وزیر آموزش و پرورش در نشست مدیران بسیج فرهنگیان سراسر کشور:

سند تحول سرشار از نکته‌های دقیق و راهکارهای موثر است

آموزش پرورش برای رشد و تعالی باید خود را از درون قوی کند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه با چالش‌های بیرونی و درونی مواجه است، تاکید کرد آموزش و پرورش قوی ابتدا باید با همدلی، همراهی و هماهنگی، خود را از درون قوی کند.

کد مطلب: ۱۳۷۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول سرشار از نکته‌های دقیق و راهکارهای موثر است

رضامراد صحرایی در نشست مدیران بسیج فرهنگیان سراسر کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز گفت: وزارت آموزش و پرورش با چالش‌های بیرونی و درونی مواجه است؛ برای داشتن آموزش و پرورش قوی ابتدا باید با هماهنگی و همراهی خود را از درون قوی کنیم.

صحرایی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با احتساب جمعیت، مخاطبان و سازمان‌های زیرمجموعه خود، بزرگترین وزارتخانه کشور است، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش ۲ دسته چالش دارد که بخشی از آن بیرونی و بخشی هم درونی است.

وی با بیان اینکه بنده مشکل وزارت آموزش و پرورش را از درون می‌دانم، افزود: آموزش و پرورش از درون باید قوی شود تا فقط یک صدای واحد و هماهنگ از درون به بیرون آید.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر اتحاد، انسجام، همدلی، همراهی و هماهنگی در درون این وزارتخانه شکل بگیرد، چالش‌های بیرونی هم حل می‌شود.

وی گفت: یک بُعد از مسائلی که می‌تواند آموزش و پرورش را قوی کند این است که به اهداف اصلی خود متمرکز شویم. محدودیت‌ها مانع پیشرفت ما نیستند چرا که محدودیت‌ها همیشه وجود دارند و موفقیت‌ها از دل محدودیت‌ها بیرون می‌آید.

صحرایی با اشاره به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته اظهار کرد: سند تحول بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز نو است و کسری چندانی ندارد و پر از نکته‌ها و حرف‌های دقیق و راهکارهای موثر و درست است.
وی خاطرنشان کرد: ۶ زیرنظام در سند تحول بنیادین تعدریف شده و این سند بیش از ۴۸۰ برنامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت این وزارتخانه تصریح کرد: تمام مسائل از جمله فرهنگ، اقتصاد، اشتغال، اسراف در جامعه و... در آموزش و پرورش حل می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که برای قوی شدن باید از درون قوی شویم.

وی با بیان اینکه قوی شدن از ابعاد فرآیند و عناصر است، اظهار کرد: فرآیند شامل مدیریت، راهبری، نیروی انسانی، پرورش و... است و گاهی در بین معاونت‌ها و سازمان‌ها چندین وزارتخانه را در دل وزارت آموزش و پرورش می‌بینیم که این‌ها را باید به یکدیگر متصل کرد چون همه ما یک هدف دادیم.

صحرایی، بُعد دیگر قوی شدن را در عناصر برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر معلم قوی داشته باشیم، هر مانعی را پوشش می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیند تربیت معلم در ایران از اواسط دهه ۸۰ مخدوش شد که نتیجه آن را الان می بینیم.

وی، معلم، مولف (کتاب یا محتوا) و دانش‌آموز را ۳ ضلع فنی و مهم بیان کرد و افزود: اضلاع این مثلث کاملا باید فرآیندی باشند و برای مثال؛ کتابی که تالیف می‌شود باید مورد تایید دانشگاه فرهنگیان باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وابسته به هیچ گروه و حزبی نیستم، گفت: از حاشیه‌ها پرهیز می‌کنم و حاشیه‌ها را یکی از آفت‌های آموزش و پرورش می‌دانم. دستگاهی که به حاشیه مشغول شود از ماموریتش بازمی‌ماند. ما باید ماموریت‌مان را درست انجام دهیم و این با کمک بسیجیان فرهنگی امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه زیست‌بوم ایران چندبُعدی است و دستگاهی دغدغه دین، خدا و انقلاب را دارد در دست فرهنگیان است، اظهار کرد: حساس‌ترین شرایط آموزش و پرورش همین الان است و از طرف دیگر پُرامیدترین شرایط آموزش و پرورش هم همین الان است.

صحرایی با اشاره به فعالیت ۱۸ هزار مدرسه غیرانتفاعی و تحصیل ۲.۵ میلیون دانش‌آموز در این مدارس خاطرنشان کرد: اگر مدرسه‌ای شهریه اضافه گرفته، معرفی کنید تا پیگیری شود. ۸۰۰ مدرسه غیرانتفاعی که تخلف کرده بودند را تعطیل کردیم چرا که در برخورد با تخلف هیچ مسامحه‌ای با هیچ کس نداریم.

وی تاکید کرد: اولویت تامین نیرو با مدارس دولتی عادی است.

صحرایی با بیان اینکه مقتضیات کلاس تعیین می‌کند که چه کاری انجام دهیم، افزود: می‌توانیم مدارس دولتی را قوی کنیم و خیلی هم نیازی به پول نداریم بلکه نیاز اصلی، نیاز گفتمانی و ذهنی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شهید فرهنگی شاخص امسال شهید غلامعلی رجبی گفت: همین الان از امثال شهید رجبی‌ها داریم که باید معرفی کنیم. ضمن تکریم خانواده شهدا باید راهشان را ادامه دهیم.

صحرایی با بیان اینکه عرصه، عرصه همت، اراده و مجاهدت است، ابراز کرد: سعی می‌کنیم تغییرات در ۲ سال آینده محسوس باشد و ۲ اقدام‌ مهم داریم که یکی، تربیت معلم را از بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید جدی بگیریم و دیگری اجرای سند تحول بنیادین است که نیاز به تصویب ۲۰ قانون دارد.

وی ادامه داد: اگر طی ۱۰ سال گذشته هر سال ۲ قانون مصوب می‌شد، تاکنون سند تحول نیز اجرا شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار