مجیدی:
هیسطوری محصولی فردی را به محصولی گروهی تبدیل کرد
تهران (پانا) - دبیر محتوایی اردوی گفتوگو محور پویش کتابخوانی هیس طوری گفت هدف نهایی و غایی اردوی هیسطوری و در مجموع پویش کتابخوانی هیس طوری این است که همه شرکتکنندگان آن بتوانند در پایان یک محتوای رسانه ای خلاق از کتابی که خواندهاند، ارائه کنند و در نهایت میان جمعهای خارج از پویش بهعنوان مشوق دیگران به مطالعه کتاب و کتابخوانی به ویژه آثار تاریخی مثل سرگذشت استعمار باشند.
مجید مجیدی مدیر کانون اندیشهپژوهشی حوزه هنری کودک و نوجوان و دبیر محتوایی اردوی گفتوگو محور پویش کتابخوانی هیسطوری در مورد چگونگی انتخاب مجموعه کتاب سرگذشت استعمار برای هیس طوری گفت: درک و بینش تمدنی و درک بهتر هویت تاریخی و ایرانی اسلامی نیاز نوجوانان ما است به این ترتیب کتاب سرگذشت استعمار که سفری نسبتا جذاب به گذشته تاریخ با موضوع استعمار است مورد توجه ما برای ارائه در این پویش قرار گرفت.
وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به مطالعه این کتاب از سوی نوجوانان گفت: مجموعه حوزه هنری در انتشارات سوره مهر خود اوایل دهه نود نگارش این کتاب به قلم مهدی میرکیایی را پیگیری میکند و پس از چند سال تحقیق و پژوهش نویسنده اثر، بالاخره در سال ۹۸ مجموعه سرگذشت استعمار چاپ و منتشر میشود. در همان سالهای ابتدایی انتشار، کتاب مورد توجه و تقریظ رهبری قرار میگیرد و نوجوانان را تشویق به مطالعه آن میکند.
مجیدی ادامه داد: جدای از تأییدی که مقام معظم رهبری بر این کتاب داشتند، مجموعه کتاب سرگذشت استعمار جلدهای وابسته بههم ندارد به این معنا که برای فهم هر جلد به مطالعه جلد دیگری نیاز نیست. همچینن هر جلد به موضوعات کوچکی تقسیم شده که خیلی حوصله سر بر نیست به این ترتیب مخاطب برای فهم یک مطلب نیازی به مطالعه کل کتاب ندارد. اما ویژگی سوم مجموعه کتاب سرگذشت استعمار ارائه دانستنیهایی مثل دلیل نامگذاری کشور فیلیپین است که برای نوجوانان جذاب خواهد بود.
دبیر محتوایی اردوی گفتوگو محور هیس طوری افزود: پویش کتابخوانی هیسطوری بهگونهای برنامهریزی شد تا مخاطبان کتاب سرگذشت استعمار با تولید پادکستها، عکسنوشت، نقاشی و در مجموع فرآوری محتوا در کتاب، فعالانه نسبت به محتوای اثر عمل کنند.
مجیدی در مورد برنامهریزیهای انجام شده برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی این اردو گفت: مطالعه کتاب در درجه اول یک کار فردی است اما ما با برنامههایی که در این اردو طراحی کردهایم مطالعه کتاب را به سوی یک کار جمعی هدایت میکنیم.
مدیر کانون اندیشه پژوهشی حوزه هنری کودک و نوجوان در تشریح این موضوع افزود: فعالیتهای گروهی در این اردو با طراحی کاربرگهایی تکلیفمحور شکل میگیرد. هر کاربرگ خواستهای از گروهها دارد که در قدم نخست باید تعریفی از استعمار بر اساس کتاب سرگذشت استعمار داشته باشند. این کار را باید پس از شور و مشورتهای اعضای گروه انجام دهند. دیگر کابرگها نیز به همین شیوه با چالش آفرینی، مسیری را ترسیم میکند تا شرکت کنندگان در این اردو با پیمودن آن به یک نتیجه واحد دست یابد.
مجیدی افزود: بخشی از این کارهای گروهی در کارگاههای در نظر گرفته شده اردوی گفتگو محور پویش کتابخوانی هیسطوری زیر نظر اساتید مدعو متخصص در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر پیگیری میشود.
دبیر محتوایی اردوی گفتوگو محور پویش کتابخوانی هیسطوری در پایان گفت: هدف نهایی و غایی این اردو و در مجموع پویش کتابخوانی هیس طوری این است که همه شرکت کنندگان آن بتوانند در پایان یک محتوای رسانهای خلاق از کتابی که خواندهاند ارائه کنند و در نهایت میان جمعهای خارج از پویش به عنوان مشوق دیگران به مطالعه کتاب و کتابخوانی به ویژه آثار تاریخی مثل سرگذشت استعمار باشند.
ارسال دیدگاه