مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان:
برنامهریزی آموزشی و تربیتی متناسب با ویژگیهای دانشآموزان، از جمله وظایف آموزش و پرورش است
بهارستان یک (پانا)- مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان، برنامهریزی آموزشی و تربیتی متناسب با ویژگیهای دانشآموزان را از جمله وظایف آموزش و پرورش دانست.
مینا عباسی، مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا از برگزاری دورهمی با دانشآموزان پایه ششم این دبستان خبر داد و بیان کرد:« هدف از اجرای این دورهمی، تقویت روحیه پرسشگری دانشآموزان بود تا بتوانند بدون نگرانی سوالات خود را بپرسند و پاسخ آن را دریافت کنند؛ همچنین ایجاد همدلی و صمیمیت بین مسئولین مدرسه از جمله اهداف این طرح بود که بسیار موفقیت آمیز بود.»
وی همچنین در خصوص مراحل برگزاری این طرح عنوان کرد:« ابتدا برنامهریزیهای لازم جهت برگزاری طرح دورهمی با دانشآموزان پایه ششم انجام شد و در روز مقرر دانشآموزان در نمازخانه مدرسه حضور پیدا کردند و بعد از سخنان بنده به نقد و بررسی مسائل و مشکلات مدرسه و دانشآموزان پرداختیم و در پایان این دورهمی، مراسم نماز جماعت با دانشآموزان در نمازخانه برگزار شد.»
عباسی همچنین در خصوص تحولات دوران نوجوانی دانشآموزان گفت:« دانشآموزان در دوران نوجوانی دچار تحولاتی از لحاظ بدنی، روانی، عاطفی، اجتماعی و ذهنی میشوند و ما به عنوان هدایتگران دانشآموزان، وظیفه داریم این تغییرات را در مسیر درست رشد دهیم تا دانشآموزان در مسیر خود گمراه نشوند و همواره به یاد داشته باشند که معلمان حامی آنها در زندگی هستند.»
وی با اشاره به نیازهای نوجوانان در سنین بلوغ اذعان کرد:« اولین و حیاتیترین نیاز دانشآموزان در سن بلوغ، نیاز به محبت از سوی اطرافیان است؛ این محبت گاه از سوی معلمان و گاه نیز از سوی خانواده به دانشآموزان داده میشود؛ این نیاز اگر با اعضای خانواده، معلمان و دوستان مورد اطمینان رفع نشود باعث ایجاد آسیبهای جدی روانی برای دانشآموز خواهد شد و اثرات آن بر روی دانشآموزان بلندمدت خواهد بود.»
مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان در ادامه سخنان خود شرح داد:« دومین نیاز دانشآموزان، درک کردن حس موفقیت در زندگی است؛ دانشآموزان نیاز دارند تا در مراحل زندگی خود طعم موفقیت را بچشند و نتیجه زحمات و تلاشهای خود را دریافت کنند؛ جهت اجرای این امر، ما معلمان وظیفه داریم برای دانشآموزان انگیزهای فراهم کنیم تا در مسیر خود هرگز ناامید نشوند و برای به دست آوردن موفقیت از هیچ تلاشی دریغ نکنند.»
عباسی همچنین ضمن اشاره به احساس ارزشمندی در بین دانشآموزان تشریح کرد:« آخرین نیاز دانشآموزان در سن بلوغ، نیاز به پذیرفته شدن و احساس ارزشمندی است، دانشآموزان دوست دارند در این سن از سوی اطرافیان خود مورد توجه قرار بگیرند و برای انجام امور خود مورد حمایت باشند؛ اطرافیان آنها نیز وظیفه دارند در صورت اجرای درست امور توسط دانشآموزان، آنها را حمایت کنند و همواره در تلاش باشند تا به دانشآموز، حس ارزشمند بودن القا کنند.»
وی همچنین در خصوص وظایف آموزش و پرورش برای رشد دانشآموزان اظهار کرد:« وظایف آموزش و پرورش با عنایت به تفکیک جنسیتی دانشآموزان، برنامهریزی آموزشی و تربیتی متناسب با ویژگیهای بدنی، عاطفی، شناختی و اجتماعی نوجوانان دختر و پسر است تا دانشآموزان بتوانند ضمن دستیابی به خودآگاهی، مسیری درست را برای آینده خود انتخاب کنند و در راستای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.»
مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان با اشاره به وظایف مدیران در مدارس ابتدایی گفت:« ایجاد زمینه مساعد برای انجام فعالیتهای علمی، تفریحی و پرورشی توسط دانشآموزان در مدارس، تعامل با والدین و دانشآموزان در مدرسه و غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان با توجه به استعدادهای آنها در امور گوناگون از جمله وظایف مدیران مدارس ابتدایی هستند و هر کدام از موارد ذیل، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.»
عباسی در پایان سخنان خود توضیح داد:« توسعه فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در مدارس، متناسب با ظرفیتهای فکری دانشآموزان، امری مهم جهت کشف و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان است؛ دانشآموزان با توجه به استعدادهای خود میتوانند در امور داخلی مدارس فعال و فردی مفید جهت رشد مدرسه خود باشند.»
خبرنگار دانشآموز: مبینا طلوعیآذر
ارسال دیدگاه