رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

امسال ۵۳ میلیون جلد کتاب درسی در کشور چاپ شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معتقد است که این سازمان از یک سازمان تولیدگر باید به سمت تنظیم‌گر‌ تغییر یابد و استاندارد و چهارچوب‌هایی برای تولیدات بگذارد تا از تولیدات مجموعه‌های دیگر نیز استفاده شود.

کد مطلب: ۱۴۰۲۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
امسال 53 میلیون جلد کتاب درسی در کشور چاپ شده است

پرویز پیکری -- حجت‌الاسلام علی لطیفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از تغییرات جدی این است که سازمان از یک سازمان تولیدگر باید به سمت تنظیم‌گر، تغییر یابد و استاندارد و چهارچوب‌هایی بگذارد تا از تولیدات مجموعه‌های دیگر نیز استفاده کند، گفت: تغییر دوم که مورد نیاز است اینکه تصور از سازمان به‌عنوان سازمان کتب درسی است در حالی که سازمان باید به برنامه درسی تبدیل شود و درخواست‌ها نه در کتاب درسی بلکه باید در ‌برنامه درسی باشد.

وی با بیان اینکه برنامه درسی معنای گسترده‌تری از کتب درسی است، اظهار کرد: بخشی از تحولاتی که انتظار داریم اساسا در کتاب درسی تحقق پیدا نمی‌کند. بنابراین باید مدرسه را به‌گونه‌ای منعطف کنیم که دانش‌آموز بدون داشتن دغدغه آزمون نقطه‌ای و موردی در طول سال بتواند تلاش کند و بداند که این تلاش‌ها اثرگذار می‌شود.

حجت‌الاسلام لطیفی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در وضعیت مطلوب آینده خود باید ابتدا همه محصولات را خودش تولید نکند و بخشی را تنظیم‌گری کند و سپس از سازمان کتاب درسی به سازمان برنامه درسی تغییر رویکرد دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در زمینه کتاب‌های تحولی در بخش مهارت‌آموزی و ناظر به مهارت‌های دانش‌آموزی، کاری نکرده‌ایم و درس‌ها به درجه یک و دو تقسیم شده‌اند. ضمن اینکه نسبت به ورود مواد و منابع آموزشی به مدرسه، مساله و چالش اصلی، تجهیز مدارس است. اگر مدارس را به‌گونه‌ای آماده کنیم که موقعیت‌های متنوعی برای آموزش و پژوهش داشته باشند، خیلی نباید از این بابت نگران ‌باشیم که ورود منابع آموزشی، مدرسه را درگیر مسائل مالی و رقابتی می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییر کتاب‌های درسی در سطوح مختلف انجام می‌شود، اظهار کرد: یک سطح، شروع تغییر محتوا از پایه اول ابتدایی است. اقدام بعدی این است که متناسب با شایستگی‌های مورد نظر، جدول عناوین دروس قابل تغییر است و در واقع تغییر عنوان درسی، یکی از محورها برای تغییر محتوا است.

حجت‌الاسلام لطیفی با بیان اینکه گام بعدی در تغییر محتوای کتاب‌ها این است که در سطح کتاب درسی اتفاق نمی‌افتد و در سطح برنامه‌های فرهنگی و تربیتی که در مدرسه پیش می‌رود، اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: اقدام بعدی، اصلاح عناوین دوره دوم متوسطه و متناسب با آن آغاز تغییر محتوا در آن‌هاست و از الان نمی‌توان گفت که تا چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد چرا که شروع تغییرات از پایه اول ابتدایی است که ۲ تا ۳ سال باید ادامه دهیم و موازی با آن تغییر در پایه‌های بعدی را هم خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: کتاب درسی خیلی مهم است و نگاه سازمان، حذف کتاب نیست اما تمرکز کامل بر کتاب درسی نیز رویکرد مناسبی نیست و اساساً بخشی از مخاطب ما در فرآیند تربیت و یادگیری، معلم است. فرهنگ کتاب راهنمای معلم آنطور که باید جا نیفتاده و به همین دلیل همواره دانش‌آموز را مخاطب قرار می‌دهیم در حالی که سازمان در بسیاری موارد باید معلم را مخاطب قرار دهد و مواد و راهنمای خوب را برای توجیه در اختیار معلم قرار دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه با دوگانگی‌هایی در سازمان مواجهیم که یکی از آن‌ها تغییر کتب است، خاطرنشان کرد: قاعده این است که اگر یک کتاب درسی با رعایت تمام شرایط فنی و ایده‌آل تالیف شود، حداقل باید ماندگاری ۵ ساله داشته باشد اما واقعیت این است که در کشور هم توان و هم ملاحظات اجرایی در وضعیت آیده‌آلی قرار ندارد که بگوییم کتاب‌ها شرایط ماندگاری دارند و به همین دلیل برخی کتاب‌ها در شرایطی تالیف شده‌اند که نیاز به اصلاح دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برنامه ما اصلاح و بهسازی کتاب‌ها است، گفت: سال گذشته شیوه‌نامه اصلاح کتاب‌های درسی آماده شده بود چرا که در برخی موارد مثل جمعیت و سواد رسانه‌ای چاره‌ای جز اصلاح نداریم و این مطالبه جدی است.

وی با بیان اینکه ماندگاری کتاب ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: کاغذ مورد استفاده، اصلاح محتوا، مالکیت کتاب، جنس و نوع کاغذ و مقوا، صحافی و... از جمله این ابعاد است که برای آن‌ها باید فکر شود، نوع نگارش کتاب‌ها هم یکی از ابعاد است چرا که نوع نگارش برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای است که نیاز به یادداشت دانش‌آموز در کتاب است و نمی‌تواند ماندگار باشد.

حجت‌الاسلام لطیفی تاکید کرد: اگر بتوانیم فرآیند متمرکز چاپ و توزیع را تغییر دهیم، می‌توان ماندگاری کتاب برای چند سال را نیز انجام داد. در مطالعات قبلی، جمع‌بندی کارشناسی این نبوده که در شرایطی هستیم که به سمت تولید کتاب‌های ماندگار برویم و آنچه کا ما بررسی کردیم هم با برخی چالش‌ها و ملاحظات مواجه بودیم که یکی از آن‌ها مساله اعتبارات بود.

امسال به‌طور متوسط قیمت کتاب‌ها ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و بخش قابل توجهی از هزینه کتاب‌های درسی به صورت یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود

وی افزود: یکی از چالش‌های سازمان در یکی ‌دو سال گذشته، کمبود اعتبار مناسب برای چاپ کتاب بوده است. پیش‌بینی کرده بودیم که اگر اعتبارات تکمیلی نباشد، قیمت کتاب‌ها امسال بالا خواهد بود اما دولت در ابتدای سال، اعتبار تکمیلی را تخصیص داد تا امسال قیمت کتاب‌های درسی خیلی بالا نباشد و امسال به‌طور متوسط قیمت کتاب‌ها ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و بخش قابل توجهی از هزینه کتاب‌های درسی به صورت یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کشورهایی که در مطالعات «تیمز» و «پرلز» شرکت می‌کنند، مداخلاتی برای بهبود رتبه و امتیازات خود پیش‌بینی می‌کنند، خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات برای بهبود رتبه و امتیازات به اصلاح برنامه درسی برمی‌گردد. معلم در ایران، کمترین زمان را برای آموزش دارد و بنابراین یکی از مداخله‌هایی که برای این مساله می‌توان انجام داد، اصلاح بخشی از کتاب‌های درسی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا فهم درستی از موضوع داشته باشند.

چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ‌حداکثر تا هفته آینده آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام لطیفی در خصوص چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی سال تحصیلی پیش رو بیان کرد: چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی سال تحصیلی پیش رو به پایان رسیده و چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ نیز حداکثر تا هفته آینده آغاز می‌شود.

وی گفت: اکنون در مرحله توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از استان‌ها به مناطق هستیم. ثبت سفارش کتاب‌های درسی همیشه تابعی از ثبت‌نام دانش‌آموزان است و فاصله بین ثبت‌نام دانش‌آموزان و ثبت سفارش کتاب‌های درسی، اندک است و امیدواریم تا پایان شهریورماه ثبت‌نام دانش‌آموزان به وضعیت ایده‌آل برسد.

حجت‌الاسلام لطفی خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر ۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۳ عنوان، چاپ‌سپاری کردیم و هرگونه تغییری هم در تعداد کتاب‌های مورد نیاز باشد در بازه زمانی کوتاه می‌توانیم چاپ‌سپاری و تامین را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا پایان شهریورماه باز است اما تاکید می‌کنیم که خانواده‌ها هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهند. ضمن اینکه چون کتاب‌های درسی به مدارس ارسال می‌شود بنابراین حتما باید ثبت‌نام دانش‌آموز قطعی شود و سپس ثبت سفارش کتاب صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار