یک مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی تاکید کرد:

همراهی والدین در کنار مربیان، عامل پیشرفت کودکان آسیب‌دیده شنوایی در مدارس عادی

مشهد (پانا) - یک مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی گفت همراهی والدین در کنار مربیان، موجب پیشرفت کودکان آسیب‌دیده شنوایی در مدارس عادی می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۰۹۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
همراهی والدین در کنار مربیان، عامل پیشرفت کودکان آسیب‌دیده شنوایی در مدارس عادی

یک دانش‌اموز با آسیب شنوایی مشهدی 7 سال با سختی زندگی کرده، اما اکنون یک دختر موفق است. او ورزش ژیمناستیک را به صورت حرفه‌ای، دنبال می‌کند و پیشرفت‌های زیادی را در آموختن داشته است، دختری که ممکن بود حتی نتواند درست به زبان مادری صحبت کند، حالا یک دختر موفق نسبت به هم سن و سالانش است و علاوه بر فارسی به زبان انگلیسی هم می‌تواند صحبت کند. وی از طریق آموزش AVT در پیش دبستانی امام رضا علیه السلام توانست بر مشکل شنوایی خود غلبه کند و پایه اول ابتدایی را در مدرسه عادی آغاز کند.

مادر این دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی به پانا گفت: «زمانی که فرزندم در بیمارستان متولد شد به ما اعلام کردند مشکل شنوایی دارد. هر دو ماه تست شنوایی اش تکرار شد تا ۸ ماهگی که مشکل کم شنوایی وی تشخیص قطعی داده شد. دخترم به سن یک سالگی رسیده بود که با معرفی یکی از اقوام با پیش دبستانی امام رضا آشنا شدم و از همان زمان دخترم در این مدرسه تحت آموزش قرار گرفت.»

وی بیان کرد: «آموزش AVT یک روش گفتاری- شنیداری و والدمحور است، به گونه ای که ابتدا والدین آموزش می بینند و موازی با آن به کودک آموزش داده می شود. در واقع بچه ها همراه با مادر در یک کلاس حضور دارند و مادر همه آموزش ها را یاد می گیرد و می تواند مثل معلم با فرزندنش کار کند. در این روش سعی بر آن است که با استفاده از وسایل کمک شنیداری مانند سمعک و کاشت حلزون از باقیمانده شنوایی کودک استفاده شده و تربیت شنیداری صورت گیرد تا کودک به درک گفتاری-شنیداری برسد و بتواند مانند یک فرد عادی در بین همسن و سال‌هایش از امکانات مدرسه عادی برخوردار باشد و در جامعه کاملا مثل یک فرد عادی با وی برخورد شود.»

این مادر ادامه داد: «از نقاط قوت مدرسه امام رضا این بود که کودک همراه با مادر در یک کلاس حضور دارد، ولی مراکز خصوصی این گونه نبود. فرزندم تنها سر کلاس می رفت و بعدا در یک دفتر، برای من می نوشتند چه کارهایی را انجام دهم و من که تازه وارد این مسیر شده بودم و هیچ شناختی از تمرین با کودک کم شنوا نداشتم، کار کردن با فرزندم خیلی برایم سخت بود.»

وی در ادامه بیان کرد: «شوق مادر شدن برای اولین بار و به آغوش کشیدن دخترم و شروع بخش شگفت انگیز زندگی‌اش با یک خبر ناگهانی دگرگون شد. فرزندی که به من گفته بودند مشکل شنوایی دارد و من با بحرانی در زندگی‌ رو به رو شدم که برایم دردناک ترین اتفاق بود.»

این مادر به موفقیت فرزندش اشاره کرد و گفت: «دخترم در سن ۶ سالگی ساز بلز را تمام کرد و الان فلوت میزند و کاملا نُت خوانی می کند. در سن ۵ سالگی چند کمربند کاراته را دریافت کرد، با کمک سی دی های آموزشی و نرم افزار توانست با زبان انگلیسی آشنا شود و در آزمون ورودی مدرسه که خیلی از بچه های عادی موفق نشدند قبول شوند به لطف خدا قبول شد.

مادر این دانش‌آموز کم شنوا به مادرانی که در شرایط مشابه قرار دارند، توصیه کرد: «بی تفاوت از کنار مشکل فرزندتان نگذرید، او هم مثل سایر بچه هاست و فقط نیازمند تلاش بیشتری است و تنها امری که می تواند او را تبدیل به یک فرد توانمند کند همراهی والدین است.»

وی در ادامه گفت: «من و پدرش تلاش کردیم تا شرایط را برای دخترمان فراهم کنیم. هر روز مسیر ۵۰ کیلومتری چناران و مشهد را طی می کردیم و در نهایت او با کمک مربیان خوب مدرسه امام رضا و با استفاده از روش آموزش AVT، توانست پایه اول ابتدایی اش را به جای مدارس خاص ناشنوایان در مدرسه عادی و در کنار دانش آموزان عادی آغاز کند.»

مادر این کودک در پایان ضمن تشکر از تمام مربیانی که در این راه، او و فرزندش را یاری کردند، عنوان کرد: «مسیر سخت و دشواری بود، زمان طولانی از شبانه روز را صرف تلاش برای یادگیری دخترم سپری کردم و در این مسیر، مربی‌ها در کنار ما بودند، نمی خواستم فرزندم نسبت به بچه های دیگر عقب باشد و آنقدر تلاش کردم تا حالا او از خیلی از همسن و سالانش جلوتر است.»

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار