رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی:

خراسان‌رضوی در آزمون استخدامی کار درمانگر و گفتاردرمانگر ٧١ نفر سهمیه دارد

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی گفت در کشور حدود هزار نفر استخدام آموزش و پرورش می‌شوند و سهمیه استان خراسان‌رضوی ۷۱ نفر کار درمانگر و گفتار درمانگر است.

کد مطلب: ۱۴۰۳۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
خراسان‌رضوی در آزمون استخدامی کار درمانگر و گفتاردرمانگر ٧١ نفر سهمیه دارد

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: ثبت نام نخستین آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رسته شغلی مربی امور آموزشی معلولین با عنوان کاردرمانگر و گفتار درمانگر‌، برای مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی، تربیتی آغازشده و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.

وی افزود: این آزمون پس از گذشت دو دهه که آموزش وپرورش استثنایی، آزمون استخدامی برای این رشته نداشته است برای اولین بار در جهت تأمین نیروی توانبخشی در مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش سراسر کشور برگزار می‌شود.

رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه یا استثنایی در گروه‌های مختلف از جمله دانش آموزان اوتیسم، جسمی، حرکتی و دارای آسیب دیده بینایی و شنوایی و چند معلولیتی،دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی و دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری و نقص گفتار که نیاز به توانبخشی دارند، در جهت کیفیت بخشی به آموزش این دانش آموزان لازم است که فرآیند توانبخشی توسط کاردرمانگر یا گفتاردرمانگر با توجه به نیاز دانش آموزان انجام شود.

روحانی ادامه داد: معمولا در بعضی موارد تا توانبخشی دانش آموزان کامل نشود و فرآیند توانبخشی صورت نگیرد،شاید آموزش چندانی روی دانش آموزان با نیازهای ویژه موثر نباشد و معمولا این توانبخشی در کنار آموزش به آنها می‌تواند در کیفیت بخشی آموزش هایشان تاثیرگذار باشد.

وی گفت: هم اکنون در مرحله ثبت نام هستیم و تا آخر شهریور از طریق آدرس اینترنتی https://hrtc.ir سایت جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد و آزمون در ۲۱ یا ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ در مراکز استان ها صورت می‌گیرد که بعد از آزمون کتبی و علمی، ارزیابی‌های تخصصی وحرفه ای انجام خواهد شد.

رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص رشته های مجاز شرکت در این آزمون اذعان کرد: در این آزمون رشته های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای کاردرمانی و گفتار درمانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند و پس از استخدام؛ مربیان بعد از یک دوره مهارت آموزی یک ساله مشغول به کار می‌شوند؛ در کشور حدود هزار نفر استخدام می‌شوند و سهمیه استان خراسان رضوی ۷۱ نفر کاردرمانگر وگفتار درمانگر در این استخدام خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ نفر نیروی توانبخشی در حوزه گفتار درمان و کاردرمان داریم که معمولا نیاز ما با توجه به تعداد ۹هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و ۱۰هزار دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری و تلفیقی فراگیر بیش از این است و با این تعداد قسمتی از نیازهای مدارس برطرف می‌شود.

روحانی در خصوص کمبود فضای آموزشی نیز بیان کرد: کمبود فضای آموزشی استاندارد ویژه دانش آموزان استثنایی در برخی مناطق و شهرستان‌ها، هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی که نیاز به مساعدت از طرف شهرداری‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دارد از مهم‌ترین چالش های فعلی است و در زمینه پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ استان خراسان رضوی نیز در کشور بالاترین آمار را دارد و شناسایی و جذب این دانش آموزان با تلاش و همکاران آموزش و پرورش و همکاری اولیا به خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۲۰ کد واحد آموزشی ویژه این دانش آموزان در گروه‌های مختلف در استان وجود دارد.

دانش آموز خبرنگار:حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار