استاندار آذربایجان شرقی:

روابط تجاری و اقتصادی، اهداف مورد نظر کشور در مبادلات با کشور‌های جنوب شرق آسیا است

تبریز(پانا) - استاندار آذربایجان شرقی، ظرفیت‌های فراوان همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا را یکی از نقاط قوت میان ارتباطات این دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۵۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
روابط تجاری و اقتصادی، اهداف مورد نظر کشور در مبادلات با کشور‌های جنوب شرق آسیا است

عابدین خرّم در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، با انتقاد از ارتباط ضعیف با کشورهای جنوب شرق آسیا در گذشته، گفت: در دولت گذشته، روابط خارجی بر روی غرب متمرکز شده و از ظرفیت کشورهایی مانند جنوب شرق آسیا غفلت شده است.

وی در ادامه به ظرفیت‌های بالای تبریز در حوزه مبادلات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تبریز تا چند دهه قبل دروازه ورود مظاهر نوین تمدن به ایران بوده و محور توسعه مناسبات سیاسی ایران با کشورهای منطقه محسوب می‌شد.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های علمی، فناوری، پزشکی و دارویی نیز اشاره کرد و گفت: تبریز از لحاظ بازرگانی از نخستین شهرهای بازرگانی کشور بوده است که سابقه طولانی دارد لذا به گونه‌ای که نخستین اتاق بازرگانی کشور ۱۱۷ سال قبل در تبریز تاسیس شده است.

خرّم در ادامه بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری استان با اندونزی، تاکید کرد و گفت: برای افزایش ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشور اندونزی باید زمینه توسعه های همکاری با این کشور فراهم شود.

وی بیان کرد: آذربایجان شرقی دروازه ارتباط ایران با اروپا محسوب می شود و همین امر موجب تسهیل ترانزیت کالاهای صادراتی اندونزی شود.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز در ادامه این دیدار گفت: اندونزی یک کشور بسیار بااهمیت برای ما و جزو پنج کشور نخست در تعاملات خارجی ایران است که متاسفانه به اندازه کافی اطلاع رسانی و آگاه سازی انجام نشده است.

بروجردی به جایگاه اقتصادی اندونزی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد نهادهای بین المللی، اندونزی تا سال ۲۰۳۰ جزو چهار اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد.

وی سفر رئیس جمهور کشورمان به اندونزی را از سفر های مهم عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم موفق شده است که اتفاقات خوبی در حوزه روابط دوجانبه رقم بزند و سفر رئیس جمهور به این کشور و امضای ۱۲ قرارداد دوجانبه همکاری میان تهران و جاکارتا از موارد انجام گرفته در این سفر بوده است.

سفیر ایران در اندونزی ادامه داد: در دولت سیزدهم، زمینه‌های کاری فراوانی با اندونزی فراهم شده و بعد از سفر رئیس جمهور به بالاترین سطح رسیده است.

بروجردی در آخر به میزان تبادلات اقتصادی دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: اکنون مبادلات تجاری دو کشور ۱.۲ میلیارد دلار است که بنا به دستور رئیس جمهور باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

دانش آموز خبرنگار:علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار