برداشت زالزالک کوهی در شهرکاج

کاج(پانا) - درخت زالزالک به صورت خودرو در کوه‌های اطراف شهرکاج می‌روید و هرساله در اوایل فصل پاییز مردم شهر کاج را بهره‌مند می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۱۴۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
برداشت زالزالک کوهی در شهرکاج

این میوه کوچک که به زبان محلی به آن «سیسته» نیز می گویند، به رنگ قرمز،زرد،نارنجی وبعضا سیاه با دانه هایی سخت در برخی از قسمت های رشته کوه زاگرس یافت می شود.

یکی از اهالی شهرکاج در این رابطه در گفت و گو با پانا اظهار داشت:«این میوه پر خاصیت و خوشمزه به وفور در کوه های شهر کاج یافت می‌شود و هر ساله مردم شهرکاج با رفتن به کوه به مقدار مورد نیاز از این میوه تهیه می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند.»

زالزالک گیاهی از خانواده رز است که سرشار از ویتامین های گروه BوC است و گل، برگ و میوه آن مصارف درمانی دارند.

این میوه خوشرنگ و خوشمزه پاییزی، برای برطرف کردن مشکلات قلبی خفیف نیز مناسب است. تعدیل فشار خون، بهبود کلسترول بالا و کمک به کاهش قندخون در بیماران دیابتی از دیگر خواص درمانی این میوه است.

اهالی شهر کاج در این موقع از سال برای برداشت این نعمت خدادادی به دامنه کوه های اطراف شهر می روند و اقدام به برداشت آن می کنند. اهالی شهر در برداشت این محصول نهایت دقت را دارند تا به درختان و شاخه های پربرکت آن آسیبی نرسانند.

گفتنی است که این درخت پر برکت نیازی به آبیاری ندارد و به آب کمی نیاز دارد که آن را از بارش های جوی تامین می‌کند و در فصل تابستان نیز که بارشی صورت نمی‌گیرد نیازی به آب ندارد و از این جهت درختی مناسب برای مناطق خشک است.

خوشبختانه تعداد این درختان هرساله در کوه های شهرکاج افزایش می یابد و انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد تراکم این درختان باشیم.
تخمین زده می شود سالانه حدود ۵تن زالزالک کوهی در شهرکاج برداشت شود.

دانش آموز خبرنگار:مهرشاد باقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار