جوان‌ترین مربی پیشتاز شهرستان‌های استان تهران:

عملگرایی و درک اهمیت نظم در کار گروهی از مهمترین خروجی‌های اردوهای سازمان دانش‌آموزی است

تهران (پانا) - جوان‌ترین مربی شهرستان‌های استان از منطقه ملارد به تحلیل اردو، تاثیرات آن بر دانش‌آموزان، عملگرایی را از لذت‌بخش‌ترین خروجی این سبک از اردوها خواند، بطوریکه پیشتازان با دیدن افراد مختلف در گروه، مربی‌های متفاوت و ارزیابی، جدیت کار را درک کرده و قادر به فهم اهمیت کار گروهی و نظم در آن می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۹۴۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
عملگرایی و درک اهمیت نظم در کار گروهی از مهمترین خروجی‌های اردوهای سازمان دانش‌آموزی است

زهرا عسگری‌، جوان‌ترین مربی پیشتاز در اردوی استانی یاورمربیان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان، از منطقه ملارد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اغلب ویژگی‌هایی که برای این دسته از اردوها بیان می‌شود افزایش صبر و عملگرایی است. البته از نظر یک مربی هم این فاکتورها بسیار مهم تلقی می‌شوند، چرا که دانش‌آموزان ما در مدارس، آموزش‌هایی را به شکل تئوری از مربیان خویش دریافت می‌کنند، اما تا زمانی که حرف به عمل تبدیل نشود، دانش‌آموز نمی‌تواند به هدف اصلی دست بیاید و آن هدف هم می‌تواند در قالب فعالیت نظام جمع یا هر فعالیتی دیگری باشد.»

مربی جوان ملاردی ادامه داد: «زمانی که دانش‌آموز در اردو حفظیات خود را به صورت عملی و به ویژه گروهی انجام می‌دهد، متوجه اثر هر شخص در گروه و جامعه خواهد شد؛ که کم‌کاری هر فرد تا چه میزان می‌تواند منجر به اختلال در روند اجرایی شود. از طرفی چون از منبع مهم و بالاتری نسبت به منطقه‌ خودشان سنجیده می‌شوند عملگرایی پیش آمده برایشان لذت‌بخش‌تر و دقیق‌تر جلوه می‌کند. پیشتازان با دیدن افراد مختلف در گروه، مربی‌های متفاوت و ارزیابی جدیت کار را درک کرده و قادر به فهم اهمیت کار گروهی و نظم در آن می‌شوند.»

عسگری با تاکید بر اهمیت عملگرایی گفت: «با اینکه ما در منطقه پیش از شروع اردوی استانی یاور مربیان پیشتاز، پیش اردو و جلسه توجیهی برگزار کرده بودیم اما زمانی که دانش‌آموزانمان وارد اردوگاه شدند، به وضوح همچنان نسبت به اردو گیج و گنگ بودند. دانش‌آموزان حتی تصور حضور در چنین شرایطی حتی با توضیحات و تجارب مطرح شده را نداشتند. این مسئله به راحتی اهمیت عملگرایی و قرارگیری در شرایط واجد را نشان می‌دهد، که تا چه میزان اثربخش است و تأثیر دارد.»

وی با توصیف سطح کیفی اردوی استانی یاور مربیان پیشتاز دختر شهرستان‌های استان تهران عنوان کرد: «و من به عنوان مربی اطمینان داشتم که تغییرات بسیاری در دانش‌آموزان از روز اول تا روز سوم رقم خواهد خورد اما این اردو به گونه‌ای بود که تغییرات به خوبی و در روز اول پس گذشت مدتی از حضور بچه‌ها در چادرها دیده می‌شد. دانش‌آموز ما در این اردو به درکی رسید که سری مسائلی مهم است، نه در اردو بلکه در تمام بخش‌های زندگی؛ و نه تنها برای خویش بلکه برای دیگر دوستان و افراد.»

جوان‌ترین مربی اردوی استانی یاور مربیان پیشتاز دختر شهرستان‌های استان تهران نقات ضعف و قوت این اردو را اینگونه یادآور شد: «کلمه نظم به خودی خود در سازمان دانش‌آموزی بسیار حیاتی است و دانش‌آموزان ما امروز دیگر اهمیت این واژه را درک کرده و بازخوردشان به گونه‌ای است که می‌گویند فعالیت موردنظر باید تغییراتی داشته باشد که با نظم همراه است. یا دانش‌آموز دیگری دیدن نظم در کارها برایش آنقدر لذت‌بخش بود که به وجد آمده و می‌گفت من حتی فکرش را هم نمی‌کردم که وجود نظم و انجام کار گروهی تا چه حد می‌تواند همه چیز را زیباتر کند. همین بازخوردها نقطه قوت اردوی برگزار شده هستند که نظم دیگر برای دانش‌آموزان کابوس نیست.»

مربی ملاردی افزود: «همانطور که نظم پای همراهی برای دانش‌آموزان بود، وجود برخی موارد نیز اضافی تلقی می‌شد یا حداقل می‌بایست مانور مربوط به آنها به کمترترین سطح خود می‌رسید. از این موارد می‌توان به دریافت اقلام و زمان گرفته شده برای پخت و پز اشاره کرد که بخش اعظم انرژی دانش‌آموزان را می‌گرفت؛ و می‌توان گفت که بهتر بود وعده‌های آماده شده توسط بچه‌ها به جای سه وعده در روز به یک وعده در روز کاهش پیدا می‌کرد تا زمان بهینه‌سازی گشته و برای کلاس‌های کاربردی و عملی صرف شود. در این صورت هم هدف خودکفایی در آشپزی به ثمر می‌نشست و هم زمان کمتری اتلاف می‌شد.»

وی در تشریح خروجی مطلوب اردوهای پیشتازان سازمان دانش‌آموزی، اذعان کرد: «مربی‌هایی که به نسبت اختلاف سنی کمتری با دانش‌آموزان دارند، به دلیل درک بهترشان از بچه‌ها می‌توانند ارتباط قوی‌تر و مؤثرتری بگیرند. درنتیجه محاسن اردوهای تشکیلاتی و سازمانی با توجه به این مهم بیش از پیش خواهد شد. از تجربه‌های شخصی من همین بس که دانش‌آموزان و اردوی قطبی سال گذشته موجب شد تا دوباره به عرصه مربی‌گری بازگردم و ادامه دهم. در رابطه با توانمند شدن دانش‌آموزان هم قطع به یقین نمی‌توان گفت ۲۱ دانش‌آموزی که با من از ملارد به اینجا آمده بودند واقعا به یک یاور مربی تبدیل شده‌اند؛ اما به جرات می‌توانم بگویم که ۱۵ نفر از آنان تبدیل به یاور مربی شده که از صفر به هفتاد الی هشتاد درصد رسیده و خروجی این اردو برای منطقه ملارد هستند؛ درصد باقیمانده نیز به اجرایی کردن یادگیری‌هایشان در منطقه بازمی‌گردد.»

شایان ذکر است که زهرا عسگری، مربی ملاردی، جوانترین مربی در اردوی استانی یاور مربیان پیشتاز دختر شهرستان‌های استان تهران بود؛ از این رو ایشان خواستار حضور افراد بیشتری با فاکتور سنی برای ارتباط‌گیری موثرتر با دانش‌آموزان شد و خاطرنشان کرد: «به هیچ عنوان نمی‌توان منکر اهمیت و اولویت تجربه در مسائل شد اما در طی چند روز اردو، به طور مدام به مسئله فاکتور سنی مربی‌ها و نبود مربی‌های همسن و سال خودم فکر می‌کردم؛ که چرا نباید تعداد مربی با سن پایین افزایش پیدا کند؟ قطعا ما مربی‌های با سن کم و علاقمند در مناطق داریم. بی‌شک تجربه من کمتر از همکاری است که یک سال بیشتر در اردوها فعالیت داشته اما به نظر من درکنار مربی‌های باتجربه می‌شود که حضور مربی‌های کم‌تجربه را هم داشت چراکه همین‌ها تشکیل‌دهنده نسل بعدی مربی‌های سازمان دانش‌آموزی هستند.»

خبرنگار دانش‌آموز: فائزه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار