مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام ساعت فعالیت مدارس تا اصلاح قانون کنکور

تهران (پانا) - اصلاح قانون کنکور، ثبت جهانی «جنگل دیزمار» ایران در یونسکو، اعلام ساعت آغاز فعالیت مدارس و آزادی 5 ایرانی از زندان‌های آمریکا بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۴۰۵۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
از اعلام ساعت فعالیت مدارس تا اصلاح قانون کنکور

در آخرین هفته از شهریورماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در کشور

پس از فروکش کردن تعداد بالای موارد ابتلا و فوتی روزانه کرونا، وزارت بهداشت آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه را به‌صورت هفتگی اعلام می‌کند. از این رو در هفته‌ای که گذشت 8 نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۲۱ نفر آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۸۲۲ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۲۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۲۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۱۹۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۳۴ دُز رسید.

«جنگل دیزمار» ایران ثبت جهانی شد

در هفته‌ای که گذشت، جنگل دیزمار به پرونده میراث جهانی جنگل هیرکانی الحاق و ثبت جهانی شد. پرونده پیشنهادی الحاق دو سایت میراث طبیعی دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در جلسه کمیته میراث جهانی مطرح شد و بر اساس تصمیم کمیته مقرر شد که این دو سایت در قالب پرونده میراث جهانی ارسباران برای یونسکو ارسال شود. میراث طبیعی دیزمار شامل دو سایت از محدوده جنگل‌های ارسباران در منطقه قره‌داغ آذربایجان شرقی است. در چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که به میزبانی عربستان سعودی آغاز شده است، ۵۰ میراث فرهنگی و طبیعی از بیش از ۴۰ کشور برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو نامزد شده‌اند. از این تعداد، ۲۴ پرونده سهمیه اجلاس سال گذشته است که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به تعویق افتاد و ۲۶ پرونده مربوط به اجلاس سال ۲۰۲۳ است. ایران تاکنون موفق شده است ۲۶ اثر تاریخی و طبیعی خود را در یونسکو ثبت کند که از این منظر در رتبه نهم جهان قرار دارد.

ساعت آغاز فعالیت مدارس اعلام شد

در هفته‌ای که سپری شد، ساعت فعالیت مدارس در استان تهران از سوی استانداری اعلام شد. بر این اساس از ابتدای مهرماه، مدارس در مقاطع متوسطه ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح و مقاطع ابتدایی هم ساعت ۸ صبح شروع به فعالیت خواهند کرد.

آزادی 5 ایرانی از زندان‌های آمریکا

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد: پس از یک تلاش موفق تیمی، ۵ هموطن ایرانی در زندان‌های آمریکا آزاد و دو نفر از آنان از طریق دوحه وارد تهران شدند. وی تاکید کرد: ستاد حقوق بشر در کنار دولت و قوه قضائیه در احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور مصمم خواهد ماند.

جلسه رسیدگی حقوقی به پرونده گروهک تروریستی حرکة‌النضال

دادگاه حقوقی بین‌المللی پیرامون حادثه تروریستی ۳۱ شهریور سال ۹۷ در اهواز، طی هفته‌ای که سپری شد در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد. ۳۲ نفر از اعضای خانواده شهدای حادثه و همچنین ۳۳ نفر از مصدومین و مجروحین این حادثه با اعطای وکالت به وکیل پرونده در قالب ۲۴ فقره دادخواست، طرح دعوی علیه عاملان و مسببین این حادثه تروریستی را در مرجع قضایی ثبت کرده و پرونده این حادثه در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران(شعبه ویژه رسیدگی کننده به پرونده دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت آمریکا) مفتوح شده است. طرح دعوی مطابق با قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایران مصوب ۱۳۹۵، ثبت شده است. این پرونده درمجموع ۳۶ خوانده دارد که ۳۲ خوانده از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده و ۴ نفر هم از اعضای گروهک حرکة‌النضال هستند. گفتنی است؛ حکم اعدام حبیب فرج‌الله‌چعب، ملقب به «حبیب اسیود» به عنوان سرکرده گروهک حرکة‌النضال و طراح حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۷ صبح روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا در آمد.

سرنخ‌های تازه از قاتل پیرمردهای پول‌دار در مازندران

فرمانده انتظامی مازندران یازدهم شهریور ماه امسال خبر قتل پیرمردهای پولدار مازندرانی را داده بود، در هفته‌ای که گذشت طی بررسی‌های پلیسی «کلثوم اکبری» در اعتراف تازه به ۱۱ قتل اعتراف کرده است. تا این لحظه ۱۱ مورد قتل قطعی شده و یک مورد هم سوءقصد به ثبت رسیده است. اولین قتل در پرونده این قاتل سریالی به سال ۸۰ برمی‌گردد و تاکنون ۱۳مورد ازدواج در پرونده خود دارد و مدت زمان ازدواج از یک ماه تا یک سال طول می‌کشید. شیوه قتل هم به این صورت بوده ابتدا با خوراندن قرص قند فرد را بیهوش می‌کرد و سپس با حوله به خفه کردن اقدام می‌کرد. همسران این قاتل زنجیره‌‌ای اهل محمودآباد، جویبار، بابل، نکا و سایر... بودند. بنا به اظهارات این قاتل مهریه از ۷۵ میلیون، ۲۴۰ میلیون تا ۱۴ سکه هم دریافت کرده است.

ابلاغ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی در 4 مقطع تحصیلی

در هفته‌ای که گذشت، آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی در دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ابلاغ شد. آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی در دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پس از مطالعات کارشناسی گسترده و بررسی در ۶ جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ در جلسه ۹۶۲ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی به تصویب رسید و به منظور اجرا برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه پیام نور ابلاغ شد. این آیین‌نامه در ۵۴ ماده به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی رسیده است که تمرکز بر ارتقاء کیفیت آموزشی در راستای تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین از محورهای اصلی در تدوین این آیین‌نامه است.

مصوبه مجلس برای اصلاح قانون کنکور

مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره کنکور یک تعدیلی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات قبلی مجلس که اصلاحیه‌ای بر مصوبه سال ۱۳۹۲ بود، برقرار می‌کرد. ولی از آنجایی که نمایندگان با این موضوع مخالف بودند و گفتند که عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود، تأثیر قطعی معدل ولو اینکه اختیارش به شورای عالی آموزش و پرورش داده شود، با همه مناطق سازگاری ندارد، در بسیاری از مناطق زیرساخت‌ها فراهم نیست، معلم به اندازه کافی ندارند و در واقع کیفیت آموزش یکسان نیست، بنابراین بر این اساس نمی‌شود این شیوه کنکور را عملی کرد. لذا نمایندگان مجلس این پیشنهاد را مطرح کردند که در سه سال آینده کنکور به سبک ۱۴۰۱ برگزار شود تا دغدغه عدالت آموزشی رعایت شود. وی یادآور شد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأثیر قطعی معدل همراه بود. در واقع ۴۰ درصد نمره شرط معدل و ۶۰ درصد سهم آزمون کتبی سراسری بود. دو نوبت به این شیوه برگزار شده است و آموزش و پرورش مدعی است که زیرساخت‌ها را فراهم کرده است، در همه مناطق این شرایط برقرار است و امتحانات نهایی و تصحیح اوراق را بر اساس استانداردها برگزار می‌کند و همه موارد رعایت شده است. اما عده‌ای به این نوع شیوه برگزاری کنکور اعتراض کردند و گفتند در واقع با این سبک آزمون، ترمیم معدل آنها صورت نگرفته و در کنکور ضرر کرده اند همین مسئله باعث شد یک نگاه اصلاحی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است. خروجی این اصلاح مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود که به صحن مجلس آمد و تصویب شد. بر اساس آن تغییرات و تأثیر قطعی معدل تا سه سال به تعویق افتاد و تا سه سال آینده کنکور به سبک سابق برگزار می‌شود تا وقتی که زیرساخت‌ها فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار