مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل تاکید کرد:

ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد و تقویت مدارس دولتی

صفری: ساعات اضافه تدریس کاهش می‌یابد و مدارس کانکسی و سنگی در استان برچیده می‌شوند/مجوز آموزشگاه‌های آزاد زمینه بروز فساد مالی را رقم زده است/عملیات ساخت ۳۷۰ پروژه آموزشی، پرورشی، سالن ورزشی شروع شده است

اردبیل(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل از ساماندهی مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد و تقویت مدارس دولتی در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد و تقویت مدارس دولتی

در آستانه هفته دولت،کلام الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شعار ما «معلم تمدن‌ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» است که بر همین اساس در دولت سیزدهم تحول در نظام تعلیم و تربیت هدف‌گذاری شده است.

وی سه ضلع غنی‌سازی محتوای برنامه‌های درسی، دانش‌آموز و معلم را به عنوان محور حرکتی آموزش و پرورش یادآور شد و تصریح کرد: باید جامعه و رسانه به آموزش و پرورش و معلم اعتماد و اعتقاد راسخ داشته باشند تا ما بتوانیم فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیتمان را به شکل درست و اصولی پیش ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان استفاده از ظرفیت شبکه شاد را به عنوان منبع تولید محتواهای ارزشمند به نفع تعالی و تربیت دانش‌آموزان یادآور شد و گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش استان اردبیل شفاف، روشن و قابل ارائه به مردم است و ما تمام همت خود را به کار گرفتیم تا در همه حوزه‌ها، کاستی‌های گذشته را جبران کرده و آموزش و پرورش استان اردبیل را به سمت یک تحول دائمی پیش ببریم.

صفری افزود: در سند تحول آموزش و پرورش سرانه استاندارد فضای آموزشی 8 مترمربع در نظر گرفته شده در حالی که این میانگین در استان اردبیل کمتر از 4.5 مترمربع است و در برخی مناطق نیز به 2مترمربع می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کمبود فضای آموزشی را نقطه بحرانی و قرمز آموزش و پرورش به عنوان چالشی عظیم یاد کرد و ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان استان باید در یک برنامه‌ریزی2، 3 ساله به ۲۶۵ هزار نفر برسد که قطعاً با این تعداد دانش‌آموز، ما سالانه باید 20 مدرسه 8 تا 12 کلاسه در این استان احداث و راه‌اندازی کنیم.

صفری از آغاز نهضت مدرسه‌سازی در استان اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در شهرک‌های اردبیل ساخت و سازهای بی‌رویه فاقد مدرسه‌سازی و توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی را شاهد هستیم که متولیان امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: ما با انباشت جمعیت دانش‌آموزی در برخی از شهرهای استان به ویژه اردبیل روبه‌رو هستیم و در نقطه مقابل نیز ۴۶ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده و فاقد ایمنی خاص است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: هم اکنون عملیات ساخت ۳۷۰ پروژه آموزشی، پرورشی، نمازخانه، سالن ورزشی و… در استان شروع شده که هر کدام از این پروژه‌ها به محض تکمیل و بهره‌برداری زمینه خوبی را برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت فراهم می‌آورند.

صفری، کمبود زیرساخت‌های پرورشی به ویژه اردوگاه، پژوهش‌سرا و نبود دارالقرآن و سایر مجموعه‌های آموزشی، تربیتی را یادآور شد و اظهار کرد: برای از بین بردن این کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها باید رسانه‌ها به درستی نظام تعلیم و تربیت را نقد و وضعیت آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا با جلب مشارکت عموم مردم بتوانیم در نظام تعلیم و تربیت تحولی عظیم ایجاد کنیم.

این مقام مسئول از تعیین ۱۲۰ شاخص ارتقای نظام تعلیم و تربیت در استان خبر داد و تصریح کرد: تنها در هفت مورد با مشکلات و نارسایی روبه‌رو هستیم و در بیش از ۱۱۳ شاخص رشد ۳۰ تا ۶۰ درصدی را در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها شاهد هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: تقویت مدارس دولتی، ارتقای جایگاه معلم، اجرای سند تحول بنیادین و سازماندهی نیروی انسانی از برنامه‌ها و رویکردهای اصلی آموزش و پرورش است.

صفری از کاهش ساعات اضافه تدریس و برچیده شدن مدارس کانکسی و سنگی در استان خبر داد و افزود: در بحث مدارس غیردولتی تمامی معلمان باید گزینش مجدد شده و با حضور در دوره‌های توانمندسازی، آموزش و مهارت معلمی را یاد بگیرند.

وی در مورد صدور مجوزهای بی‌حد و اندازه به مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد خاطرنشان کرد: گاه این مجوزها زمینه بروز فساد مالی را رقم زده که در شورای آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم تا این مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد را سازماندهی کرده و جلوی فعالیت‌های غیرقانونی آنها را بگیریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: مسئولان استان باید بدانند که برای گروه سنی زیر ۱۸ سال در حوزه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و برپایی کلاس‌های مختلف تنها با مجوز آموزش و پرورش امکان‌پذیر است و به هیچ وجه سایر دستگاه‌ها حق صدور مجوز در این حوزه را ندارند.

صفری فعالیت سازمان تعلیم و تربیت برای نظارت بر مهدها و به کارگیری مربیان صلاحیت‌دار را در این حوزه یادآور شد و بیان کرد: توسعه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در قالب کارگروهی مد نظر است تا مأموریت‌های جدید مدارس و رتبه‌بندی آنها مورد توجه قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار