در پاسخ به پانا:

هیات انتخاب چطور فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را انتخاب می‌کنند

تهران (پانا) - دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است فاصله خیلی زیادی بین فیلم‌هایی که انتخاب نمی‌شود با فیلم‌هایی که انتخاب می‌شود، وجود دارد اما خط‌کش‌هایی را همچون رویکرد جشنواره در ژانر هستند مانع این قضیه خواهند شد.

کد مطلب: ۱۳۹۷۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
هیات انتخاب چطور فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را انتخاب می‌کنند

نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دوشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این دوره جشنواره در باغ زیبا برگزار شد.

طیبه فلکیان، میکاییل دیانی، سعید پوراسماعیلی و هادی آقاجانی نیز در این نشست حضور داشتند.

مهدی آذرپندار در ابتدای نشست گزارشی از برگزاری جشنواره ارایه کرد و گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره در دوره چهلم چهل سال بدون وقفه برگزار می‌شود و این موضوع خیلی مهم است و این افتخار را دارم که مسئولیتش را عهده‌دار هستم. در این دوره فراخوان بخش بین‌الملل زودتر و پیش از آغاز سال جدید شمسی منتشر شد و فراخوان بخش داخلی در اردیبهشت ماه منتشر شد و دریافت آثار نیز آغاز شد.

وی تصریح کرد:به دلیل اینکه جشنواره اسکار کولیفای است، سعی کرده‌ایم همان زمان بندی دوره سی و هشت و دوره سی و نه را ثابت نگاه داریم، چراکه ثبات زمان‌بندی جشنواره یکی از ویژگی‌های بین‌المللی بودن آن است.

آذرپندار درباره تمدید مهلت ارسال آثار توضیح داد: علیرغم اینکه راغب به تمدید زمان ارسال آثار نبودیم اما به چند دلیل چنین اتفاقی روی داد و این موضوع به جاماندن تعداد زیادی از فیلمسازان از تولید بود، چراکه بخش اعظمی از زمانی که سال گذشته می‌توانست به تولید فیلم اختصاص یابد که به خاطر اتفاقات سال گذشته رخ داد، فیلمسازان از پروسه تولید جاماندن و امسال به صورت فشرده در حال کار بودند و شاهد ترافیکی از تولید بودیم و به همین دلیل درخواست بی سابقه‌ای از تیم‌های پس تولید داشتیم که زمان ارسال آثار را افزایش دهیم و همین موضوع باعث شد زمان‌بندی تغییر کند و موجب شد ۱۰ روز ارسال اثر تمدید شود.

وی در ادامه آماری از حضور فیلم‌ها ارائه کرد و افزود: ۱۷۸۸ اثر در بخش ملی دریافت کردیم. همچنین ۲۰ تیر ماه زمان فراخوان در بخش بین‌الملل تمام شد و شاهد رکوردشکنی بی سابقه‌ای بودیم که ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور برای جشنواره ارسال شد که با رکورد قبلی ما چیزی حدود ۸۰۰ فیلم فاصله داشت.
در بخش داخلی ۱۱۸۵ فیلم داستانی، ۲۶۷ فیلم مستند و ۲۲۲ فیلم تجربی و ۱۱۳ اثر در بخش پویانمایی را شاهد هستیم. همچنین در بخش بین‌الملل، ۱۰۶۸ فیلم مستند، ۱۱۱۲ فیلم تجربی و ۹۳۶ پویانمایی حضور دارند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همچنین بیان کرد: سال گذشته در بخش بین‌الملل با فشارهای خارجی نیز مواجه بودیم و اگر قبل از برگزاری جشنواره با یک اتفاق ده درصدی روبرو بودیم اما در خلال برگزاری، بحث رسانه‌ای خیلی‌ها آن را دامن زدند و حتی کار تا جایی پیش رفت که شایعاتی درست شد که آکادمی اسکار حرفش را پس گرفته و ... اما این رکوردشکنی که امسال رخ داد نشان می‌دهد که جشنواره فیلم کوتاه تهران ، بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است و در جشنواره‌های مشهور بین‌المللی فیلم کوتاه نیز چنین رقمی عدد قابل تامل و این عدد در سطح جهانی نیز بسیار خوب است.

«بومی‌گرایی در ژانر» رویکرد اصلی جشنواره چهلم

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره رویکرد جشنواره امسال گفت: «امسال رویکردمان بومی‌گرایی در ژانر است و تنوعی که دنبالش بودیم که در سال گذشته نیز شاهدش بودیم و میزان رضایت از این اتفاق زیاد بود، ادامه دهیم و امسال تلاش داریم «بومی‌گرایی در ژانر» را مدنظر قرار دهیم.»

وی اظهار کرد: «تفاوت جشنواره امسال بخش عکس است که امسال فضای رقابتی دادیم و ۷۷۶ اثر ثبت شده در بخش عکس داریم. انجمن سینمای جوان همیشه یک رکن اصلی‌اش عکس بوده و سعی کردیم در برنامه‌ریزی جدی‌مان باشد و ظرفیتی را به عکس اختصاص دادیم.»

آذرپندار افزود: «فیلم‌های تولیدی انجمن سینمای جوان در جشنواره چهلم، ۳۰۷ اثر است و با توجه به سیاست افزایش تولید در این بخش نیز شاهد افزایش تولید بودیم.»

انتخاب‌های سلیقه‌ای در جشنواره چهلم نخواهیم داشت

در بخش بعدی نشست خبری، مهدی آذرپندار به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دبیر جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا درباره ترکیب هیات انتخاب این دوره جشنواره و اینکه چه تمهیدی برای اعتراض احتمالی فیلمسازان اندیشیده شده است، گفت: «هنوز نمی‌توانم اسامی هیات انتخاب را به دلیل محدودیت‌های موجود اعلام کنم اما این موردی که شما می‌گویید درست است و هر سال با توجه به سلایق هیات انتخاب فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و یکسری هم اعتراض می‌کنند اما ما تجربه سال گذشته را داریم که از این جهت تجربه‌ای خوب بود که یکی از آرام‌ترین دوره‌ها بود و مسأله و اعتراضی از این جهت را نداشتیم. بنابراین سعی می‌کنیم همان روند سال قبل را ادامه دهیم. هرچند انتخاب‌های هر هیات انتخاب با دیگر هیات، تفاوت دارد و سلیقه‌ای است.»

وی همچنین تاکید کرد: «نکته‌ مهم این است که فاصله خیلی زیادی بین فیلم‌هایی که انتخاب نمی‌شود با فیلم‌هایی که انتخاب می‌شود، وجود دارد اما ما خط‌کش‌هایی را همچون رویکرد جشنواره در ژانر گذاشته‌ایم که مانع این قضیه شود. همچنین قبلاً به دلایلی چون سلیقه هیات انتخاب، بودجه تولید و بازیگران و ... انتخاب‌ها تحت تاثیر بود. امسال فیلم های گرانی در جشنواره چهلم داریم و از هیات انتخاب خواستیم که به این مسائل توجهی نکنند.»

آذرپندار درباره نشست‌ها و ورک‌شاپ‌های جشنواره چهلم گفت: «به سیاق سال‌های قبل، نشست‌های ۲۰-۴۰ را داریم که ۱۰ نشست به صورتی که تابحال طراحی نکردیم، برگزار خواهد شد که اطلاع‌رسانی خواهد شد. این یکی از ویژگی‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران است که در کنار فضای رقابتی فیلمسازان، دیدگاه آموزشی نیز مدنظر است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم پذیرش فیلم‌هایی در موضوعات تراجنسی بیان کرد: «جشنواره فیلم کوتاه تهران دو خط قرمز فیلم‌های تراجنسی و کودک‌کشی را همواره مدنظر قرار داده و در فراخوان اعلام می‌کند. به دلیل توجه بیش از حدی که به موضوعات تراجنسی و جنسیتی در جشنواره های دیگر می‌شود و دوپینگی که در این جشنواره‌ها برای این فیلمسازان صورت می‌گیرد که خیلی مشهود است و روندی غیرعادی دارد، ما ترجیح می‌دهیم خودمان را از این روند دور باشیم از پذیرش این فیلم‌ها جلوگیری کردیم. اتفاقا بنا بر اطلاع در فراخوان نیز، تعداد فیلم‌هایی با این موضوعات برای جشنواره فیلم کوتاه تهران خیلی کم بوده است.»

آذرپندار در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایی برای ترغیب فیلمسازانی که از جشنواره دور شده‌اند، گفت: «تحلیلی راجع به دوقطبی شدن فیلمسازان در جشنواره ندارم اما فضا را آماده کردیم تا همگان در این جشنواره حضور پیدا کنند. سال گذشته فیلمسازانی که اعتراض داشتند فیلم‌هایشان در جشنواره حضور داشت و تحت فشار قرار داشتند. الان نباید صحبت کلی کنیم و یک دوره فیلم آمده و می‌شود درباره مضامین آن صحبت کنیم و در فضاهای محتوایی انواع و اقسام موضوعات وجود داشت و حتما فیلم‌هایی با موضوعات سیاسی و اجتماعی وجود داشت و این جسارت را داشتند که درباره مضامین سیاسی فیلم بسازند و نظر بدهند و فکر می‌کنم امسال نیز چنین شرایطی را ادامه دهیم. فقط می‌توانم از طرف جشنواره بگویم که بر اساس همان سیاست قبلی یعنی «درهای باز» اقدام می‌کنیم.»

وی درباره اینکه آیا فیلمی که درباره جریانات سال گذشته ساخته شده به جشنواره راه پیدا می‌کند؟ عنوان کرد: «اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه درباره اتفاقات سال گذشته ساخته شده باشد و همچنین دوقطبی را تشدید نکند، می‌تواند حضور داشته باشد و در ایام جشنواره می‌توان قضاوت کرد.»

آذرپندار درباره تفاهم خانه کتاب و انجمن سینمای جوان بیان کرد: «این تفاهمنامه باز هم اجرا می‌شود و سال گذشته یک جایزه اقتباسی اختصاص داده شد و این روند ادامه دارد و از یک تا پنج اثر چاپی ترجمه و تألیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش فیلمنامه اقتباسی که دریافت اثر آن تا ۳۰ شهریور ادامه دارد باید اجازه کتبی نویسنده نیز وجود داشته باشد.»

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره مقابله با فشارهای امسال، با تاکید بر اینکه بخاطر عدم حضور در جشنواره کسی را تهدید نکرده‌ایم، گفت: «بازبینی ما کامل نشده اما الان در حقیقت متقاضیان خوبی در بحث ژانرها داریم و امیدوارم اثرهایی در بخش‌هایی که کمتر هستند اثر داشته باشیم و واقعا تشکر میکنم از فیلمسازان که در این بخش ژانر فیلم‌های خوبی ساخته‌اند. تمام تلاشمان را می‌کنیم که جشنواره با وجود فشارهای پیش بینی شده به بهترین نحو برگزار شود و البته امیدوارم فیلمسازانی که تحت تاثیر دایرکت‌هایشان هستند، همین الان از حضور صرفنظر کنند. اتفاق بهتر برای فیلمسازان این است که خودشان مستقل تصمیم بگیرند و قبل از آغاز جشنواره اقدام کنند، چراکه برای آنها که فشار اعمال می‌کنند هزینه‌ای ندارد که فشار بیاورند.»

وی در مورد سهمیه‌های جشنواره منطقه‌ای در جشنواره فیلم کوتاه اظهار کرد: «جشنواره‌های منطقه‌ای چون چند سالی تعطیل بودند این روال نبود اما الان که برگزار می‌شوند آثار برگزیده‌شان به صورت مستقیم به فیلم کوتاه تهران راه پیدا می‌کنند.»

آذرپندار درباره اتوبوسی پر کردن سالن‌ها در جشنواره سال گذشته نیز بیان کرد: «پردیس ملت چیزی حدود ۱۲ سالن دارد و پنج روز نیز جشنواره بود، چطور می‌شود روزانه این میزان سالن‌ها را پر کرد؟! برای جشنواره نمی‌شود چنین کاری کرد. البته ورود عموم آزاد بود چون نتوانستیم بلیت‌فروشی کنیم و ۲۰ روز آخر درگیر حواشی شدیم و حاضران در جشنواره از علاقمندان عام‌تر سینما بودند هرچند اهالی جدی هم بودند.»

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درباره ویژه برنامه‌های جشنواره گفت: «یکی ا برنامه‌های ویژه جشنواره چهلم، برگزاری جشنواره عکس کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است. دوست داریم در دوره چهلم از همه سلایق حضور داشته باشند و مستندی را تدارک دیدیم از دوره اول تا الان که رونمایی خواهد شد. همچنین کتاب جشنواره را تدارک دیدیم تا تاریخ چهل ساله را ثبت کنیم.»

این گزارش تکمیل می‌شود..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار