در نشست بازی سازی عنوان شد:

کودک، کارگر بازی نیست

تحلیل ما از بازی خیلی فردگرا شده/ مساله امروز ما بی هویتی است/کودک از بازی‌های ما فراری است

تهران (پانا) - در نشست تخصصی بازی سازی با بیان اینکه کودک، کارگر بازی نیست بیان شد باید بازی در خدمت کودک باشد.

کد مطلب: ۱۳۹۶۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کودک، کارگر بازی نیست

نشست تخصصی بازی سازی در مراکز کودکی در مراسم یارستان کودکستان با حضور، حسن سلطانی، مدیر موسسه بابازی، حامد تاملی؛ مدیر خانه خلاق و نوآوری و عضو انجمن تولیدکنندگان و صابر عبدالمالکی؛ مدرس بازی، هوش و خلاقیت برگزار شد.

حسن سلطانی، مدیر موسسه بابازی در ابتدا کارکرد اجتماعی بازی را مورد بررسی قرار داد و گفت: کاردکرد اجتماعی بازی بحث امروز ماست، مبتنی بر این مسئله ما باید دریبایم چه بازی هایی بسازیم. جای این صحبت ها در سازمان ملی کودک است. ما باید ببینیم از ذات و فطرت کودکان که بازی کردن است قرار است چه آورده و هدفی از بازی داشته باشیم.

مدیر موسسه بابازی در ادامه در خصوص فردگرا شدن بازی ها اظهار کرد: تحلیل ما از بازی خیلی فردگرا شده و این آسیب است. ما باید بازی را متناسب با اتفاقات روز کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم مسائل روز ما فرهنگی و اجتماعی است اما ما در بازی به آن می‌پردازیم.

سلطانی به بحران هویتی در جامعه اشاره و بیان کرد: مسئله امروز ما بی هویتی است. آیا بازی می‌تواند به این سوال پاسخ دهد؟ باید به عقب برگردیم، در زمان گذشته بازی دوستی ها را شکل می‌داد. چهارچوب نبود اما مشکلات و مسائل با کمک خود کودکان حل می‌شد. عمده بازی ها در جامعه قدیم، گروهی بود. ما دوستی را در بازی می آموختیم. این زمینه ای برای ایجاد کنش گری اجتماعی می‌شد. اتفاقاتی همچون، تیم های ورزشی، هیئت ها، فعالیت اجتماعی و... بنابراین بازی، پاسخی به یک نیاز فردی و تبدیل انسان به یک کنش گر اجتماعی بود.

صابر عبدالمالکی؛ مدرس بازی، هوش و خلاقیت در ابتدا با اشاره به تعریف بازی به انجام آموزش های مستقیم به جای بازی گفت: زمانی که ما از آموزش همراه با بازی و بازی همراه آموزش صحبت می‌کنیم به دو مفهوم جداگانه اشاره داریم. بازی هایی که ما انجام می‌دهیم بازی نیست و آموزش مستقیم است. چرا که کودکان از این فعالیت هایی که ما انجام می‌دهیم فراری هستن و به پایان آن علاقه مند هستند. ما هر چه از کودک دور شویم از ناب بودن و بازی دور خواهیم شد.

عبدالملکی در ادامه به انواع بازی اشاره و بیان کرد: بازی با آغازسازی کودک یکی از انواع بازی است که در نظام آموزشی ما به آن کم پرداخته شده است. کودکان در طول روز باید یک ساعت بازی آزاد داشته باشند. اگر بازی از منظر کودک نباشد به کودک آسیب می زند. در بازی آزاد بازی ساز جناب کودک است. باید تعادل داشته باشیم، بازی هایی که در این رویداد دیده می‌شود، بازی های ساختارمند است. در این بازی های ساختارمند هم باید از کودک و دل کودک کمک بگیریم. بازی هدف دار و هدایت شده ای که من آن را آغاز کنم و کودکان آن را ادامه دهند نوعی دیگر از بازی است.

وی در پایان با بیان این نکته که کودک در خدمت بازی نیست و بازی در خدمت کودک است، گفت: کودک، کارگر بازی نیست. بازی باید در خدمت کودک باشد. چرا به دنبال آن هستید یادگیری را به بازی تزریق کنید؟ به جای آن که خلاقیت، آزادی عمل، تصمیم گیری و... را در بازی به کودکان بیاموزیم.

خبرنگار دانش آموز: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار