دانش‌آموز و 20 هزار همکار فرهنگی در مدارس عشایری 26 استان در سال تحصیلی جدید خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت 20 درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جامعه عشایری به کلاس درس

علی تیرگیر مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به زحمات معلمان عشایری در مدارس، اظهار کرد:‌ «دلایلی مانند مختصات زیستی، موقعیت جغرافیایی، پراکندگی و از همه مهم‌تر سبک زندگی مستقل مردمان عشایری باعث شده که این قشر ولایت‌مدار و وفادار به نظام، آنچنان که انتظار می‌رود از خدمات دولتی و حکومتی بهره‌مند نشده باشند و به دنبال این مسئله، انباشت مطالبات صورت گرفته است و خروجی آن پایین بودن شاخص‌های توسعه‌یافتگی از جمله شاخص‌های آموزشی و تربیتی در این قشر از جامعه نسبت به سایر اقشار بوده‌ است.»

وی افزود:‌ «معلمی که در جامعه عشایری توفیق خدمت پیدا می‌کند، طبیعتا با معذورات فراوان و مقدورات کمتری نسبت به سایر جوامع روبه‌رو می‌شود و گاهی اوقات ممکن است فعالیت‌هایی داشته‌ باشد که شاید در وظیفه سازمانی او تعریف نشده‌ است؛ از این‌رو بنده از معلمان خوب در مناطق مرزی، عشایری و کم‌برخوردار به دلیل زحمات فراوانی که برای دانش‌آموزان لازم‌التوجه می‌کشند، تشکر و قدردانی می‌کنم.»

تعداد معلمان کوچ‌رو ۱۳۴۶ نفر است

تیرگیر در ادامه با بیان آمار دانش‌آموزان عشایری در سال جدید، گفت:‌ «امسال در جامعه عشایری، بیش از ۲۲۴ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل در ۲۶ استان کشور داریم که با تعریف مدارس جدید عشایری، شاهد افزایش این آمار نسبت به سال گذشته هستیم.»

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از حضور بیش از ۲۰ هزار همکار فرهنگی در کادر پرسنل آموزش و پرورش عشایر اعم از معلم، مدیر آموزگار و... خبر داد و در این میان تعداد معلمان کوچ‌رو را ۱۳۴۶ نفر بیان کرد که همراه ایل‌ها کوچ می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تیپ‌بندی مدارس عشایری، گفت:‌ «مدرسه کوچ‌رو که در تیپ‌بندی مدارس عشایر قرار دارد، بدین شکل است که طبق فصول سال، کوچ می‌کنند. تیپ دیگر را مدارس نیمه‌سیار می‌نامیم که ۱۰۵۱ معلم در این تیپ مشغول به خدمت هستند و در این شرایط، خانواده کوچ می‌کند و دانش‌آموز می‌ماند یا بلعکس؛ در ادامه تیپ‌بندی، بخش اعظمی از مدارس را مدارس ثابت در روستاها تشکیل می‌دهند و به دلیل موقعیت جغرافیایی و با در نظر گرفتن ضریب محرومیت، کد عشایری به آن روستا از سوی وزارت کشور اختصاص می‌یابد که به تبع، مدرسه آن روستا نیز عشایری تعریف شده و تحت پوشش آموزش و پرورش عشایر کشور قرار می‌گیرد.»

به گفته مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تعداد معلمان کوچ‌روی استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و چهارمحال و بختیاری را نسبت به سایر استان‌ها بیشتر دانست.

همه کلاس‌‌های درس مدارس عشایری از معلم برخوردار هستند

تیرگیر با اشاره به مشکلی که در زمینه تخصیص نیروی انسانی پیش آمده‌ بود، گفت:‌ «در نظام تعلیم و تربیت مسئله‌ای تحت عنوان بحران نیروی انسانی رخ‌ داد که به دلایل مختلف هم کمبود نیروی انسانی داشتیم و هم در توزیع با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که با همت مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، موفق شدیم تا هیچ کلاس درسی بدون معلم نماند.»

وی ادامه داد:‌ «با توجه به عنایتی که مقام عالی وزارت آموزش و پرورش به بحث توسعه عدالت آموزشی داشتند، از ۲۵ هزار سهمیه استخدامی آموزگاری که وجود داشت، بیش از ۱۰۰۰ سهمیه مختص آموزش و پرورش عشایر بود که ما در وهله نخست به تکمیل ظرفیت نرسیدیم و توانستیم عدد بزرگی از این تخصیصی که به ما داده بودند را جذب کنیم و این مسئله موجب شد که ما در آغاز سال تحصیلی با بحران خاصی در زمینه نیروی انسانی مواجه نشویم و اکنون کلاسی بدون معلم نداریم.»

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش این اتفاق خوب را حاکی از عنایت و همت مقام عالی وزارت آموزش و پرورش در راستای توجه به مناطق لازم‌التوجه، محروم، کم‌برخوردار و عشایری مرزی در تخصیص نیروی انسانی دانست و آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و موثرترین مولفه‌های توسعه‌یافتگی در هر جامعه بیان کرد.

توزیع امکانات آموزشی به مدارس عشایری

تیرگیر در ادامه ضمن اشاره به وضعیت امکانات مدارس عشایری، گفت:‌ «مدارس ثابت ما مانند مدارس روستایی یا شهری قدمت زیادی دارند که این قدمت حتی به ۴۰ سال می‌رسد و هرگز خالی از امکانات و تجهیزات هم نبوده‌ است؛ امسال نیز با همکاری سازمان نوسازی توانستیم در راستای تکمیل تجهیزات آموزشی مانند میز، نیمکت، سیستم‌های رایانه‌ای و... در حد توان توزیع بین مدارس عشایری داشته باشیم ولی در مجموع لازم است توجه ویژه‌تری از سوی مسئولان نطام تعلیم و تربیت به مدارس عشایری و مناطق مرزی شود.»

بازگشت ۲۰ درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جامعه عشایری به کلاس درس

وی در پایان به بیان آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و وضعیت آنان پرداخت و گفت: «بر اساس تعامل انجام شده با سازمان امور عشایر ایران و تطبیق شماره ملی افراد بازمانده با سامانه بازماندگی از تحصیل وزارت آموزش و پرورش، بیشتر دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌اند و تا به این‌ لحظه بیش از ۲۰ درصد از موارد احصا شده به مدارس برگشته‌اند و تمام تلاش ما این است که این عدد در سال‌های آینده بیشتر شود تا روزی که دانش‌آموزی تحت عنوان تارک‌التعلیم یا بازمانده از تحصیل نداشته‌باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار