مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از حل مشکل سرویس مدارس استثنایی تا اعلام نحوه برگزاری کنکور 1403

تهران (پانا) - حل مشکل سرویس مدارس استثنایی، رد مصوبه کنکوری مجلس از سوی شورای نگهبان و اعلام نحوه برگزاری کنکور 1403، تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضا، تشکیل پرونده قضایی برای حوادث شهری اخیر در پایتخت و ثبت «روز تهران» در تقویم ملی کشور بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۰۷۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
از حل مشکل سرویس مدارس استثنایی تا اعلام نحوه برگزاری کنکور 1403

در اولین هفته از مهرماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

پس از فروکش کردن تعداد بالای موارد ابتلا و فوتی روزانه کرونا، وزارت بهداشت آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه را به‌صورت هفتگی اعلام می‌کند. از این رو در هفته‌ای که گذشت ۹۶۹ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۶ هزار و ۳۸۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۹۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۶۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۴۵۱ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۰۶ دُز رسید.

توافق کشورهای حاشیه خزر در زمینه 4 تصمیم کلیدی

کاهش تراز آب دریای خزر به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این پهنه آبی تبدیل شده است. علاوه بر این دریای خزر از مشکلات دیگری همچون آلودگی‌های نفتی و پسماندهای مربوط به فاضلاب‌های صنعتی و شهری نیز رنج می‌برد. در هفته‌ای که گذشت نشست مشورتی کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی دفتر اروپایی یونپ(UNEP) ۲۱ و٢۲ سپتامبر(۳۰ و ۳۱ شهریور) در ژنو سوئیس برگزار شد و کشورهای حاشیه دریای خزر برای نجات این دریا درخصوص چهار موضوع مهم به توافق رسیدند. بر این اساس توافق شد تا گروه کاری موقت متشکل از نمایندگان کشورهای عضو کنوانسیون تهران جهت تهیه پیش‌نویس مستندات دبیرخانه کنوانسیون، استخدام کارکنان با در نظر گرفتن حضور متوازن کشورهای حاشیه دریای خزر، تنظیم قوانین و مقررات و قوانین مالی دبیرخانه همچنین نحوه همکاری با برنامه محیط زیست ملل متحد در حداقل زمان ممکن انجام شود. همچنین مقرر شد از برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) درخواست شود تا با مشورت گروه کاری موقت پیش‌نویس سند همکاری بین دبیرخانه و UNEP را تهیه کند.

تشکیل پرونده قضایی برای حوادث شهری اخیر در پایتخت

هر ساله تعداد زیادی از شهروندان قربانی حوادث شهری می‌شوند. در تهران نیز به عنوان پایتخت حوادث شهری بی‌شمار هستند و تعداد زیادی از شهروندان جان خود را در این حوادث از دست می‌دهند که گاهی این حوادث به‌دلیل قصور مجریان پروژه‌ها رخ می‌دهد. در ماه‌های اخیر نیز فوت 4 نفر در تخریب بناهای خلازیر، فوت 2 کودک در استخر ذخیره آب و ۳ نفر در سایت پسماند آرادکوه به‌عنوان مهم‌ترین اتفاقات حوزه شهری بود که به گفته مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه پرونده قضایی برای حوادث اخیر شهری در دستگاه قضا تشکیل شده است.

تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضا

در هفته‌ای که گذشت، سی‌وچهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. دستگیری 30 نفر در پروژه کشف و خنثی‌سازی پروژه‌های ضد امنیتی با همکاری ارکان مخالف دستگاه قضا، صدور رای پرونده ساخت‌وسازهای حاشیه و حریم رودخانه «چهلبازه» مشهد، آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی، احضار و تقیب قانونی برای برخی فعالان فضای مجازی، تشکیل پرونده قضایی برای فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضا، تکذیب تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از عنوان اتهامی ارتباط با دولت متخاصم آمریکا، آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم، آخرین وضعیت پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر، صدور کیفرخواست درباره پرونده حادثه سفارت جمهوری آذربایجان و حکم اعدام برای ۴ نفر از متهمان پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل در استان البرز مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

اعلام نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت از سوی شورای نگهبان رد شد. در پی رد این طرح در شورای نگهبان، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد. بر این اساس موارد کلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل اعلام می‌شود.

حل مشکل سرویس مدارس استثنایی

یکی از مطالبات جدی خانواده‌های دارای فرزند معلول استفاده از خدمات سرویس مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی است که متاسفانه طی دو سال اخیر، ارائه خدمات به این دسته از دانش‌آموزان با مشکل مواجه شده بود که با ورود مسئولان آموزش و پرورش و مدیران شهری، این مشکل همزمان با شروع سال تحصیلی حل شد. علوی زاده، معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در هفته‌ای که گذشت گفت: امسال بحث سرویس مدارس استثنایی مرتفع شد و دانش‌آموزان این مدارس به صورت رایگان از سرویس استفاده می‌کنند.

ثبت «روز تهران» در تقویم ملی کشور

در هفته‌ای که گذشت، یک فوریت ثبت روز تهران در تقویم ملی کشور در جلسه شورای شهر تهران با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه پیش از این ثبت روز تهران در تقویم به تصویب رسیده بود، اظهار کرد: پیش از این روز تهران در تقویم محلی ثبت شده بود اما حیف است که نام این روز در تقویم ملی ثبت نشود.

تعیین محل آرامستان جدید تهران

احداث آرامستان جدید در پایتخت مدت‌هاست که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در هفته‌ای که گذشت حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ارتباط احداث آرامستان‌های جدید در چند پهنه و نقطه پایتخت گفت: در این ارتباط چند نقطه و پهنه مورد کار کارشناسی و مطالعاتی قرار دارد و نیاز به هماهنگی با نهادهای بالادستی و دستگاه‌های مختلف دارد. وی افزود: متاسفانه تهران در سال‌های گذشته با یک چالش و مشکل تحت عنوان حریم روبرو شده است و در نتیجه این چالش حریمی برای شهر تهران باقی نمانده است که بخواهیم آرامستان‌های جدید را در آنجا احداث کنیم اما با همه این شرایط ۳ الی ۴ نقطه و پهنه برای آرامستان‌های جدید در دستور کار قرار دارد که به‌زودی با اتمام کارهای مطالعاتی اسناد و مدارک به شورا ارسال خواهد شد. یکی از نقاطی که به عنوان آرامستان جدید مد نظر قرار دارد کوه‌های بی‌بی شهربانو است و در حال مذاکراتی در این حوزه هستیم.

هک سایت وزارت علوم

همزمان با شروع سال تحصیلی آموزشی در دانشگاه‌های کشور، به سامانه وزارت علوم حمله هکری شد که این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال حملات مکرر سایبری خرابکارانه به سایت های مختلف کشور در یک سال گذشته، و حملات متعدد قبلی به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی سازمان‌های وابسته به آن، صبح امروز نیز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد. با هوشیاری کارشناسان فنی این حملات دفع شد.

پایان سال آبی با کاهش ۲۰ درصدی بارش

در هفته‌ای که گذشت سال آبی نیز به پایان رسید. طبق گفته سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، سال آبی با کاهش ۲۰ درصدی بارش نسبت به میانگین‌های بلند مدت به پایان رسید و سومین سال متوالی کم‌بارش کشور را رقم زد. توزیع بارش سال آبی گذشته در همه نقاط کشور یکسان نبود به طوریکه بدترین شرایط در حاشیه شرقی کشور به خصوص در استان خراسان رضوی رخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار