ناظر اجرایی طرح سپهر دانش و معرفت وزارت آموزش و پرورش:
هدف از برگزاری دورههای سپهر دانش و معرفت، بهروزرسانی اطلاعات معاونان پرورشی است
بهارستان یک (پانا) - ناظر اجرایی طرح سپهر دانش و معرفت وزارت آموزش و پرورش، هدف از برگزاری دورههای سپهر دانش و معرفت را بهروزرسانی اطلاعات معاونان پرورشی دانست.
سیدرضا مختاری، ناظر اجرایی طرح سپهر دانش و معرفت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «امروزه دنیا دچار تغییراتی شده است که در زندگی تمام انسانها از جمله معلمان و دانشآموزان تاثیرات چشمگیری داشتهاند، اگر شما اطلاعات خود را بهروز نکنید از تمام دنیا عقب خواهید ماند و در زندگی روزمره عقب گرد خواهید کرد. اگر شما به عنوان یک معاون پرورشی کارآمد نباشید، نمیتوانید یاریدهنده و راهنمای دانشآموزان در زندگی باشید.»
وی در ادامه ضمن اشاره به دانشآموزان نسل جدید عنوان کرد: «نسل جدید دانشآموزان تصور میکنند نسلی منطقی هستند و همواره تمام کارهای خود را با فکر و منطق انجام میدهند؛ اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد ضعف تصمیمگیری در دانشآموزان هستیم، زیرا معلمان و اولیا خود را نسل قدیمی میدانند و معتقدند تصمیم خودشان در تمام موارد درست است؛ برای مقابله و جلوگیری از ضعف تصمیمگیری دانشآموزان، شما مربیان و معاونان پرورشی باید سعی کنید مانند دانشآموزان بیندیشید و خود را دوست و همراه آنها نشان دهید تا در برابر شما جبههگیری نکنند.»
مختاری در خصوص همراهی آموزگاران با نسل جدید ادامه داد: «اگر بخواهید بر علیه دانشآموزان جبههگیری کنید همواره شما بازنده خواهید بود، پس سعی کنید از زبان و ذهن خود در مقابل دانشآموزان به درستی استفاده کنید تا دانشآموزان با شما همراه شوند. لازمه انجام این امر، اطلاعات و دانش شما نسبت به جامعه امروز است؛ امروزه تمام دانشآموزان از بازیهای کامپیوتری استفاده میکنند و مسلط به زبان انگلیسی هستند، شما نیز وظیفه دارید تا در کنار دانشآموزان به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید تا اگر در یک کلاس، دانشآموزان از کدهای مخفی و سخنان انگلیسی استفاده میکنند، متوجه شوید.»
ناظر اجرایی طرح سپهر دانش و معرفت وزارت آموزش و پرورش در خصوص درک محتواهای دینی تشریح کرد: «امروزه در تمام مدارس کشور و در مناسبتهای مختلف دینی، زیارت عاشورا قرائت میشود تا دانشآموزان یاد و خاطره امام حسین (ع) را زنده نگه دارند، اما آیا تا به حال از خودتان سوال کردهاید که دانشآموزان معنی و مفهوم این دعا را درک میکنند یا نه؟ متاسفانه دانشآموزان فقط این دعا را در مراسم ها قرائت میکنند و به درک مفهوم آن نمیپردازند؛ بنده از معلمان و معاونان پرورشی تقاضا دارم تا در کنار قرائت ادعیههای مختلف به معنی این دعاها نیز توجه کنند و راهبر دانشآموزان در این مسیر باشند.»
وی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت روحی دانشآموزان اظهار کرد:«حال نسل جدید خوب نیست، بسیاری از دانشآموزان دچار افسردگی شدهاند و این مشکلات به دلیل عدم توجه کافی به نیازهای دانشآموزان است، متربیان دوره سپهر دانش و معرفت به عنوان معاونان پرورشی وظیفه دارند زندگی هوشمندانه و عاقلانه را به دانشآموزان بیاموزند تا در زندگی دچار بحران نشوند و هدف خود را مشخص کرده و در راستای رسیدن به اهداف خود قدم بردارند؛ معاونان پرورشی مدارس راهبر دانشآموزان هستند و باید بهگونهای رفتار کنند که دانشآموزان نیز یاریرسان آنها در حوزه پرورشی و تربیتی باشند.»
مختاری در پایان ضمن اشاره به مهارتهای معاونان پرورشی گفت: «اگر میخواهید دانشآموزان خود را هدایت کنید، تیپشناسی شخصیت و حالت، مهمترین مهارتی است که به عنوان راهبر دانشآموزان باید بیاموزید؛ این مهارت به شما کمک میکند تا در زندگی روزمره خود و در مقابل دانشآموزان موفقتر از گذشته عمل کنید و بتوانید ضمن راهنمایی دانشآموزان، آنها را برای زندگی آینده خود آماده کنید و آرامش را نیز به خود و دانشآموزان هدیه دهید. برگزاری چندین کلاس در دو روز متوالی، پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود، اما امیدواریم بتوانیم با برگزاری این دورهها، نقش کوچکی در راهنمایی شما معلمان پرورشی داشته باشیم.»
خبرنگار: رضا نیکجوی
ارسال دیدگاه