در گفت‌وگو با پانا تشریح شد

چگونه نبود اعتماد به نفس، سبب استرس دانش‌آموزان می‌شود

ملارد ( پانا ) - مشاور آموزشگاه دخترانه شایستگان ملارد، بمناسبت بازگشایی مدارس با توجه به استرس و اضطراب دانش‌‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید، کمبود اعتماد به‌نفس را یکی از عوامل موثر در ایجاد استرس و اضطراب دانش‌‌آموزان در مدارس دانست.

کد مطلب: ۱۴۰۷۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
چگونه نبود اعتماد به نفس، سبب استرس دانش‌آموزان می‌شود

فریده پورمرادی، مشاور آموزشگاه دخترانه شایستگان ملارد، در رابطه با استرس و اضطراب دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد: «با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، نوع و سبک زندگی دانش‌آموزان تغییر می‌کند و از جهت‌های مختلف نیاز به آمادگی دارند، برخی از دانش‌آموزان به‌ ویژه دانش‌آموزان کلاس اولی، در زمان آغاز سال تحصیلی جدید که برای اولین بار می‌خواهند وارد مدرسه شوند، دچار استرس و اضطراب می‌شوند که این مسئله بسیار طبیعی است.»

پورمرادی ایجاد نظم و آراستگی محیط آموزشی را در روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر دانست و گفت: «فضا‌سازی و نوسازی مدارس در نشاط و شاداب‌سازی دانش‌آموزان، بسیار موثر است و آن‌ها می‌توانند با قرار گرفتن در فضا و محیط آموزشی سالم با کمک مشاورین مدارس، استرس و اضطراب خود را کاهش دهند و بتوانند با الگو گرفتن از تعالیم والدین با استرس و اضطراب خود مقابله کنند.»

وی در رابطه با عوامل مقابله با استرس و اضطراب در آغاز سال تحصیلی جدید برای‌ دانش‌آموزان اظهار کرد: «خواب کافی برای سلامتی، یادگیری و رشد فکری دانش‌آموزان بسیار مهم و ضروری است. عواملی که منجر به کاهش خواب دانش‌آموزان می‌شود اغلب از استرس و اضطراب‌های ناشی از امتحانات نهایی و دروس، رشد می‌کند. یکی از سالم‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از استرس در مدارس، ورزش منظم است که باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند با حفظ آرامش روحی و روانی، بر استرس و اضطراب خود غلبه کنند.»

پورمرادی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «دانش‌آموزان باید با شناخت رفتار‌های مناسب و تجربیات مشاورین، بر استرس و اضطراب خود غلبه کنند؛ زیرا استرس و اضطراب در هر شرایطی می‌تواند منجر به آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان شود و با بروز این مشکلات میزان موفقیت و رشد فکری آن‌ها کاهش می‌یابد و دیگر نمی‌توانند مانند گذشته به فعالیت‌های روز‌مره خود بپردازند.»

این مشاوره مدرسه ادامه داد: «شروع ماه مهر و نزدیک شدن به روز‌های بازگشایی مدارس، اکثر اوقات ناشی از استرس و نا‌‌امیدی بوده است و این نا‌امیدی فقط شامل کلاس اولی‌ها و مقاطع تحصیلی پایین نیست؛ بلکه شامل مقاطع متوسطه و دانش‌آموزان کنکوری و حتی دانشجویان نیز است. استرس می‌تواند ریشه بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی در افراد باشد که بروز این مشکلات در دانش‌آموزان، می‌تواند در میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر‌گذار باشد که با شناخت علل‌های استرس می‌توانیم با آن مقابله کنیم.»

پورمرادی در رابطه با رفتار معلمان و مدیران مدارس، برای جلوگیری از استرس و اضطراب دانش‌‌آموزان خاطر‌نشان کرد: «یکی از گام‌های مثبت در‌خصوص کنترل استرس و اضطراب دانش‌ آموزان در مدارس، رفتار و گفتار مناسب معلمان، مدیران و مشاورین مدارس با دانش‌آموزان است؛ زیرا دانش‌آموزان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، بیشتر اوقات خود را در مدارس صرف می‌کنند و باید دانش‌آموزانی که دچار استرس و اضطراب هستند با کمک مشاورین مدارس و برنامه‌ریزی‌های مختلف بتوانند بر استرس خود غلبه کنند.»

وی در خصوص نقش خانواده در کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان در مدارس تشریح کرد: «تشویق و انگیزه‌بخشی به دانش‌آموزان، بسیار مهم است. اعتراف به پیشرفت‌های آن‌ها، استفاده از سیستم‌های پاداش، تقویت مثبت، توجه به نیازهای شخصی و اهداف دانش‌آموزان می‌تواند در بهبود یادگیری آن‌ها موثر باشد همچنین ارتباط فعال و مستمر با خانواده‌ها و اطلاع رسانی مناسب به آن‌ها درباره عملکرد و پیشرفت دانش‌آموزان بسیار مهم است. همکاری با خانواده می‌تواند، توانایی‌های دانش‌ آموزان را افزایش دهد.»

پور‌مرادی ادامه داد: «برنامه درسی باید با توجه به نیازها و سطح توانایی دانش‌آموزان تنظیم شود، مطالب باید به صورت سلسله‌ مراتب و هماهنگ با سن و شرایط روحی و جسمی آن‌ها ارائه شود، روش‌های فعالیت محور، مانند گروه‌بندی‌های کوچک، بازی‌های گروهی، پروژه‌های کاربردی و استفاده از تعامل با اشیاء و وسایل آموزشی می‌توانند به یادگیری بهتر کمک کنند و همچنین استفاده از تصاویر رنگارنگ، نمودارها و ویدئوها می‌تواند به دانش‌آموزان در فهم بهتر مفاهیم کمک کند.»

وی نقش تغذیه را در فرآیند یادگیری و آموزش بسیار موثر دانست و عنوان کرد: «توجه به تغذیه و فعالیت‌های ورزشی گامی مثبت در جهت جلوگیری از استرس و اضطراب دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید است، دانش‌آموزان باید از مصرف فست فودها و غذاهای آماده خودداری کنند و وعده صبحانه را به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین وعده غذایی مصرف کنند و در طی ساعاتی که دانش آموزان در مدارس حضور دارند یک میان وعده سالم و کامل در مصرف کنند.»

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دانش‌آموزان، افزود: «دانش‌آموزان می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه گامی بزرگ در جهت مقابله با استرس و اضطراب خود بردارند و بتوانند با کمک معلمان، مدیران و مشاوران مدرسه آرامش روحی و روانی خود را در مدرسه کاهش دهند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار