فاطمه بختیاری*
قلم و پانا؛ دو لازم و ملزوم برای شیوایی نوشتار دانشآموزان ایرانی
نون والقلم و ما یصدرون. و قسم به روزی که قداست قلم توسط اندیشمندان کشف و ارزش نهاده شد تا آدمی به واسطه آن، عواطف انسانی را، شاخ و برگ بخشیده و درخت دانش را پربار کند.
قلم، این واژه سه حرفی مصداق بارز "فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه" است؛ هنگامی که ترکیبات شیمایی و علم بشر به کمک انسان آمده و قلم برای نگاریدن بهوجود آمد، بیشک یکی از مهمترین رویدادهای بشری بهوقوع پیوست؛ وسیلهای پدیدار شد که انسان با مانوس شدن با آن، از پوسته ظلمت رها شده و در اقیانوس روشنایی وارد میشود؛ به راستی که قلم، دوستی ساکت اما گویاست.
قلمزدن به راستی که در عین سهولت بسیار دشوار است؛ هنگامی که تصمیم به جملهسازی و تشکیل مفاهیم میگیری، گویی که بار معنایی واژگان، بر دوشت سنگینی کرده و ترازوی انصاف و انسانیت در برابر مسئولیت خطیر آن سر تعظیم فرود میآورد؛ قدم به قدم، واژه به واژه، جمله به جمله که در تن کاغذ به جلو میروم گویی همانند تشنهای هستم که سالهاست در تمنای آب چشمانتظار بوده و با رسیدن لحظه وصال تاب دوری توامان ندارد؛ نگاریدن کلمات همواره معجون حیات بوده و زندگانی را برایم بیش از پیش، شیرین میسازد؛ اما در تمامی لحظات دلم در تلاطم امواج فرابشری و وجدانی است؛ گویی که پاسبانی در کنارم ایستاده و مرا نگاهبان است تا از مسیر منحرف نشده و به سلامت به منزل مقصود رسم؛ و چه زیباست همراهی خداوندی که بهتر از هرکس مرا بیش ز خود میشناسد!
بهرهگیری از قلم برای انتقال مفاهیم انسانی و دانش بشری و فرابشری، بهیقین بهترین شیوه مبارزه با مفاسد اخلاقی و مشکلات جامعه انسانی است؛ هنگامی که مردم یک جامعه، شهروندانی اندیشمند و نگارنده باشند، بهیقین آن جامعه از کشتی پیشرفت پیاده نشده و همواره به سوی ثریا روانه خواهد شد؛ لذا آموزش و پرورش بهعنوان اولین و بنیادیترین نهاد آموزشی و پرورشی کشور میبایست در راستای تقویت قلم و نگارش دانشآموزان ایرانی، بیش از پیش گام برداشته و کاستی سواد قلم را در میان آیندهسازان جمهوری اسلامی، بزداید؛ زین روی با اهتمام به ارزش قلم در میان دانشآموزان، میتوان به اهداف والای علمی و اخلاقی دست یافت، چیزی که تنگنظران به دنبال سستسازی آن در طول تاریخ بودهاند.
از این رو، دبیران میتوانند برای جذابسازی نوشتن در میان دانشآموزان، از شیوههای نوین و خلاقانه در راستای صمیمیتر شدن فضای کلاس و آزادی فکری دانشآموزان بهرهگیرند؛ زین روی دانشآموزان با قرارگیری در چنین فضایی راحتتر اظهار نظر کرده و با آزادی فکری بیشتر میتوانند گفتههای ذهنشان را با راهنماییهای دبیر به روی کاغذ آورده و به تدریج در دوران تحصیل، به اندیشمندانی کوچک اما بزرگ تبدیل شوند که ابران را به ثریا و فراثریا رسانند.
و اما پانا و رابطه درهم تنیده آن با قلم؛ به راستی که خبرگزاری دانشآموزی پانا، شیوهای جذاب برای تقویت قلم و نوشتار نوجوانان بوده و با افزودن آگاهیهای فکری دانشآموزان از جامعه پیرامون خود، گامی مهم در شیوایی و اصالت نوشتار نسل آیندهساز ایرانی برداشته است که امید است در روزگار آتی، بر شدت آن افزوده شود.
من نیز به عنوان یک دانشآموز خبرنگار که مدتی را در جمع پانایی و خبری بودهام، از موهباتش بیبهره نبوده و بر کولهبار داناییام افزودهام؛ افزودنی که بیشک یاریرسان من در روزهای سخت زندگانی خواهد بود؛ انسان همواره به پویایی زنده بوده و ایام به سر میبرد و از نظر من، بخشی از زنده بودن آدمی در گرو پویایی و شیوایی قلمش است؛ به امید آنکه جنگ قلمها با پیروزی حقیقت در مقابل باطل به پایان رسد و بهحتم و استناد به وعده الهی، این چنین خواهد بود.
به پایان آمد این دفتر
حکایت همچنان باقیست...!
*دانشآموز خبرنگار
ارسال دیدگاه