دبیر زبان و ادبیات فارسی بهارستانی:
ادبیات فارسی اصالت و ریشه فرهنگی تمام ایرانیان است
بهارستان یک (پانا) - دبیر و کارشناس زبان و ادبیات فارسی آموزشگاه کاونده ناحیه یک بهارستان، ادبیات فارسی را اصالت و ریشه فرهنگی تمام ایرانیان دانست و گفت فرهنگ کتابخوانی در کلاس ادبیات باید جدی تر از پیش، پایهگذاری شود تا دانشآموزان با اهمیت آن آشنا شده و تاثیر کتابخوانی را در قدرت بیان و نویسندگی خودشان ببینند.
شیرین زارعی، دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان کاونده در گفتوگو با پانا، در خصوص اهمیت حفظ ادبیات فارسی، اظهار کرد: «ادبیات فارسی، گوهر کلام و همچنین معنای اصالت و فرهنگ ماست. من به عنوان معلم در زمان تدریس، درحالی که با تمام وجود درگیر بیان شیوایی و رسایی این زبان هستم، سعی دارم که ذهن دانش آموز را درگیر کرده و به آن علاقمند کنم.»
وی همچنین در رابطه با نحوه ارتباطگیری دانشآموزان با این درس خاطرنشان کرد: «باید ابتدا دانشآموز با معلم این درس ارتباط قوی و صمیمی برقرار کرده و احساس لازم را در کلاس ادبیات داشته باشد تا از تدریس آن لذت ببرد، در غیر این صورت هیچ ذوق و شوقی برای آموختن ادبیات نخواهد داشت.»
زارعی در ادامه، در رابطه با الزام آشنایی دانشآموزان با شاعران و نویسندگان اشاره کرد: «برای آشنایی با شاعران و نویسندگان و همچنین ذوق و احساسی که در زبان فارسی نهفته است، لازم است که دانشآموزان از پایه، روشهای اصولی این درس را بیاموزند.»
وی در ادامه در ارتباط با برنامههای خود برای صمیمیت بخشی به کلاس ادبیات، عنوان کرد: «فردوسی، احیاگر زبان فارسی است؛ پیشنهادم همواره برای دانشآموزان خواندن داستانهای شاهنامه به نثر و نظم و آشنایی با این کتاب ارزشمند است. همچنین خواندن و حفظ اشعار حافظ، سعدی، مولانا و شهریار، یکی از برنامههای من در طول سال، برای آشنایی دانشآموزان با شاعران محبوب زبان و ادبیاتفارسی است.»
دبیر بهارستانی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رشد فرهنگ کتابخوانی در کلاس ادبیات اظهار کرد: «فرهنگ کتابخوانی در کلاس ادبیات باید جدی تر از پیش، پایهگذاری شود تا دانشآموزان با اهمیت آن آشنا شده و تاثیر کتابخوانی را در قدرت بیان و نویسندگی خودشان ببینند. کتابها دنیای ناشناخته زیادی دارند و بدون شک خواندن کتاب، بسیاری از این راههای نرفته و ناشناخته را برای ما کشف میکند.»
وی در ارتباط با انتخاب این شغل عنوان کرد: «معلم شدن و انتخاب این شغل در وهله اول، نیازمند عشق و صبوری است و قطعا بدون این دو عامل ادامه کار تا حدودی سخت و طاقتفرسا میشود؛ بنده به عنوان معلم سعی بر این داشتم تا با عشق و صبوری کنار دانشآموزانم بوده و رضایت قلبی از کارم داشته باشم.»
این معلم ادبیات فارسی، در ادامه از چالش های این حرفه، به کم شدن علاقه دانشآموزان نسبت به درس اذعان کرد: «قطعا هر شغلی سختیهای متفاوتی را دارد که بر اساس توانایی و میزان علاقه میتوان از پس سختیها برآمد؛ اینکه در سالهای اخیر بنا به دلایل متعدد، دانشآموزان کمتر به درس علاقه نشان میدهند و نسبت به آن بیتوجه شدهاند یکی از دغدغههای معلمان است که باعث شده انگیزه لازم از معلم گرفته شود.»
زارعی در پایان در پاسخ به دلیل انتخاب این شغل، تاکید کرد: «از ابتدا به این حرفه علاقمند بودم و قطع به یقین، علاقمندی به زبان فارسی و ریشههای تاریخی ادبیات باعث شد روز به روز از اینکه یک معلم ادبیات هستم به خود افتخار کنم؛ اگر به گذشته برمیگشتم، باز هم این شغل را انتخاب میکردم.»
خبرنگار دانشآموز: ملیکا سرائی
ارسال دیدگاه