رئیس گروه آموزشی هنر در گفتوگو با پانا اذعان کرد:
تحقق رویکرد شایستهمحوری در رشته صنایعدستی و فرش آموزش های فنی و حرفهای
عدم تبیین درست رویکردهای اصلی رشته هنر برای والدین، از عوامل اصلی کاهش استقبال والدین از رشتههای هنری است
تهران (پانا) - رئیس گروه آموزشی هنر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن اشاره به اینکه رشته صنایعدستی و فرش در نظام جدید آموزشهای فنی و حرفهای، با رویکردی شایستهمحور طراحی شده است؛ عدم تبیین درست رویکردهای مهم این رشته برای خانوادههای ایرانی را از عوامل اصلی بی رغبتی والدین برای تحصیل دانشآموزان در این رشته هنری عنوان کرد.
بشری گلبخش؛ رئیس گروه آموزشی هنر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اشاره به اقدامات موثر رشته صنایع دستی و فرش در رفع گلوگاه تولید داخلی و تحقق رشد تولید، در گفتوگو با پانا گفت: «رشته صنایع دستی و فرش در نظام جدید آموزش های فنی و حرفه ای، با رویکردی شایسته محور طراحی شده است؛ به گونه ای که برای هر واحد یادگیری، استاندارد عملکرد؛ که تا پیش از این در زمینه صنایع دستی موجود نبود، تدوین شده است. صنایع دستی هر کشور، نمادی از فرهنگ و هویت آن به شمار می رود و بدیهی است که از حساسیت بالایی برخوردار باشد. از طرفی؛ تدوین استاندارد برای هر یک از حِرَف و مشاغل این حوزه که از فراوانی بسیاری نیز برخوردار هستند، امری پیچیده و دشوار بود که به همت کارشناسان خبره و متخصصین حرفه ای صنایع دستی و به ویژه فرش، در مدت زمانی طولانی صورت گرفت.»
وی ادامه داد: «این مسئله که کارفرمایان و متخصصین حرفه ای دنیای کار در تهیه و تدوین استاندارد عملکرد، مشارکت داشتند؛ منجر به توجه بیشتر استانداردها در بازار کار شد. فارغ التحصیلان این رشته نیز که با رویکرد شایستگی آموزش می بینند، در روند تولید و توسعه هر چه بیشتر آن، بینش عمیق تری یافته و هدفمند عمل می کنند.»
درهم تنیدگی دانش، مهارت و نگرش بر محتوای آموزشی نظام جدید، سبب ارتقای بازار کار و صلاحیت افراد در مشاغل می شود
گلبخش در خصوص مزیت آشنایی دانش آموزان با این رشته هنری بیان کرد: «از آنجا که برنامه ریزی درسی در نظام جدید آموزش های فنی و حرفه ای، با تحلیل در دنیای کار آغاز شد؛ آشنایی دانش آموزان با رویکرد جدید این رشته، امری ضروری است. آنها باید بدانند که توجهات زیست محیطی، شایستگی های غیرفنی و درهم تنیدگی دانش، مهارت و نگرش که بر کل محتوای آموزشی نظام جدید سایه افکنده، موجب ارتقای بازار کار و صلاحیت افراد در مشاغل می شود. امروزه بازار واقعی کار، به دنبال افرادی دارای صلاحیت است که شایستگی های نامبرده شده را در حرفه خود کسب کرده باشند. دانستن این نکته بر علاقمندی و توجه بیشتر در یادگیری آموزش های مربوطه تاثیر فراوان و مستقیمی دارد.»
این مسئول در این راستا افزود: «افرادی آموزش دیده با این رویکرد، از اعتماد به نفس بالاتری در حوزه اشتغال برخوردار می شوند. افزودن کتابی به نام «همراه هنرجو» در این نظام آموزشی که کاملا در کشور بی سابقه است؛ از دیگر نقاط عطف این رویکرد است که والدین گرامی هیچگونه اطلاعی از آن ندارند و نمی دانند که این کتاب می تواند همواره حتی در جلسات آزمون و سنجش دوره ای و یا پایانی همراه هنرجو باشد.»
این مسئول در خصوص عدم آگاهی و شناخت خانواده ها نسبت به این رشته خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه رویکرد شایستگی برای خانواده ها به وضوح تبیین نشده است؛ آن ها نسبت به تفاوت تعریف حرفه، شغل و تمایز این دو، آگاهی ندارند و از آنجا که تفاوت های اساسی آموزشی در نظام جدید فنی و حرفه با نظام قدیم، به خوبی برای والدین آموزش دیده در نظام قدیم شفاف سازی نشده؛ همان تصور گذشته را در رابطه با رشته ها دارند. از این رو ضمن اینکه دستاوردها و ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای در نظام جدید، متاثر از بازار و نیازهای امروز آن است، می بایست ویژگی ها و تفاوت های مشاغل رشته صنایع دستی و فرش، برای والدین در هفته مشاغل، تبیین شود.»
استفاده از اطلاعات و فناوری های روز در کتاب های درسی، یکی از عوامل علاقمندسازی مخاطبان ویژه این مقطع سنی به رشته هنر است
وی در رابطه با وضعیت شغلی فارغ التحصیلان این رشته اذعان کرد: «فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی و فرش، می توانند در مشاغلی چون؛ نقشه کشی دستی فرش، نقشه کشی رایانه ای فرش، برش کاری و تثبیت کاری نقشه فرش، چله دوانی، چله کشی، نصب دار، بافندگی انواع گلیم، بافندگی انواع جاجیم، بافندگی زیلو، بافندگی قالی به روش متقارن و نامتقارن، پرداخت کاری فرش دستی و دستگاهی، سرویس کاری فرش، شیرازه دوزی فرش، ریشه زنی فرش، لکه گیری فرش، دارکشی فرش، شستشوی فرش، کیفیت سنجی مواد اولیه فرش، کیفیت سنجی ابزار و تجهیزات فرش، ارزیابی فرش و بازاریابی فرش به راحتی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند.»
گلبخش در خصوص آمار شاغلان رشته هنری صنایع دستی، تصریح کرد: «این آمار بایستی از مرکز آمار ایران گرفته شود که متاسفانه در حال حاضر در دست نیست، ولی به صورت پراکنده با اظهار هنرآموزان این رشته، از همان سال اول یعنی پایه دهم؛ هنرجویان در بازار کار، سفارش نقشه کشی از تولید کنندگان فرش می گیرند و با گلیم های خود، محصولات گوناگون چنته و پاف تولید کرده و به فروش می رسانند. از آنجا که محصولات تولیدی آن ها دارای ارزش افزوده بالایی است، همزمان با تحصیل نسبت به ویژگی ها و چالش های بازار کار نیز شناخت پیدا می کنند و به همین ترتیب در سال های بعد با فراگیری شایستگی های دیگر بر مشاغل آنها افزوده می شود.»
وی در خصوص اقدامات عملیاتی برای جذاب کردن کتب درسی رشته های هنری افزود: «کتاب های درسی در نظام جدید، بر پایه فعالیت استوار است و با توجه به درهم تنیدگی دانش، مهارت و نگرش از حیث محتوای نوشتاری دارای تنوع گوناگونی است. از سوی دیگر استفاده از تصاویر جدید و مرتبط با متن، جداول، نمودارها و تمرینات عملی - ترکیبی، هماهنگی و زیبایی خارق العاده ای را به وجود آورده است که ارائه متنوع فعالیت ها از جمله کارهای گروهی؛ شامل انجام فعالیت، پژوهش، مطالعه، کارمیدانی و ارائه، جذابیت محتوا را برای هنرجویان دو چندان کرده است. علاوه بر این، استفاده از اطلاعات و فناوری های روز، در جای جای کتاب های درسی نیز، یکی دیگر از عوامل غنی سازی و علاقمند سازی مخاطبان ویژه این مقطع سنی، به شمار می رود.»
نمود هویت ایرانی و نقش آفرینی کارگران ماهر و زبر دست در کتب درسی رشته هنر
رئیس گروه آموزشی هنر در پایان در پاسخ به چگونگی نمود هویت ایرانی و کارگر ایرانی در کتاب های درسی رشته هنر، بیان کرد: «رشته صنایع دستی و فرش از صنایع دستی بومی و ویژه ایران به شمار می رود که تولیدات هر منطقه از ویژگی های خاص در نقش، طرح، رنگ، جنس، ابعاد و نوع محصولات؛ قالی، گلیم و جاجیم برخوردار بوده که نشانگر هویت ملی است و به عبارتی دیگر، فرش ایرانی در سراسر جهان منحصر به فرد و شناخته شده است. همچنین فرآیند تولید و روش های بافت، منحصر به مناطق کشور است که همین موارد نیز در تمام کتب درسی این رشته، آموزش داده می شود. بنابراین؛ کلیه کتاب های این رشته، گویای هویت ایرانی و نقش آفرینی کارگران ماهر و زبردست را به خوبی در به نمایش گذاشتن شایستگی های فنی و غیرفنی حوزه صنایع دستی و فرش را نشان می دهد.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه