هزار و ۱۱۹ اثر ثبت جهانی شد

تهران (پانا) - عضو ایکوم ایران گفت نزدیک به ۱۱۹۹ اثر ثبت جهانی شده‌اند که پرونده آنها توسط ۱۶۸ کشور به یونسکو ارسال شده است در این میان ۹۳۳ پرونده فرهنگی، ۲۲۷ پرونده طبیعی و ۳۹ پرونده مختلط بوده است.

کد مطلب: ۱۴۰۷۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
هزار و ۱۱۹ اثر ثبت جهانی شد

به گزارش مهر، رسول وطن دوست عضو ایکوم ایران و یکی از اعضای تیم شرکت کننده در اجلاس اخیر یونسکو برای دفاع از پرونده‌های ایران درباره جایگاه ایران در میان کشورهایی که تا کنون آثار خود را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده اند، افزود: تا امروز نزدیک به ۱۱۹۹ اثر ثبت جهانی شده‌اند که پرونده آنها توسط ۱۶۸ کشور به یونسکو ارسال شده است در این میان ۹۳۳ پرونده فرهنگی، ۲۲۷ پرونده طبیعی و ۳۹ پرونده مختلط بوده است.

وی گفت: سهم قاره آفریقا درحالی‌که ۳۶ کشور به ثبت آثارشان اقدام کرده‌اند ۸.۵۹ درصد بوده است. از این میان ۵۶ اثر فرهنگی، ۴۲ پرونده طبیعی و ۵ پرونده نیز مختلط بوده است.

وی گفت: ۱۸ کشورهای عرب نیز با ثبت ۹۳ اثر سهمشان ۷.۷۶ درصد بوده است که از این تعداد سه اثر مختلط، ۶ پرونده طبیعی و ۸۴ پرونده تاریخی و فرهنگی را ثبت کرده اند.

وطن دوست در جمع کارشناسانی که برای بررسی پرونده کاروانسراهای ایرانی در پژوهشگاه میراث فرهنگی حضور پیدا کرده بودند گفت: سهم آسیا و پاسیفیک که ایران هم یکی از ۳۶ کشور آن است، ۲۰۵ اثر فرهنگی ثبت کرده است ۷۲ اثر هم طبیعی و ۱۲ اثر مختلط بوده که جمعاً ۲۸۹ اثر را به ثبت رسانده اند. ۵۰ کشور اروپا و آمریکای شمالی هم در مجموع ۵۶۵ پرونده جهانی دارند که ۱۱ پرونده مختلط، ۶۹ پرونده طبیعی و ۴۸۵ پرونده نیز فرهنگی بوده است.

وطن دوست بیان کرد: سهم ۲۸ کشور آمریکای لاتین هم ۱۴۹ پرونده جهانی بوده که ۱۰۳ پرونده فرهنگی، ۳۸ پرونده طبیعی و ۸ پرونده طبیعی است. این آمار نشان می‌دهد که سهم اروپا و آمریکای شمالی در ثبت آثار بیشتر از بقیه بوده است. در حالی که ما در ایران حدود ۲۴ سال از ثبت آثار در فهرست جهانی عقب ماندیم. در صورتی که باید جزو نخستین کشورها باشیم.

این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی با تاکید بر ثبت پرونده‌های زنجیره‌ای بیان کرد: ایران در بحبوحه انقلاب سه اثر را در فهرست جهانی ثبت کرد. از آن زمان یعنی سال ۵۸ به بعد که درگیر سال‌های جنگ شدیم تا سال ۸۲ خبری از ثبت جهانی نبود و ما در این مدت غفلت کردیم. در همین دوران بود که خیلی از کشورها آثارشان را ثبت کردند. برخی از کشورها یک شهر را ثبت کرده بودند که در آنها دهها اثر بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار