دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش خبر داد؛
آموزش ۲ هزار سرباز طلبه برای بهکارگیری در مناطق محروم آموزشوپرورش
تهران (پانا) - دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش از گزینش و جذب ۲ هزار سرباز طلبه جهت شرکت در دورههای آموزشی و بهکارگیری در مناطق محروم آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش رو خبر داد.
حجتالاسلام حمید نیکزاد در خصوص دوره آشنایی با فضای آموزش و پرورش ویژه طلاب وظیفه به پانا گفت: «پس از انتشار فراخوان عمومی و ثبتنام از طلبههای داوطلب خدمت در آموزش و پرورش، مصاحبهای از واجدین شرایط گرفته شد که در نهایت، نزدیک به ۲۰۰۰ سرباز طلبه در دورههای آموزشی بدو خدمت شرکت کردند.»
وی با بیان اینکه این دورهها با توجه به رویکرد تخصصی حرفه معلمی و کثرت موضوعات به مدت ۳ هفته در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: «دورههای آموزشی و مهارتی از ابتدای شهریور آغاز شده و تا پیش از آغاز سال تحصیلی ادامه خواهند داشت.»
حجتالاسلام نیکزاد با اشاره به مباحث مطروحه و اهداف برگزاری این دورهها خاطرنشان کرد: «آشنایی با اصول و روشهای تدریس، آگاهی از اسناد و قوانین آموزش و پرورش و بهطور خاص سند تحول بنیادین و ساحتهای ششگانه تربیتی، شناخت نحوه تعامل با کودک و نوجوان و پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشآموزی، اطلاع از آسیبهای اجتماعی دوران دانشآموزی و مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی و بهویژه بازیهای رایانهای از جمله مهمترین مباحث ارائهشده در این دورهها است.»
وی افزود: «هدف از ارائه موضوعات مذکور این است که سرباز طلبهها در زمینههای تدریس، تربیت و فعالیت پرورشی دانشآموزی توانمند شده و مهارتهای لازم برای اثرگذاری بهتر بر محصلان را کسب کنند و با آگاهی به مسائل روز و تسلط به موضوعات تربیتی و روانشناسی خاص مخاطب، حضور پررنگ در مدارس داشته باشند.»
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به محل بهکارگیری سرباز طلبهها گفت: «این افراد با هدف گسترش عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و تقویت مدارس دولتی با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار در مدارس عادی دولتی بهکارگیری خواهند شد ضمن آنکه برای جبران بخش کوچکی از کمبود نیروی انسانی تربیتی در مدارس بهعنوان مربی پرورشی به فعالیت خواهند پرداخت. هر چند امکان استفاده از ظرفیت علمی طلاب به عنوان دبیر دروس مرتبط چون عربی، قرآن و معارف اسلامی تا حداکثر ۱۲ ساعت وجود دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «دورههای جاری از گذشته تداوم داشته اما محتوا و سرفصلها در ۲ سال اخیر با نگاه تحولی و توجه به نیازهای نوپدید محیطهای دانشآموزی بازنگری شده است.»
حجتالاسلام نیکزاد تصریح کرد: «هرچند این آموزشها ابزار و دانش لازم و ضروری برای حضور سرباز طلبهها در مدارس را در اختیارشان قرار میدهد اما ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش بنا به اقضائات بومی و منطقهای و ضرورت تکمیل آموزشها، کارگاهها و نشستهایی را در دوران خدمت نیز برنامهریزی کرده است.»
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در خصوص شرایط ورود طلبههای سرباز به آموزش و پروش گفت: «ضمن رعایت شرایط جذب سرباز امریه در آموزش و پرورش همچون دیگر اقشار، ملاکهای بیشتری برای بهکارگیری سرباز طلبهها در نظر گرفته شده که تَلبّس به لباس مقدس روحانیت، دغدغهمندی و تجربه فعالیت تربیتی مشابه، اولویت در پذیرش طلاب دارای سطح ۳ و ۴، بومیگزینی و تسلط بر احکام و مباحث تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از جمله شرایط مازاد بر ضوابط جذب امریه است.»
وی اظهار کرد: «با توجه به استقبال چشمگیر طلاب برای انجام دوره خدمت سربازی در آموزش و پرورش و حساسیتهای ورود به این عرصه علاوه بر گزینش افراد واجد شرایط، داوطلبان در مصاحبه تخصصی با حضور کارشناسان دینی، روانشناسی و تعلیم و تربیت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا میزان علاقهمندی، کارآمدی و تسلط آنها سنجیده شود و حائزین بالاترین نمرات، افتخار نیل به کسوت مربی امور تربیتی و دبیری بهصورت سربازی را پیدا کنند.»
ارسال دیدگاه