کارشناس مشاور مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه:

اوقات فراغت، بستری مناسب برای ظهور رضایت و انتخاب‌گری برای دانش‌آموزان است

فیروزکوه (پانا) - کارشناس مشاوره مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی فیروزکوه اوقات فراغت را بستر مناسبی برای شکل‌گیری و ظهور رضایت و انتخاب‌گری در دانش‌آموزان دانست و گفت امری که لازمه احساس استقلال و خودشکوفایی و تعالی انسان است و این امر به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هرچه بیشتر اجتماع نیز موثر است.

کد مطلب: ۱۳۸۶۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت، بستری مناسب برای ظهور رضایت و انتخاب‌گری برای دانش‌آموزان است

ثریا سهرابی، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه در خصوص اوقات فراغت در گفت‌وگو با پانا گفت:« اوقات فراغت، اصولاً فرصت‌هایی است که انسان مسئولیت پذیر هیچگونه تکلیف یا کار موظفی را عهده‌دار نیست و زمان در اختیار او است تا با میل و انگیزه شخصی به امر خاصی بپردازد. فراغت در لغت به معنای آسایش، آسودگی، آسوده شدن از کار روزانه و غیرآن معنا شده است. در تعریف اوقات فراغت مفهوم رضایت، انگیزه و عامل انتخاب نقش اساسی دارد در حقیقت بارزترین ویژگی اوقات فراغت این است که انسان از روی رضایت باطنی و انگیزه شخصی، از میان مجموعه متنوع و گسترده‌ای از فعالیت‌ها به اختیار خویش یکی را برمی‌گزیند.»

وی افزود:« اوقات فراغت به معنای بیکاری، وقت آزاد یا وقت مرده نیست؛ بلکه اوقات فراغت را می‌توان فرصت‌هایی دانست که انسان رها از الزامات و وظایف شغلی، مدرسه‌ای و اجتماعی، آزادانه و از سر رضایت درونی به نحوه مطلوبی از عمر خویش بهره میبرند. در این میان وجود کتابخانه‌ها عامل موثری در جذب جوانان به مطالعه کتاب است بنابراین آمار کتابخانه‌ها در هر جامعه با میزان فرهنگ و رشد و توسعه آن جامعه رابطه مستقیم دارد.»

سهرابی در خصوص اهمیت اوقات فراغت بیان کرد:« اوقات فراغت در زندگی انسان حساسیت فوق‌العاده‌ای دارد و اندکی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به آن می‌تواند آسیب‌ها و انحرافات فراوان به بارآورد. امام صادق علیه‌السلام در هشداری می‌فرمایند: " انسان اگر به کاری مشغول نباشد از فرط بیکاری و بیهودگی به کارهایی دست می‌زند که ضررش بر او و نزدیکانش بسیار است. " بنابراین اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل‌گیری و ظهور رضایت و انتخاب نقش مناسب هر فرد و ایفای ارزشمند ان است.»

کارشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه گفت:«اوقات فراغت امری که لازمه احساس استقلال و خودشکوفایی و تعالی انسان است و این امر به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هرچه بیشتر اجتماع نیز موثر است اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم انتخاب شود بسیاری از نابسامان‌های روحی و جسمی و اجتماعی درمان یافته و خلاقیت‌های فردی و اجتماعی را به بار خواهد آورد.»

سهرابی در خصوص کارکردهای مثبت اوقات فراغت افزود:« فهم مسئولیت‌پذیری و نقش فرد در سازندگی و اعتلای خویش و نیز شناخت نقاط ضعف و محدودیت‌های دانش‌آموزان یکی از کارکردهای مثبت اوقات فراغت است و باعث می‌شود افراد خلاق علاوه بر اینکه از هوش سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف‌پذیری برخوردار شوند و با آزاد‌اندیشی تفکر مسائل مختلف را ارزیابی می‌کنند.»

وی کارکرد دیگر اوقات فراغت را شکل‌دهی به شخصیت سالم دانش‌آموزان برشمرد و ادامه داد:« اوقات‌فراغت فرصتی است که انسان می‌تواند به ارزیابی عملکرد گذشته خویش بپردازد عادت‌های ناپسند و زشت گذشته خویش را با رضایت و انگیزه باطنی ترک کند و فارغ از فشارهای روانی و خستگی‌های روحی و جسمی که در غیر اوقات فراغت همیشه با آن مواجه بوده، با نشاط و سروری باطنی و روحیه‌ای عالی با کسب عادات خوب و شخصیت سالم بپردازد.»

وی بیان کرد:« مطالعه کتاب و نشریات مهم در این میان وجود کتابخانه‌ها عامل موثری در جذب جوانان به مطالعه و کتاب است آمار کتابخانه‌ها و کتابخانه‌ها در هر جامعه با میزان فرهنگ و رشد و توسعه آن جامعه رابطه مستقیم دارد.»

ثریا سهرابی، در پایان سخنان خود گفت:« برنامه‌های مفید تلویزیونی و رایانه‌ای البته والدین باید بر اینگونه برنامه‌ها نظارت داشته‌باشند بازی با همسالان البته با نظارت و محدودیت‌های زمانی و با همسالان با تربیت درست و مناسب کارهای دستی، فنی و هنری، این فعالیت‌ها از قبیل کیت‌های الکترونیکی صحافی، سبد بافی، قالب سازی، سفالگری و نقاشی علاوه بر تقویت مهارت‌های حسی و حرکتی و نیز پرورش قوای تخیلی فرد زمینه ورود او را به صحنه اجتماع فراهم آورد.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: فریناز کریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار