وزیر آموزش و پرورش:

متقاضیانِ معلمی باید از صلاحیت حرفه‌ای، اخلاقی و دانشی بهره‌مند باشند

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بارها در بیاناتشان به سند تحول بنیادین اشاره فرموده‌اند و فرمایشات ایشان نشان از اهمیت این سند دارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تمامی افرادی که خواهان معلمی هستند باید از صلاحیت حرفه‌ای، اخلاقی و دانشی بهره‌مند باشند.

کد مطلب: ۱۳۷۹۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
متقاضیانِ معلمی باید از صلاحیت حرفه‌ای، اخلاقی و دانشی بهره‌مند باشند

رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش، روسای استانی دانشگاه فرهنگیان، مدیران کل نوسازی استان‌ها و مدیران کانون‌های پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با بیان اینکه امروز همه به این باور رسیده‌ایم که راه نجات آموزش و پرورش همگرایی و همدلی در درون خود این نهاد است، اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ دهد شاهد توفیقات کم‌نظیری خواهیم بود.

وی ادامه داد: دو دسته چالش‌های درونی و بیرونی در آموزش و پرورش وجود دارد، انچه که از بررسی سوابق می‌بینم تمرکز بر مسائل بیرونی بوده است و همواره براساس آن‌ها به دنبال حل چالش‌ها بوده‌ایم. به عنوان یک معلم معتقدم مشکلات آموزش و پرورش از درون قابل حل است و حلقه گمشده کلان فرایند تعلیم و تربیت اتحاد، همگرایی، هم‌اندیشی و هماهنگی است.

صحرایی افزود: نظام تعلیم و تربیت یک نظام‌ فعال و پویا و درهم تنیده است که راهکار حل مشکلات آن نگاه زیست‌بوم‌گونه و شبکه‌ای است. باید تیم بودن را یاد گرفت و مسائل را به اشتراک گذاشت تا به مقصود نهایی برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش برای قوی شدن نیاز به تیم‌شدن دارد، عنوان کرد: مدیریت مبتنی بر فرایند باید انجام شود، نه مبتنی بر اشخاص و افراد.

صحرایی در ادامه با اشاره به موضوع احراز صلاحیت معلمان یادآور شد: نمی‌توانیم امانت مردم را به دست معلمی بسپاریم که شایستگی لازم را ندارد و از صلاحیت کافی برخوردار نیست. تمامی افرادی که خواهان معلمی هستند باید از صلاحیت حرفه‌ای، اخلاقی و دانشی بهره‌مند باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده وزارت آموزش و پرورش به مجلس با اتکا به فرهنگیان تدوین شده است، عنوان کرد: در پیوست ابلاغ حکم وزارت وزیر، ۱۲ ماموریت به وزیر از سوی رییس جمهور محول شده است، اما نباید فراموش کرد که این ماموریت‌ها برای تمامی عوامل آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خطاب به حاضرین در این گردهمایی گفت: برنامه‌های رتبه‌بندی را جدی بگیرید، اعتراضات باید به دقت باید بررسی شود، همچنین آزمون‌های استخدامی، ثبت‌نام دانش‌آموزان، ساماندهی و پایگاه‌های تابستانی را بسیار جدی بگیرید. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تابستانی داریم و امیدواریم باقی دستگاه‌ها نیز پای کار این موضوع بیایند. همچنین به دقت نسبت به موضوع هدایت تحصیلی توجه داشته باشید که امری مهم و اثرگذار در زندگی دانش‌آموزان است.

صحرایی با تاکید بر اینکه در حوزه مشورتی نباید خط قرمز داشت، تصریح کرد: در این حوزه از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنید. همچنین روی کنشگری رسانه‌ای بسیار تمرکز داشته باشید، شاید به دلیل حجم کار از این موضوع غفلت کرده باشیم اما سعی کنید تا فعالیتی داشته باشیم که منجر به کنشگری رسانه‌ای شود.

وزیر آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بارها در بیاناتشان به سند تحول بنیادین اشاره فرموده‌اند، اظهار کرد: تمامی فرمایشات ایشان نشان از اهمیت این سند دارد؛ سندی که منظومه‌ای منسجم از تربیت است.

وی در پایان گفت: باید سعی کرد که مثلث علم، مولف و دانش‌آموز شکل گیرد، این مثلث منجر به اجرا، ارزیابی و اصلاح خواهد شد. همچنین سعی کنید آیین‌‌نامه اجرایی مدرسه را با دقت اجرا کنید تا در مدرسه شاهد تحول باشیم.

همچنین حجت‌الله الماسی در این آیین در سخنانی گفت: پس از استقرار دکتر صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و همچنین پس از چالش‌های به وجود آمده، اولین راهبردی که از سوی ایشان مطرح شد تبدیل کردن مجموعه آموزش و پرورش به یک کل واحد بود.

وی با بیان اینکه همگرایی، هماهنگی و همنوایی بین اجزای سیستم آموزش و پرورش از جمله اصلی‌ترین اهداف این وزارتخانه است، افزود: رویکردی جدید در پیش است که انشاءلله منجر به بلند شدن پرچم مقدس نهاد تعلیم و تربیت خواهد شد.

گفتنی است در خلال برگزاری این همایش از طرح اوقات فراغت تابستانه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و کتاب مجله مهرآیه موسسه منادی تربیت با حضور وزیر آموزش و پرورش و اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی و جمعی از اعضای شورای معاونان این وزارتخانه رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار