در گفت و گو با پانا بیان شد؛

چرا باید در کنار آموزش به سلامتی دانش آموزان در مدرسه توجه کرد؟

چاراویماق (پانا)- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چاراویماق برای اصلاح تغذیه دانش آموزان در مدارس صحبت می کند.

کد مطلب: ۱۴۲۲۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا باید در کنار آموزش به سلامتی دانش آموزان در مدرسه توجه کرد؟

از آنجایی که عقل سالم در بدن سالم است و تا زمانی که یک دانش آموز سالم، تندرست و با نشاط نباشد بدون شک امر یادگیری به درستی اتفاق نمی افتد، لذا در طول دوره آموزش عمومی در مدارس باید به درستی دانش، مهارت و باورها در حوزه سلامت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم و فضایی را پدید آوریم که کودکان و نوجوانان در شرایط روحی، روانی و جسمی مطلوب به فراگیری سایر آموزش ها بپردازند.
در همین راستا و در خصوص اهمیت و تاثیر طرح آهن یاری ، مکمل یاری و ویتامینD ، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چاراویماق در گفت و گویی تفصیلی به سوالات خبرنگار پانا پاسخ داد.

چرا باید در کنار آموزش و علم آموزی به سلامتی دانش آموزان در محیط مدرسه توجه کرد؟
سلامتی جایگاه حائز اهمیتی در یادگیری دانش آموزان دارد، به طور مثال یکی از تاثیرات سلامت بر یادگیری دانش آموزان این هست که در روحیه دانش آموزان تاثیر می گذارد و باعث تقویت روحیه دانش آموزان می شود چرا که اگر دانش آموز از سلامت کافی برخوردار باشد روحیه زنده تر و شاداب تری خوهد داشت که خود این مسئله باعث عملکرد بهتر و افزایش یادگیری دانش آموزان در مدرسه میشود؛ همچنین داشتن سلامت کافی دانش آموزان موجب کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان میشود و علاوه بر این از دیگر اهمیت های سلامتی در دانش آموزان داشتن انرژی کافی برای علم آموزی و تحصیل است چرا که باعث میشود ذهن دانش آموز فعال تر و جسم سرحال تر باشد و در نتیجه دانش آموز میتوامد بهتر درس بخواند.

در سال گذشته طرح آهن یاری در مدارس شد چقدر این طرح تاثیر گذار بوده؟
طرح آهن یاری همه ساله در مدارس توسط شبکه بهداشت و درمان اجرا می شود . این طرح به مدت ۱۶ هفته و هفته ای یک قرص در بین دانش آموزان توزیع می شود که مثمر ثمر واقع شده و میزان انسولین در بین دانش آموزان به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و همچنین اثر مهمی در اصلاح تغذیه و رفع برخی از مشکلات درسی داشته است.

چه اقداماتی رو برای کیفیت بخشی به طرح آهن یاری، مکمل یاری و ویتامین دی توصیه می کنید؟
برای اینکه کیفیت جذب آهن در بدن دانش آموزان به اندازه کافی ارتقا پیدا کند ، بهتر هست که دانش آموزان قرص آهن را حدودا اول شب و در کنار میوه جات و سبزیجات استفاده نمایند و اما برای اثر بخشی بیشتر قرص ویتامین D به دلیل محلول در چربی بودن بهتر هست که به همراه شیر و لبنیات استفاده بشود.

چه توصیه هایی برای افزایش سلامتی دانش آموزان وقتی در مدرسه هستند پیشنهاد می کنید ؟
به علت اینکه دانش آموزان در سنین رشد هستند لازم هست که مواد غذایی مفید و مکمل های غذایی را به صورت کامل و منظم استفاده نمایند.
همچنین به دلیل اینکه در این سن مکمل های غذایی و آهن و ویتامین D به صورت کامل جذب نمی شوند، توصیه می شود که این مکمل ها را به صورت هفتگی استفاده کنند و از مواد غذایی با ارزش کم مانند چیپس و پفک و تنقلات دیگر به هیچ عنوان استفاده نکنند چرا که این مواد خوراکی با احساس سیری کاذب در دانش آموزان آنها را از خوردن غذا های اصلی که مواد مغذی بدنشان را تامین می کنند، باز می دارد.

پیشنهاد می شود به جای استفاده از این مواد خوراکی مضر دانش آموزان برای زنگ های تفریح در مدرسه از انجیر خشک ، نخود چی کشمش و دیگر خشکبار ها و همچنین میوه هایی نظیر سیب، پرتقال و لیمو شیرین وغیره و لقمه هایی مانند نان و پنیر و سبزی ، نان و مربا و دیگر لقمه های خانگی که در آنها نمک و روغن کمتری دارند، استفاده شود.

دانش آموز خبرنگار: سبا غفاری از چاراویماق

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار