‌گفت‌وگوی پانا با دانش‌آموز دارنده یک مدال طلا و ۲ برنز المپیاد جهانی علوم زمین:

می‌خواهم برای ایران مفید باشم

اطلاع‌رسانی درباره المپیادها در مدارس عادی مانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی نیست

تهران (پانا) - دانش‌پژوه جوان و دانش‌آموز دارنده یک مدال طلا و 2 برنز المپیاد جهانی علوم زمین از علاقه‌مندی خود به رشته زمین‌شناسی می‌گوید و امیدوار است در این رشته بتواند برای کشور مفید باشد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
می‌خواهم برای ایران مفید باشم

شانزدهمین المپیاد جهانی علوم زمین از ۲۹ مرداد تا ۴ شهریور به میزبانی چین به‌صورت برخط برگزار شد و دانش‌آموزان ایرانی حاضر در این المپیاد افتخارآفرینی کردند. محمدحسین ترابی، پارسا جمالی رشت‌آبادی، مهدی غلامی‌راد و احسان فرهادی‌فارمد دانش‌آموزانی بودند که در این المپیاد توانستند در بخش NTFI چهار مدال برنز و در بخش DMT سه مدال برنز کسب کنند. همچنین در بخش ESP پارسا جمالی رشت‌آبادی همراه با اعضای تیمی خود متشکل از دانش‌آموزان اوکراین، ایتالیا، فنلاند و آمریکا موفق به کسب مدال طلا و مهدی غلامی‌راد نیز همراه با اعضای تیمی خود متشکل از دانش‌آموزان اوکراین، ایتالیا، فنلاند، آمریکا و اسپانیا توانستند مدال برنز کسب کنند. به بهانه افتخارآفرینی دانش‌آموزان کشورمان در المپیاد جهانی با ‌پارسا جمالی‌رشت‌آبادی صاحب مدال برنز انفرادی و طلای جهانی تیمی در المپیاد جهانی علوم زمین به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.‌

لطفا در ابتدای گفت‌وگو برای آشنایی بیشتر مخاطبان خودتان را معرفی کنید‌؟

پارسا جمالی‌رشت‌آبادی ‌متولد سال ۱۳۸۴ و در حال حاضر ساکن بندر انزلی هستم. ‌دوره تحصیل‌ام را در رشت گذرانده‌‌ و امسال پایه دوازدهم را در رشته علوم تجربی تکمیل کرده‌ام.

از چه زمانی احساس کردید که ظرفیت و توانمندی حضور در المپیاد را دارید و چه انگیزه‌ای سبب این کار شد؟

من در دبیرستان دولتی تحصیل کرده‌ام. مشکلی که وجود دارد این است که اطلاع‌رسانی درباره المپیادها در مدارس عادی مانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی نیست و در این زمینه غفلت می‌شود. به همین دلیل من هم قبل از اینکه وارد این حوزه شوم از المپیاد بی‌خبر بودم. در پایه یازدهم تحصیلی یعنی سال ۱۴۰۰ بود که دبیر زمین‌شناسی بنده با توجه به عملکردم در فعالیت‌های کلاسی و نتایج امتحانات و علاقه‌مندی‌ام به این مباحث، من را برای ثبت‌نام و شرکت در المپیاد تشویق کرد.

چه کسانی و عواملی در پیشرفت تحصیلی شما موثر بودند و شما را هدایت کردند؟

اول از همه پدر و مادرم ‌از نظر معنوی و مالی من را حمایت‌ ‌و به ادامه راه تشویق کردند. بعد از آن معلم زمین‌شناسی من بود که من را با این رشته جذاب و پُرکاربرد، آشنا کرد و منابع لازم را در اختیارم قرار داد و پاسخگوی سوالاتم بود. همچنین سایر معلمان و مدیر مدرسه نیز با من همکاری داشتند تا بتوانم همزمان علاوه بر کنکور برای المپیاد هم وقت بگذارم.

حضور در عرصه بین‌المللی به‌عنوان نماینده ایران باعث ایجاد حس مسئولیت و افتخار در من شد

حضور در عرصه‌های بین‌المللی مثل المپیادها چه احساسی به شما داد؟ و از اینکه توانستید به مدال‌های رنگارنگ دست یابید چه حسی داشتید؟

یکی از جذابیت‌هایی که شرکت در المیپاد علمی برایم داشت، آشنایی با دانش‌آموزان کشورهای مختلف جهان و فرهنگ آن‌ها و همکاری علمی با آن‌ها بود که یکی از تجربه‌های به‌یادماندنی برای من است. مورد دیگر اینکه حضور در عرصه بین‌المللی به‌عنوان نماینده ایران باعث ایجاد حس مسئولیت و افتخار در من شد.

لطفا بفرمایید المپیاد علوم زمین به چه صورتی برگزار شد؟

المپیاد علوم زمین مثل اکثر المپیادهای دیگری که در داخل کشور برگزار می‌شود چندین مرحله دارد. مرحله اول، کشوری بود که در بهمن‌ماه ‌و مرحله دوم کشوری نیز در اردیبهشت‌ماه برگزار شد که ۴۰ نفر از این مرحله صعود کردند. مرحله بعد، دوره تابستانی یا به اصطلاح دوره ۴۰ نام دارد که در تیر و مرداد برگزار می‌شود البته با این تفاوت که قبل از برگزاری آزمون، کلاس‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته در دانشگاه شهید‌رجایی برای دانش‌آموزان برگزیده تدارک دیده می‌شود و رنگ مدال‌های بچه‌ها پس از آزمون در این مرحله تعیین می‌شود که ۸ نفر طلا، ۱۶ نفر نقره و ۱۶ نفر برنز هستند.

پس از این مرحله ۸ نفر با شرکت در دوره طلا که در باشگاه دانش‌پژوهان جوان در بهمن‌ماه برگزار می‌شود تحت آموزش قرار می‌گیرند و ۴ نفر به عنوان اعضای تیم ملی انتخاب می‌شوند. این ۴ نفر در تیرماه تحت دوره آموزشی زیر نظر شرکت نفت قرار می‌گیرند و برای آزمون‌های جهانی که در شهریور برگزار می‌شود، آماده می‌شوند.

آزمون‌های ما به‌صورت آنلاین به میزبانی کشور چین و با حضور ۳۱ کشور برگزار شد. المپیاد علوم زمین دارای ۳ آزمون است. ESP (Earth System Project) آزمون تیمی هست که یک همکاری بین‌المللی بین کشورهای مختلف است و به‌صورت تیمی باید یکی از مشکلات زیست‌محیطی تعیین‌شده توسط کمیته را بررسی و پژوهش کنند و ارائه بدهند. تیمی که بنده عضو آن بودم متشکل از کشورهای ایتالیا، فنلاند، اوکراین و آمریکا بود.

DMT (Data Mining Test) آزمون انفرادی شامل سوالات تستی و تئوری و استخراج داده از سایت‌های کاربردی و تحلیل آن‌ها با مدت زمان ۳ ساعت هست. NTFI (National Team Field Investigation) آزمون تیمی دیگر ما است که در آن پس از مطالعات صحرایی در زمینه زمین‌شناختی باید به ارائه بپردازیم. من در بخش ESP مدال طلا، در بخش DMT مدال برنز و در بخش NTFI هم مدال برنز کسب کردم.

چه برنامه‌ای برای آینده خود دارید؟

از آن‌جایی که ایران، بهشت زمین‌شناسی است و عمده درآمد کشور وابسته به نفت، گاز و معادن است و با مشکلاتی مانند زمین‌لرزه و کمبود آب مواجه هستیم، علاقه‌مندم که همین رشته یعنی زمین‌شناسی را در تحصیلات تکمیلی ادامه داده و به شناخته شدن و گسترش این رشته کمک کنم و باعث پیشرفت کشور در این زمینه شوم.

برای دوستان و همسالان خود چه توصیه‌ها و پیشنهاداتی دارید؟ در صورت علاقه‌مندی چگونه می‌توانند در المپیادها شرکت کنند؟ از کجا باید شروع کنند؟

اول از همه پیشنهادم این است که دنبال علاقه‌مندی خودتان بروید. خیلی از اطرافیان در طی این مسیر به من خُرده می‌گرفتند که چرا المپیاد را دنبال می‌کنی و باید فقط به فکر کنکور باشی یا اینکه رشته‌ای که دنبال می‌کنی نتیجه‌ای ندارد. اما الان خدا را شکر هم نتیجه خوبی در کنکور کسب کرده‌ام و هم المپیادم را به سرانجام رسانده‌ام.

البته المپیاد با این آزمون به پایان نمی‌رسد. المپیادی بودن، یک سبک زندگی است یعنی تلاش و کوشش بدون چشم‌داشت و توجه به سخنان سردکننده، یعنی ریسک کردن برای رسیدن به موفقیت و... . بعضی‌ها شک دارند که با وضعیت کنکوری بودنشان در المپیاد هم شرکت کنند یا نه؛ به نظرم قرار گرفتن در همین مسیر المپیاد و تلاش کردن برای آن، شیوه مطالعه و سبک زندگیتان را تغییر داده و باعث می‌شود در کنکور هم موفق‌تر عمل کنید.

البته اگر هم می‌خواهید در المپیاد شرکت کنید، هدف اصلی‌تان امتیازات و تسهیلات نباشد بلکه بر حسب علاقه پیش بروید. خود من زمانی که در المپیاد شرکت کردم، هیچ سهمیه‌ای برای علوم زمین وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد. دانش‌آموزان می‌توانند برای شرکت در المپیادها ‌از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند و منابعی که در خود این وب‌سایت معرفی می‌شود را مطالعه کنند.

لطفا سوابق سایر موفقیت‌های خود را بفرمایید. آیا در رشته‌های دیگر مثل ورزش، موسیقی ، هنر و... هم فعالیت دارید؟

به دلیل مشغول بودن به فعالیت همزمان در کنکور و المپیاد و دوره تحصیلی نتوانستم در رشته‌های دیگر فعالیتی داشته باشم.

مایلم در مورد اهمیت رشته علوم زمین توضیح دهم‌.

علوم زمین، نقشی مهمی در اکتشافات منابع معدنی، فلزی و غیرفلزی و همچنین ذخایر سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ) دارد و می‌تواند کمک فراوانی به توسعه گردشگری (ژئوتوریسم) داشته باشد و همچنین مطالعات زمین‌شناختی، لازمه هر پروژه صنعتی مهم از سدسازی تا ساختمان‌سازی درون‌شهری است. امروزه علوم زمین به‌عنوان رشته‌ای که کمک فراوانی برای مقابله با فاجعه زیست‌محیطی به بشریت می‌کند، شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال؛ دیرینه اقلیم‌شناسی و دیرینه بوم‌شناسی با توجه به تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی گذشته‌ زمین در شناخت تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی امروزه به ما یاری می‌رساند اما متاسفانه با وجود این موارد و اهمیت بالای این رشته به‌ویژه در کشورمان، بهای چندانی به آن داده نمی‌شود و آن‌قدر شناخته شده نیست.

عدم تعلق سهمیه کنکور به مدال‌آوران المپیاد علوم زمین منطقی نیست

کلام آخر؟

با توجه به تاثیرات فراوان علوم زمین بر زندگی ما و اقتصاد کشور و امکان افتخارآفرینی دانش‌پژوهان المپیاد علوم زمین ایران در مرحله جهانی این المپیاد، تعلق نگرفتن سهمیه کنکور سراسری برای ورود به رشته‌های مرتبط با علوم زمین در دانشگاه منطقی نیست. به‌ویژه این که دانش‌پژوهان مدال‌آور این المپیاد مثل سایر المپیادها وقت زیادی را برای المپیاد علوم زمین می‌گذارند و همچنین مدال‌آوران طلا حتی در سال کنکور خود باید مشغول این المپیاد شوند و در صورت انتخاب برای تیم ملی به آمادگی برای مرحله‌‌ جهانی المپیاد بین‌المللی علوم زمین بپردازند، طبیعی است که برای کسب بهترین نتایج برای تیم ملی المپیاد علوم زمین ایران نمی‌توانند آن‌طور که باید به دروس کنکور بپردازند. به طور کلی تعلق سمیه کنکور سراسری برای رشته‌های مرتبط مثل زمین‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، مهندسی معدن، مهندسی نفت، علوم و مهندسی محیط زیست و... بسیار ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار