راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۰۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب

به گزارش روابط عمومی و امو بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی و جانشین ستاد عفاف و حجاب در وزارت آموزش و پرورش در جلسه ستاد عفاف و حجاب ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای حاضر در این نشست و هیات بازرسی وزارت کشور به تبیین و تشریح سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در ترویج عفاف و حجاب پرداخت و گفت: آشنایی دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیای محترم با مؤلفه‌های تعلیم و تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که مقام عالی وزارت آموزش و پرورش هم بر بهسازی نیروی انسانی و همچنین پیاده‌سازی سند تحول تاکید داشته و تحقق این ۲ موضوع را وعده داده است.

باقرزاده سپس به مهم‌ترین راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب پرداخت و اظهار کرد: ایجاد گفتمان مثبت و سازنده بین دانش‌آموزان، پاسخگویی مربیان و مبلغان به سوالات دینی آنان در جلسات پرسش و پاسخ، تبیین اهمیت و ضرورت عفاف، حجاب و حیا در کتب درسی و اهتمام به نگرش مثبت نسبت به زیباشناختی عفاف و حجاب در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به اهمیت رعایت پوشش اسلامی همکاران در مدارس و فضاهای پرورشی، آموزش احکام شرعی برای دانش‌آموزان وبهره‌بندی از چهره‌های علمی، مذهبی و ایثارگران در برنامه‌ها اشاره کرد.

باقرزاده اضافه کرد: تبیین سبک زندگی ایرانی - اسلامی، غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش، ساماندهی معلمان و مربیان، برگزاری دوره‌های آموزشی، انجام مطالعات پژوهشی در خصوص حیا و عفاف و پایش‌های علمی از جمله رویکردها و برنامه‌های آموزش و پرورش در این مسیر است.

باقرزاده در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی است تا دانش‌آموزان عزیز در محیطی آرام و سالم در موقعیت‌های تربیتی قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و دبیر ستاد عفاف و حجاب نیز مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش در اجرای مصوبات ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی را در چند محور مستندات ساختاری، آموزشی و معرفتی، فرهنگی و هنری، تبلیغی و ترویجی را ارائه کرد و گفت: برای هر کدام از مصوبات ۲۱ گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش متولی و مسئولی مشخص شده و اقدامات انجام‌گرفته در این راستا را بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی به هجمه‌های بی‌امان جبهه مخالف در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب اشاره کرد و همه دستگاه‌های فرهنگی را به کمک آموزش و پرورش فراخواند و گفت: باید اولویت اول کشور در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب، آموزش و پرورش و دانش‌آموزان باشند.

سیدمجتبی هاشمی، مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز آموزش و پرورش را یک نهاد بزرگ جریان‌ساز و تاثیرگذار با جمعیتی چشمگیر عنوان کرد و گفت: مردم سرمایه‌ها و گوهرهای زندگی خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند. وجه مشترک همه ما و همه سیاستگذاران نهادها و سازمان‌ها، دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان هستند که همگی برای اعتلای این نسل باید آگاهانه و هوشیار عمل کنیم.

وی پیشنهاد کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی باید آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد تا از بسیاری از مسائل و پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و اجتماعی پیشگیری شود. در واقع مسائل فراوانی در این حوزه هست اما نوع مواجهه ما با این مسائل حائز اهمیت است و نکته همین جاست.

هاشمی در بخشی دیگر به مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی پرداخت و گفت: آورده سایر دستگاه‌ها برای آموزش و پرورش که یک نسل را امانتدار است، چیست؟ چرا که اولویت اول نظام در مقوله عفاف و حجاب، آموزش و پرورش است و همه نه تنها در سخن بلکه در عمل هم باید به یاری این نهاد جریان‌ساز و تاثیرگذار بیایند.

رابعه امامی رضوی، مشاور وزیر در امور زنان نیز به اهمیت تربیت عقل و قلب دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: حوزه امور زنان بر اساس، وظایف ذاتی و فرآیند تحولی خود برنامه‌های متنوع و متفاوتی در خصوص عفاف و حجاب داشته است و به بخشی از آن‌ها از قبیل نشست‌های تبیینی و توان‌افزایی دانش‌آموزان، پرسمان‌های دینی، شناسایی و تقدیر از بانوان و دانش‌آموزان فعال در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد.

علی باقرزاده، مشاور وزیر و رئیس شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) نیز ضمن ارائه گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان این شبکه آموزشی و فراوانی آن‌ها اقدامات انجام‌گرفته از این شبکه پرمخاطب گفت: ما در این جلسات باید در سطح عمیق‌تری به چگونگی و چرایی مسئله بیشتر فکر کنیم و مسئله پیش روی را به خوبی بشناسیم زیرا تا شناخت کافی نباشد تصمیم درستی هم نمی‌توانیم بگیریم ناگفته پیداست که در مواجهه با پدیده‌های موجود بدون شناخت ریشه‌های آن و فقدان مهارت‌های شناختی معلمان و مربیان توفیق چندانی کسب نمی‌کنیم .علی باقرزاده اضافه کرد معلمان و مربیان ما در این مقوله باید شناخت ومهارت کامل و هنر لازم را داشته باشند .تا با مواجهه با این پدیده ها بتوانند هدایتگر دانش‌آموزان باشند.

ملازاده، مسئول هماهنگی هیات بازرسی نهادها و سازمان‌ها نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات خوب آموزش و پرورش به اهمیت، ضرورت و اهداف تیم بازرسی مستقر در وزارت کشور پرداخت و به نقاط ضعف و قوت ارزیابی‌های انجام گرفته از وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هدف ما هم افزایی، دستگیری و تقویت برنامه‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در آموزش و پرورش است.

وی در بخشی دیگر ضمن اشاره به قوانین موجود و قابل استناد در خصوص عفاف و حجاب به بررسی برخی از چالش‌های موجود در مدارس، مراکز و ادارات پرداخت و مدیران و مسئولان حوزه‌های مرتبط نیز نسبت به سؤالات ایشان پاسخ لازم را ارائه کردند.

سلیمی، رئیس گروه ارزیابی از وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن اشاره به مباحث مطرح‌شده و ارائه راهکارهای عملیاتی و فرهنگی در آموزش و پرورش گفت: همه ما برای تعالی وترویج عفاف و حجاب گِرد هم آمده‌ایم و امیدواریم با همکاری دغدغه و جدیت در ترویج و تحکیم این فرهنگ ارزشمند اقدامات مؤثری انجام دهیم.

سلیمی به نحوه ارزیابی از سایر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود همه نمایندگان معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات خود را نسبت به اجرایی سازی مصوبات عفاف و حجاب ارائه کنند و در بازدیدهای دوره‌ای آمادگی لازم داشته باشند.

همچنین در این جلسه هراتی، نماینده اداره کل انجمن اولیا مربیان، صارمی، نماینده معاونت آموزش متوسطه، تبریزی، نماینده مرکز حراست، جهاندوست، نماینده اداره کل ارزیابی عملکرد، سلطانیان، مشاور رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، ملایی‌پور، نماینده هسته گزینه گزینش نیز به بیان برنامه‌ها اقدامات و پیشنهادات حوزه کاری خود در رابطه با دستور کار جلسه پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار