ابوالفضل جانی‌پور*

مهمانی بزرگ اما کوچک‌تر از نام علی

جشن بزرگ عید غدیر خم سال گذشته برای نخستین بار در تهران برگزار شد که این مهمانی الگویی برای سایر کشورهای مسلمان نیز شد به طوری که امسال در ۱۷ استان به صورت همزمان این جشن در قالب مهمانی کیلومتری برگزار خواهد شد و حتی برخی از کشورها مثل عراق، لبنان و پاکستان هم پیگیر برگزاری آن بودند. سال گذشته مقام معظم رهبری تذکر دادند که اصل حال خوش مردم بهبود شرایط اقتصادی است اما این جشن‌ها هم موثر است پس مسئولان این جشن ها را هم جدی بگیرند. سال پیش این جشن بزرگ به مهمانی ۱۰ کیلومتری معروف شد و امسال نیز اصالتش را حفظ کرد و ادامه دار شد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مهمانی بزرگ اما کوچک‌تر از نام علی

مهمونی ۱۰ کیلومتری امسال جشنی است که روز جمعه 16 تیر 1402 از دو ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء آغاز و تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

این مهمانی سال گذشته در خیابان ولیعصر(عج) برگزار شد اما امسال مسیر آن به میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی تغییر کرده است و این تغییر به این دلیل است که خیابان ولی عصر(عج) از نظر برگزاری تجمعات اتفاق جدیدی بود و تصویر متفاوتی داشت و از سوی دیگر رویکرد شمال به جنوب بسیار مهم بود اما این خیابان کشش جمعیت را نداشت زیرا تعداد شرکت کنندگان در جشن سال گذشته درحدود سه میلیون نفر اعلام شده است و تخمین زده می‌شود که امسال 5/1 برابر سال قبل جمعیت در این جشن حضور داشته باشند پس می توان گفت که امسال این مهمانی آمادگی پذیرایی از دست کم چهار میلیون نفر را دارد و در مسیر میدان امام حسین (ع) به سمت میدان آزادی زیرساخت‌های بهتری نیز برای خدمات رسانی نیز فراهم است.

مهم‌ترین نکته در برگزاری این جشن مردمی بودن این جشن است به این معنی که سال گذشته فراخوان کمک عمومی زده شد و ۱۴۸ هزار نفر بانی خیر شدند. از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان بانی خیر وجود داشت. امسال هم علاقه‌مندان می‌توانند عدد ۲ را به سرشماره ۳۰۰۰۲۱۲ پیامک کنند تا در این فراخوان مشارکت داشته باشند و همچنین پیش بینی می شود که 1300 موکب و غرفه‌ برای بازی‌ و سرگرمی ویژه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در مسیر 10 کیلومتری مهمانی غدیر حضور داشته باشند.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ، نصب و جانمایی المان‌های نوری و جشن نور در طول مسیر، همچنین نورافشانی در ۸۷ نقطه از فضای شهری و اجرای ۸ ویدئو مپینگ تکمیل کننده بخش نورآرایی و نورباران تهران در شب عید است و همچنین موکب‌های پذیرایی و فرهنگی در این مسیر تدارک دیده شده و با هماهنگی‌های صورت گرفته غرفه‌هایی برای بازی‌های سرگرمی ویژه کودکان و نوجوانان و در کلان برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. در میادین اصلی نیز در مسیر مهمانی ۱۰ کیلومتری استیج‌هایی در نظر گرفته شده که در این استیج‌ها، سرودها و برنامه‌هایی از جمله مداحی تدارک دیده شده است و چهار جایگاه ویژه در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی برپا می شود که به شرکت کنندگان خدمات فرهنگی و تبلیغی ارائه می دهد. برپایی نماز جماعت نیز در دستور کار است. تدوین و تالیف کتاب غدیر برای کودکان در قالب شعر، قصه و نقاشی هم در دستور کار است که تاکنون یک میلیون نسخه از آن چاپ شده است.

حوزه حمل و نقل شهر تهران اعم از اتوبوسرانی و مترو برای جابجایی شهروندان و شرکت در مهمانی 10 کیلومتری غدیر آمادگی کامل دارند و این خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار