برگزیده کشوری بخش ایدهها و تجربیات رویداد بینالمللی الف تا از رباطکریم:
کتابخوانی، راهکاری تحولآفرین در مدارس است
رباطکریم (پانا) - برگزیده کشوری بخش ایدهها و تجربیات در رویداد بینالمللی الف تا از شهرستان رباطکریم، توسعه پایدار را نتیجه افزایش کتابخوانی در سطح جامعه خواند و گفت ایده قصههای دبستان یاس نبی شهرستان رباطکریم در این رویداد کشوری الگویی برای ایجاد تحول در بخش کتاب و کتابخوانی بود.
زهرا حیدری، معاون پرورشی دبستان یاسنبی از شهرستان رباطکریم که منتخب کشوری در رویداد بینالمللی " الفتا" شد، در گفتوگو با پانا بیان کرد: «رویداد الفتا یک رویداد بینالمللی است که قصد دارد تحول را در مدارس ایجاد کند. من در بخش ایدهها و تجربیات نو برای ایده کتابخوانی، قصههای یاس نبی برگزیده منتخب کشوری شدم که تلاش کردم با قصههای یاس نبی الگویی برای ایجاد تحول در بحث کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور باشم.»
وی در رابطه با اینکه چگونه به این ایده رسید، اضافه کرد: «با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، مخصوصاً در بین قشر کودک و نوجوان و عدم علاقه به بحث کتاب و کتابخوانی، وجود مطالب و محتوای رنگارنگ در فضای مجازی اوقات فراغت دانشآموزان را پر کرده است؛ من به این فکر افتادم برنامهای را اجرا کنم که نقشی را در سبد مصرفی فضای مجازی دانشآموزان ایجاد کنیم. هم به دنبال هویتسازی و شخصیتسازی برای مدرسه بودیم و در کنار آن بحث ترویج علاقه به کتاب و کتابخوانی و خانواده آنها و توسعه پایدار و تحول در حوزه کتاب و کتابخوانی در مدارس بودیم.»
حیدری در ادامه گفت: «با برنامهریزی، مطالعه و امکانات موجود، برنامه ای را در بستر شاد به نام قصه های یاس نبی راهاندازی کردیم. قصههای نبی یک برنامه کتابخوانی است که به صورت زنده طی دو سال اخیر در کانال مدرسه هر هفته پخش میشود و در آن برنامه ما با همکاری کادر اداری مدرسه، اولیا و دانشآموزان اقدام به برگزاری و اجرای برنامه قصه گویی و کتابخوانی کردیم.»
معاون پرورشی دبستان یاسنبی افزود: «در رویداد بین المللی الفتا از بین آثار ارسالی اقدام به ارائه حضوری به تقریباً ۱۵ طرح در غرفههای مخصوص به ایده انجام شد. تحول و قابلیت اجرا در مدارس، داشتن نگاه نو، ابزارها و شیوههای خلاقانه، نتیجه بخش بودن و داشتن برنامهای جامع و کامل در حوزه کتابخوانی از جمله عوامل برگزیده شدن این ایده و تجربه کتابخوانی بین دانشآموزان در رویداد بینالمللی الفتا در کشور بود.»
برگزیده کشوری بخش ایدهها و تجربیات در رویداد بین المللی الفتا اظهار کرد: «مدرسه یاسنبی نیز که در آن کتابخوانی صورت گرفت، توانست جزو سه مدرسه برتر کشور باشد و راز این موفقیت شخصیتسازی و هویتسازی برای مدرسه است. همکاری و مشارکت اولیا و دانشآموزان و نتیجه بخش بودن نیز از دیگر موضوعاتی بود که باعث موفق بودن این طرح شد.»
معاون پرورشی دبستان یاسنبی در شهرستان رباطکریم بیان کرد: «این برنامه کتابخوانی را ما طی دو سال به اجرا درآوردیم. در سال اول که مدارس به دلیل بیماری کرونا غیرحضوری بود و سال دوم هم که در این سال، بصورت حضوری برگزار شد و استقبال و علاقمندی دانشآموزان بسیار بالا بود. در سالی که کرونا بود ما با همکاری اولیا، دانشآموزان را دعوت به مشارکت از طریق ارسال فیلم قصه گویی، کتابخوانی و نمایش کردیم و به این دلیل تعداد بازدید پخش زندهها بالا رفت و به این ترتیب برنامه در کانالهای شهرستان، سپس استان و کشوری بارگزاری میشد و این سبب تاثیرگذاری در بین دانشآموزان، معلمان و اولیا در کشور شد و کلاسهای آموزشی مدرسه ما نیز به کتابخوانی پیوند خورد.»
زهرا حیدری تصریح کرد: «قرار است این طرح استمرار یابد و برنامههای انشعاب یافته از این طرح داشته باشیم که وابسته به این طرح هستند و در دبستان یاسنبی صورت میگیرند که شامل باشگاه مجریان یاس دخت، برنامه گفتوگو محور شصت نود، طرح کتابک و توزیع کتاب در کلاس و شهر کتاب قصههای یاسنبی هستند.»
دانشآموز خبرنگار: بهار افراسیابی
ارسال دیدگاه