آغاز رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه

تهران (پانا) - عصر امروز رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه با همراهی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد و احکام مدیران بخش‌‌های محتلف این رویداد فرهنگی معرفی و احکام خود را دریافت کردند.

کد مطلب: ۱۳۸۷۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه

رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه توسط معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه توسط معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

مدیریت و تربیت خانواده، موفقیت و مهارت خانواده، سلامت، جمعیت و نشاط خانواده، بازی و اوقات فراغت خانواده، محیط زیست و نقش خانواده، سفره و تغذیه خانواده رسانه خانواده مد و لباس خانواده فرهنگ و میراث ناملموس خانواده از جمله بخش‌های رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه است.

در بخشی از این مراسم پیام رئیس جمهور برای این رویداد ملی توسط انسیه خزعلی خوانده شد.

منن پیام رئیس جمهور بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم
خانواده رکن اساسی و زیربنایی هر جامعه و نقطه آغازین زندگی اجتماعی انسان است. تحکیم این بنای مقدس بر اساس ارزش‌های مسلم اسلامی،چشم اندازهای روشنی را در افق پیشرفت اجتماع ترسیم خواهند کرد.

دین مبین اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ ساز که زوایای فردی و اجتماعی بشر را در بر می‌گیرد. نگاه ویژه‌ای به این نهاد اجتماعی دارد از نگاه اسلام عزیز ما، خانواده یکی از نهادهای زیربنایی بنیاد هستی و ساختارهای اصلی جامعه است و جامعه مطلوب در سایه خانواده مطلوب شکل می‌گیرد.

برخلاف جهان غرب که امروز با بحران فروپاشی خانواده مواجه می‌باشد در نگاه دینی هیچ بنایی مقدس‌تر و و محبوب‌تر از بنای خانواده نیست خانواده‌ای که با مهر و مودت و فداکاری و گذشت عجین گشته تبلور دیگرخواهی در پرتو خداخواهی را در جامعه نهادینه می‌سازد.

اوج این نگاه در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» تجلی دارد که با نگاه تمدن‌گرای اسلامی الگوی فطری و قرآنی را برای جامعه ترسیم می‌کنند و آن را خاستگاه نسل مومن، صالح و عفیف و رکن رکین پیشرفت می‌دانند.

اکنون برای حفظ این سنگر و حراست از پایداری و استحکام آن، همه آحاد و گروه‌های مردمی و نهادها و سازمان‌های دولتی وظیفه دارند نقش خود را در بالندگی و نشاط جامعه عهده‌دار شوند و برای ارتقاء جایگاه آن برنامه‌ریزی برای نیازهای گوناگون مادی و معنوی آن تلاش کنند.

یقین داریم که رفتارها باورها و اعتقادات با محوریت خانواده نقش برجسته‌ای در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد و امروز یکی از دغدغه‌های مهم با موضوع ترکیب جمعیتی و صیانت از ارزش‌های ایرانی اسلامی خانواده می‌باشد.

از این رو اهتمام و و اراده دولت برای اعمال سیاست‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف در راستای استحکام و ترفیع نهاد خانواده است و سند تحول دولت به موضوعات مهمی همچون افزایش نقش خانواده در اجتماع نگاه تحولی در قوانین و آیین‌نامه‌ها در حوزه خانواده حمایت از اعضای خانواده به ویژه کودکان و زنان و .... برابر آسیب‌های اجتماعی نیاز به توجه و تلاش مستمر و نظام‌‌مند دارند.

اینجانب این روز خجسته را گرامی می‌دارم و به همه زنان و مردان شایسته کشورمان تبریک می‌گویم و امیدوارم با هویت و تحکیم بیش از پیش حریم و ارزش‌های خانواده شاهد نشاط و پویایی روز افزون در خانواده‌های ایرانی باشیم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران تیر ۱۴۰۲

در ادامه این مراسم معاون زنان ریاست جمهوری درباره برگزاری این رویداد ملی توضیحاتی ارائه کرد.

خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود بر اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در دیدارهای مختلف به امر فرهنگی تأکید دارند و در جایی می‌گویند مهمترین کار، اصلاح فرهنگ عمومی است و در عین حال فرهنگ حاشیه و ذیل نیست.

وی در ادامه به تعبیر رهبر معظم انقلاب از فرهنگ اشاره کرد و افزود: ایشان در جایی فرهنگ را به هوا و در جای دیگر فرهنگ را به روح جامعه تعبیر می‌کنند و می‌خواهند همه اعضای جامعه در این حوزه احساس مسئولیت کنند. بنابراین اگر هوا کثیف و روح آلوده باشد، جامعه سالم نخواهد بود. مسئولین بر اساس تأکید مقام معظم رهبری باید تحول در اخلاق و فرهنگ را مد نظر داشته باشند و الگوهای متعدد در زمینه فرهنگ را مورد توجه قرار دهند‌.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در این رویداد بنا بر این است که به فرهنگ به عنوان نمود اخلاق و رفتار، قوام‌بخش هویت و نمایانگر تمدن ایرانی-اسلامی در حیطه خانواده بپردازیم. متاسفانه در حوزه فرهنگ برنامه تخصصی، مهارتی و با نگاه روزآمد کمتر داشته‌ایم و امید است که رویداد ملی خانواده در این حوزه موفق عمل کند.

خزعلی خانواده را زیربنا و اساس اجتماع دانست و گفت: باید در خانواده تغییر و تثبیت بسیاری از ارزش‌ها را انجام دهیم، فرهنگی که همه خلقیات و آداب و رسوم و نگاه و تعامل با محیط زیست و اراده و عزم یک ملت را نشان می‌دهد، نمایان‌گر نشاط و امید یک ملت است، قانون‌پذیری و غیرت خانوادگی و ملی را ترسیم می‌کند و نوع مصرف و عدم اسراف و صرفه‌جویی را نشان می‌داد از خانواده شروع شده و خانواده بنیان اولیه آن را ایجاد می‌کند.

معاون رئیس جمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف از کلان رویداد خانواده این است که تثبیت فرهنگ خوب و میراث ناملموس خود را در حوزه خانواده در عین اصلاح و ترفیع مواردی که نیاز به بازنگری و تقویت دارد را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار