مشاوره تحصیلی در گفت‌و‌‌گو با پانا:

ایستگاه شادی و انگیزه ساعات پرانرژی را برای دانش‌آموزان مدرسه رقم می‌زند

چاراویماق (پانا) -  مشاور تحصیلی یکی از مدارس شهرستان چاراویماق معتقد است که برای ایجاد شادی در مدارس لازم نیست اقدامات و کارهای جدید انجام شود؛ بلکه باید فعالیت‌های جاری را با شادی و انرژی بیشتر دنبال کرد تا این شادی به دانش‌آموزان نیز سرایت کند.

کد مطلب: ۱۴۱۷۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ایستگاه شادی و انگیزه ساعات پرانرژی را برای دانش‌آموزان مدرسه رقم می‌زند

از آنجا که مدرسه محیطی برای رشد دانش آموزان در تمامی ابعاد است ،با ایجاد یک محیط آموزشی با نشاط می‌توان توانایی یادگیری و انگیزه دانش آموزان را افزایش داد، به همین جهت ایستگاهی برای ایجاد انگیزه و روحیه برای دانش آموزان مدرسه زینبیه چاراویماق ایجاد شد.

در همین خصوص با مشاور مدرسه‌ زینبیه در گفت و گویی تفصیلی به سوالات خبرنگار پانا پاسخ داد.

این ایستگاه چطور به ایجاد انگیزه در دانش آموزان کمک می کند و هدف شما از ایجاد اون چی هست ؟

« ایستگاه انگیزه از زیر مجموعه های ایستگاه شادی و امید هفته بهداشت روان است هدف این کار تقویت انگیزه و امید در دانش آموزان و به چالش کشیدن انگیزه دانش آموزان است.» «درواقع دانش آموز با یک جمله من می توانم بزرگترین توانایی و ظرفیت وجودی خودش را ابراز می کند.»

آیا از نظر شما این ایستگاه برای دانش آموزان اثر گذار بوده است؟

«خوشبختانه با توجه به استقبال گسترده دانش آموزان از این ایستگاه فکر می کنم تاثیرگذار بوده است.»

در خصوص تاثیر شادی و نشاط بر یادگیری دانش آموزان توضیح دهید.

«بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه شادی تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد.» «شادی و نشاط مغز و ذهن آدمی را فعال و پویا ، مهارت های کلامی و زبان را گویاتر و گیراتر می کند و در نهایت سبب شکوفایی استعداد آدمی می شود به شرطی که این شادی یک حس درونی باشد نه کاذب.»

«افزون بر این زمانی که شادی و نشاط در مدرسه حاکم باشد این امر به تنهایی با مسائل و مشکلاتی نظیر بی حوصلگی، دیر کردن، کسل بودن، غیبت های مداوم هم مقابله خواهد نمود.»

چه راهکار های را برای نداشتن استرس دانش آموزان پیشنهاد می‌دهید؟
«برای پاسخ به این سوال ضروری است یک قدم به عقب تر برگردیم یعنی به ریشه و علل استرس در دانش آموزان توجه کنیم.» «متاسفانه در چندسال اخیر میزان فروانی این مشکل در مدارس این منطقه رو به بالاست و با توجه به بررسی هایی که انجام شده عمده ترین دلایل آن به ترتیب عدم خودباوری در دانش آموزان و مقایسه خود با دیگران و روش مطالعه غلط می باشد.» «برای مقابله با استرس بایستی مهم ترین اقدام تقویت خودباوری در دانش آموزان، توجه به تفاوت های فردی از سوی معلمان و خانواده ها و آموزش مستمر خانواده ها در این راستا باشد.» «بعد از این اقدامات مطمئنا استفاده از راهکارهای مقابله با استرس در لحظه تاثیر گذار خواهد بود.»

چه راه حل هایی برای حاکم بودن فضای شاد در مدرسه پیشنهاد می‌کنید؟

«به نکته خیلی خوبی اشاره کردید در عصر حاضر شادی یکی از نیازهای اصلی و از تکه های گمشده اساسی برای نوجوانان است. برای ایجاد شادی در یک محیط باید به تمام اجزای تشکیل دهنده آن محیط توجه کرد. در یک مدرسه شادی باید هم در اجزای فیزیکی و ظاهری ساختمان به چشم بخورد و مهم تر از آن در سه راس مهم اجزا یعنی دانش آموزان، معلمان و کارکنان این شادی برقرار شود.همان طور که مستحضرید تربیت از خانواده آغاز می شود و با رسیدن به مرحله نوجوانی از دسترس خانواده خارج شده در اختیار دوستان، همسالان و خصوصا محیط و رسانه قرار می گیرد در اینجا آموزش پرورش می تواند با طراحی برنامه های هوشمندانه و مفرح و هدفمند برای وقت های آزاد دانش آموزان هدایت این تربیت به سمت کمال و شادی گام های مهمی بردارد.»

«برای ایجاد شادی در مدارس لازم نیست ما اقدامات و کارهای جدید انجام بدهیم بلکه باید فعالیت های جاری را با شادی و انرژی بیشتر دنبال کنیم تا این شادی به دانش آموزان نیز سرایت کند.»

دانش آموز خبرنگار: سبا غفاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار