مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از افزایش نرخ سرویس دانش‌آموزان تا ابلاغ تذکرات ایمنی به مدارس

تهران (پانا) - بازگشت رشته مجسمه‌سازی به دفترچه کنکور، افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس، لغو عوارض سفر هوایی برای اربعین، صدور حکم یکی از بزرگترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی تاریخ کشور بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش نرخ سرویس دانش‌آموزان تا ابلاغ تذکرات ایمنی به مدارس

در اولین هفته از شهریورماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

انتخاب رشته 600 هزار نفر در کنکور

در هفته‌ای که سپری شد، مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور 1402 به‌پایان رسید و به گفته علیرضا کریمیان، مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور 600 هزار داوطلب موفق به انتخاب رشته شدند.

بازگشت رشته مجسمه‌سازی به دفترچه کنکور

در هفته‌ای که گذشت، آخرین اصلاحات دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ منتشر شد و رشته «مجسمه‌سازی» که پیشتر از دفترچه کنکور حذف شده بود، در اصلاحیه جدید به لیست رشته‌های گروه هنر اضافه شد.

افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس

در هفته‌ای که گذشت، افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس دانش آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با ۱۶ رأی موافق در شورای شهر تهران به تصویب رسید. سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ ها را بررسی کردند و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند. ۸۰ درصد افزایش به ۵۰ درصد رسید و با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی تواند بیش از نرخ تورم باشد به ۴۵ درصد کاهش دادیم.

ابلاغ تذکرات ایمنی به مدارس

ایمن بودن مدارس یکی از موضوعات محوری در حوزه ایمنی است که طی ادوار مختلف در دستور کار متولیان حوزه ایمنی قرار گرفته است. در هفته‌ای که گذشت و با توجه به اینکه کمتر از یک ماه دیگر مدارس تحصیلی آغاز به‌کار می‌کنند، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از ارائه آموزش‌ اصول ایمنی به سرایدارهای مدارس خبر داد و گفت: برای نخستین بار سازمان آتش‌نشانی و آموزش‌وپرورش تهران تفاهم‌نامه‌ای در حوزه ایمنی امضا کرده و فعالیت‌ها در این حوزه آغاز شدند و در حال آموزش سرایدارهای مدارس هستیم.

به گفته وی، ز ابتدای مهرماه نیز بر اساس مدارس و سنین مختلف دانش‌آموزان، آموزش‌های ایمنی را برای دانش‌آموزان در مدارس آغاز می‌کنیم. ضمن اینکه تذکرات ایمنی هم قبل از آغاز سال تحصیلی برای مدارس هر منطقه در دستور کار داریم و به مدیران مدارس اعلام کردیم. این نخستین بار است که بین این دو نهاد برای ارتقای ایمنی تفاهم‌نامه امضا شده است.

لغو عوارض سفر هوایی برای اربعین

در هفته‌ای که سپری شد و یک هفته مانده به اربعین حسینی (ع)، ستاد ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا ۲۵ ماه صفر زائران اربعین که از مرز هوایی به کربلا می‌روند، از پرداخت عوارض معاف هستند.

گواهی‌های ولادت و فوت الکترونیکی می‌شود

گسترش دولت الکترونیک و هویت دیجیتال مزایای متعددی در افزایش ضریب اطمینان از اطلاعات هویتی، ثبت بهنگام و پوشش کامل رویدادهای حیاتی را به دنبال داشته است. در این راستا یکی از برنامه‌های سازمان ثبت احوال ایجاد بستر ثبت الکترونیک ولادت و فوت در سال 1402 بوده است. هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال در هفته‌ای که گذشت از الکترونیکی کردن گواهی‌های ولادت و فوت خبر داد و گفت: این مهم از طریق دریافت الکترونیکی گواهی ولادت و فوت به صورت مستقیم از بیمارستان و انتقال آن به ادارات ثبت احوال در حال عملیاتی شدن است.

محکومیت دولت آمریکا به دلیل کودتای نوژه علیه ملت ایران

در پی شکایت حقوقی بازماندگان و آسیب دیدگان از کودتای نقاب (نوژه) علیه دولت آمریکا و ۷ خوانده دیگر، شعبه ۵۵ بین الملل دادگستری تهران رای به محکومیت دولت آمریکا به مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار داد. دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) در هفته‌ای که گذشت، با حضور بازماندگان و آسیب دیدگان این واقعه در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران و به ریاست قاضی حسین زاده برگزار شد. این دادگاه با شکایت خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) تشکیل شده بود. بدین ترتیب دولت امریکا باید مجموعا، ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده شهدای کودتای نقاب (نوژه) پرداخت کند.

برگزاری سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده صرافی کریپتولند

در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه و با توجه به برنامه‌ای ابلاغی رئیس کل دادگستری استان تهران رسیدگی به پرونده‌های کلان و رسوبی در دادگستری استان با اهتمام مضاعف درحال پیگیری و دادگاه‌های سریالی این پرونده‌ها به صورت مستمر در حال برگزاری است. در هفته‌ای که گذشت سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده صرافی موسوم به «کریپتولند» در شعبه ۵ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. براساس کیفرخواست صادره اتهام متهمین مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق تصدی صرافی غیر مجاز و معاملات رمز ارز تحت عنوان صرافی کریپتولند است که این پرونده حدود ۲۸ هزار نفر شاکی و مالباخته دارد. جلسه دادگاه بدون تجدید وقت و در صورت لزوم جهت اخذ آخرین دفاع متهمین به روز دیگری موکول شد.

صدور حکم یکی از بزرگترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی تاریخ کشور

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. صدور حکم یکی از بزرگترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی تاریخ کشور، نحوه برخورد با جرایم مشهود، توضیح درخصوص پرونده سهامداران سدید، دستگیری ۲۰۰ نفر مرتبط با گروه های تروریستی، توضیح درباره حواشی انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی، حمایت دستگاه قضایی از افشاگران فساد، تشکیل پرونده برای ۸۵ سایت و آژانس ارائه دهنده خدمات پروازی، صدور کیفرخواست در خصوص عملکرد مدیران سازمان بورس، توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پروژه میانکاله و معرفی ۲۲ نفر در رابطه با تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن جمعیت به مراجع قانونی مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد

در هفته‌ای که گذشت، در حاشیه برگزاری نمایشگاه روایت خدمت، از ۵۷ پروژه محیط‌زیستی در نمایشگاه روایت خدمت رونمایی شد. این پروژه‌های محیط زیستی در استان‌های اردبیل، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، ایلام، کردستان، خراسان شمالی، خوزستان، قم، بوشهر، خراسان رضوی، مازندران، کردستان و تهران به بهره‌برداری رسید. ایستگاه سنجش کیفی هوای شهر اردبیل، ایستگاه کیفیت سنجی هوای شهرستان کامیاران، افتتاح پروژه های فاضلاب برخی شرکت‌های خصوصی و دولتی از جمله ۵۷ پروژه رونمایی شده است. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این مراسم گفت: پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد و قرار شده دولت در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

تشکیل پرونده قضایی و بازداشت مهدی یراحی

قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت، از تشکیل پرونده برای مهدی یراحی خبر داد و اعلام کرد که در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی این خواننده، پرونده قضایی برای او تشکیل شده است. پس از این اطلاعیه، مهدی یراحی به دستور دادستان تهران بازداشت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار