رضامراد صحرایی در نشست همفکری با مدیران سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد؛

اهمیت مراحل پیش از مدرسه در ساختن آینده ایران اسلامی

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد ساختن آینده سرزمین در مدرسه محقق می‌شود و نباید از اهمیت مراحل پیش از مدرسه (همچون کودکستان و پیش‌دبستانی) غافل بود.

کد مطلب: ۱۳۷۸۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت مراحل پیش از مدرسه در ساختن آینده ایران اسلامی

رضامراد صحرایی در نشست همفکری با مدیران سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت در بخش آموزش و پرورش، دو دسته چالش دارد؛ اول چالش‌های درونی و دوم چالش‌های بیرونی و همواره دیده‌ایم که مدیران درون نظام برای حل مشکلات آموزش و پرورش به دنبال رفع موانع بیرونی هستند.

صحرایی افزود: اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم از سه دهه قبل و بعد از پایان جنگ تحمیلی روی بازسازی ساختارها متمرکز شدیم و به صورت عمده با مشکلات بیرونی مانند بودجه مواجه بوده‌ایم. بنده عمیقا معتقدم جنس مشکلات آموزش و پرورش درونی است و تعلیم و تربیت به مثابه یک نظام، یک فرایند است که از چهار ویژگی فعال، پویا، درهم تنیده و زیست بوم‌گونه برخوردار است و در صورت تجمیع این چهار ویژگی در هر امری می‌توانیم موفق باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موفقیت مبتنی بر ساختار نیست، بلکه مبتنی بر گفتمان است، عنوان کرد: باید دانست که هر ساختاری منجر به هماهنگی و موفقیت نخواهد شد و مسیر رسیدن به مقصود از گفتمان‌سازی عبور خواهد کرد. انتظار من از شما این است در این فرایند کلان خودتان را پیدا کنید، شرکای راهبردی خود را دریابد و با آن‌ها همکاری داشته باشید.

وی ادامه داد: این سازمان از جمله سازمان‌هایی است که دیر تاسیس شد در صورتیکه بسیار دارای اهمیت است، چرا که تمدن‌سازی نوین اسلامی می‌تواند از اینجا شروع شود. در واقع مبنای آن‌چه که قرار است این تمدن را شکل دهد در سازمان ملی تعلیم و تربیت موجود است، چون با کودکان سر و کار دارد. البته نباید فراموش کرد که وظیفه این سازمان تربیت است و آموزش مقوله‌ای دیگر خواهد بود.

صحرایی با تاکید بر اینکه مسیر قوی شدن ایران از مدرسه‌ عبور می‌کند، گفت: اینکه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند معلم معمار آینده ایران است، نشان می‌دهد ساختن آینده این سرزمین در مدرسه محقق می‌شود و نباید از اهمیت مراحل پیش از مدرسه (همچون کودکستان و پیش‌دبستانی) غافل بود.

وی با بیان اینکه مجموعه عوامل سازمان ملی تعلیم و تربیت باید قدر پیشتازی و حضور در زمان تاسیس آن را بدانند، تصریح کرد: به نحوی باید پایه‌های این سازمان را محکم کرد که هیچ‌کس نتواند آن را خراب کند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه توصیه‌هایی به همکاران این سازمان خاطرنشان کرد: به بچه‌ها بیاموزید که عاشق ایران، خانواده و دین باشند. بدانید که دین‌داری رفتار است و یادگیری آن موجب آبادانی این مرز و بوم خواهد شد. به صورت جدی، کنش‌ورزانه و واقع‌بینانه فعالیت کنید. همچنین پیشتازی و ابتکار در تحولات داشته باشید. کار کردن در این سازوکار باید به نحوی باشد که ثمرات آن به کف جامعه برسد.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کاری کنید که شرکت‌ها و دستگاه‌های بزرگ کودکستان تاسیس کنند، چنین کاری بسیاری از مشکلات مادران شاغل را حل خواهد کرد، همچنین این ایده را در نظر داشته باشید که مدارس بزرگ، پیش‌دبستانی داشته باشند.

وی ادامه داد: سعی کنید مواجهه فعال رسانه‌ای داشته باشید، الگوسازی کنید و همکاری با دیگر سازمان‌ها و شرکا را در اولویت خود قرار دهید، یکی از این مجموعه‌ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که می‌تواند بسیار به یاری شما بیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار