مشاور تحصیلی بهارستان دو:
ضرورت هدایت دانشآموزان به سوی رشتهها متناسب با استعدادشان
بهارستان دو (پانا) - مشاور تحصیلی مدرسه دخترانه امامیه منطقه بهارستان دو، راهنمایی و مشاوره را عاملی تاثیرگذار در تعالی، دگرگون کردن و تحول حیات آدمی دانست.
راضیه مهدوی، مشاور تحصیلی مدرسه امامیه منطقه دو بهارستان در گفتوگو با پانا تاریخچه راهنمایی شغلی و هدایت تحصیلی، یادآور شد: «بیش از نیم قرن از تشخیص ضرورت اجرای برنامه هدایت تحصیلی در ایران میگذرد؛ آیین نامه تصویب شده در این باره فرایندی را اعلام میکند که هر دانش آموزی میتواند طبق علایق، استعدادها و با کمک مشاوران تحصیلی آگاهانه رشته تحصیلی خویش را برگزیند.»
وی افزود: «خطوطی که آموزش و پروش در راستای هدایت تحصیلی با هدف اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه، افزایش کیفیت و کارآمد علوم انسانی ترسیم کرده، همچنین پرورش و هدایت دانشآموزان به سوی رشتهها، حرفهها و مهارتهای موردنیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادهای متفاوت از اهداف استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی است.»
این مشاور تحصیلی بهارستانی در خصوص اهمیت آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی تاکید کرد: «یکی از اصول مهم در اجرای هدایت تحصیلی، آسیبشناسی مستمر، ارزیابی نتایج حاصل از اجرای آن در سالهای گذشته، برنامه ریزی جهت رفع نواقص آن است؛ در آسیبشناسی هدایت تحصیلی به هفت نقص در اجرای این عملکرد برخورد کردیم که من موارد شایان به ذکر را مطرح خواهم کرد.»
وی افزود:«اصولیترین مشکل این فرایند طولانی بودن بیش از اندازه آزمونهای رغبت و توانایی است؛این آزمونها با حدودا ۶۰۰سوال، حجم بالایی از سوالات را در خود جای دادهاند و دانشآموزان تقریبا ۳الی۴ساعت برای پاسخگویی زمان صرف میکنند که اکثر دانشآموزان به دلیل خستگی دقت لازم برای تکمیل سوالات را ندارند و عمدا با بیدقتی و صرفا برای تکمیل فرایند به سوالات پاسخ میدهند.»
مهدوی در ادامه تشریح آسیبهای چشمگیر فرایند هدایتتحصیلی بیان کرد: «ضرورت تهیه جداول هنجاری، مشکلات موجود در روش اجرای آزمون در سامانه، عدم توجه کافی به نتایج حاصل از بررسیهای مشاورهای، عدم ثبت بهموقع و انتقال نمرات دانش آموزان در سامانه و مشکلاتی از این قبیل مانند بی توجهی به ویژگیها و سبک زندگی دانش آموزان در عصر حاضر آسیبهایی جبران ناپذیر در هدایت تحصیلی بهوجود آورده است.»
وی در خصوص شش گام فرایند رشد شغلی دانشآموزان تصریح کرد: «اولین و مهمترین گام برای رشد شغلی آگاهی شغلی است که دانشآموزان پیش از انتخاب رشته باید به آن بپردازند؛ دانشآموزان این مرحله را هنگامی تجربه می کنند که متوجه زمینهها و مشاغلی در جامعه میشوند که در آن بسیار استعداد دارند و از انجام ان فعالیت لذت میبرند و کشف این زمینهها نیازمند همکاری والدین است.»
مهدوی در پایان سخنانش عوامل فردی موثر در انتخاب رشته و شغل را خاطرنشان کرد: «استعداد و توانایی، ارزشها، علایق و رغبتها از عواملی هستند که ما را به سوی هدف و رشته معینی سوق میدهند و باعث خودشناسی در نوجوانان میشود که در انتها به رضایت شغلی در آینده ختم میشود.»
دانشآموز خبرنگار: حنانه کربلائی
ارسال دیدگاه