رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور در گفت‌وگو با پانا:

مهاجرت عامل ایجاد مدارس کپری و کانکسی

برخی شرایط محیطی مانند کم آبی باعث مهاجرت دسته جمعی روستاییان می‌شود و منجر به ایجاد مدارس کپری می شود

تهران ( پانا )- رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور در رابطه با مسئله مدارس کپری و کانکسی در سطح کشور گفت مسئله مدارس کپری و کانکسی حل می‌شود اما مدارس کپری و کانکسی جدیدی ناشی از انتقال و مهاجرت جمعیت از منطقه‌ای به منطقه دیگر ناشی از کم‌آبی یا سایر عوامل دوباره ایجاد می‌شود.این موضوع از حیطه اختیارات آموزش و پرورش خارج است.

کد مطلب: ۱۴۲۱۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مهاجرت عامل ایجاد مدارس کپری و کانکسی

حبیب‌الله بوربور؛ رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور در گفت‌وگو با پانا در زمینه شیوه پدید آمدن مدارس کانکسی و کپری و حل نشدن مشکل آن در کشور گفت: « در تمام دوران در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در وزارت آموزش و پرورش موضوع مدارس کانکسی و کپری مطرح شده است. با پیگیری‌ها و اقدامات لازم مسئولین در این وزارت‌خانه و دولت‌های مختلف که نهاد اجرایی هستند مسئله این مدارس بارها به پایان رسیده است و مدارس کپری و کانکسی به طور کامل در سراسر کشور جمع‌آوری شده‌اند.»

بارها مشکل را حل کردیم

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش در زمینه مدارس کپری و کاکسی گفت: « ما بارها مدارس مناسب و به‌روزی در روستاهایی که از مدارس کپری و کانکسی استفاده می‌کردند ساختیم، اما نکته و مطلب مهم این است که با نمود برخی مشکلات در روستاها از جمله کم آبی جمعیت روستا از محل زندگی خود به صورت دسته جمعی نقل مکان می‌کنند. به عبارتی دیگر برخی شرایط محیطی باعث مهاجرت روستاییان می‌شود. این مهاجرت‌ها باعث می‌شود که جمعیت یک روستا به محل‌های دیگری برای زندگی بروند. تحصیل دانش‌آموزان نیز در ادامه این مهاجرت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. »

بوربور در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت‌ها از اختیارات وزارت آموزش و پرورش خارج است، اظهار کرد :« این جمعیت که به مکان‌های دیگری کشیده می‌شوند در این محل‌ها دوباره با مشکل نبود و کمبود مدرسه مواجه می‌شوند که در ادامه دوباره مدارس کانکسی، کپری و دیگر مدارس در نقاط و محیط‌های نامناسب پدید می‌آیند. این موضوع مشکلی نیست که وزارت آموزش‌وپرورش به تنهایی بتواند اقدامی برای آن انجام دهد.»

چرا مدارس کپری و کانکسی تمام نمی‌شوند؟

وی در ادامه مسئله انتقال جمعیت را اصلی‌ترین علت پیدایش مدارس کپری و کانکسی دانست و بیان کرد:« موضوع انتقال جمعیتی باعث می‌شود در برخی قسمت‌های کشور مجدد با استفاده از کانکس و کپر که با آن در مناطق جدید خانه‌سازی می‌کنند مدرسه‌سازی نیز صورت بگیرد. بسیاری از افراد می‌گویند مگر مدارس کپری و کانکسی در سطح کشور چه تعداد است که بازسازی و ساخت مدارس جدید آن را حل نمی‌کند. درصورتی که مسئله مدارس کپری و کانکسی حل می‌شود اما مدارس کپری و کانکسی جدیدی دوباره ایجاد می‌شود.»

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور چند مثال برای این انتقال‌ها مطرح کرد و گفت: « یک منطقه حاشیه‌ای کشور در شهرهای مختلف را در نظر بگیرید، زمانی که مهاجرت در آن صورت می‌پذیرد، پس از این مهاجرت نیاز به مدارس نیز در آن منطقه جدید به وجود می‌آید. همین طور در محل‌هایی که مسکن مهر و مسکن‌سازی به صورت انبوه انجام می‌شود، به اندازه کافی فضای آموزشی برای تحصیل افراد به وجود نمی‌آید. بنابراین در آن مناطق مدارس یا به صورت چند شیفت برگزار می‌شود یا در آن مناطق با خرید کانکس سعی بر برطرف کردن مشکل کمبود مدرسه می‌شود.»

کوچ جمعیت علت پیدایش مدارس کپری و کانکسی است

بوربور با اشاره به اقدامت تمام دولت‌ها در این زمینه اظهار کرد: « هر ساله بودجه‌ای برای برطرف کردن مشکل وجود مدارس کپری، کانکسی و دیگر مدارس نامناسب در نظر گرفته می‌شود. اقدامات بسیاری نیز در سراسر کشور برای حل این مسئله انجام می‌شود. تمام دولت‌ها نیز بودجه هنگفتی را برای رفع مشکل مدارس کپری و کانکسی قرار می‌دهند. اما زمانی که کار مدرسه‌سازی در مناطق به پایان می‌رسد، مشکلاتی همچون خشکسالی باعث کوچ جمعیت و بلااستفاده ماندن آن مدرس می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار