معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در چهارمین نشست فعالیت های تابستانی ۱۴۰۲:
آموزش و پرورش سکاندار غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان ۱۴۰۲ است
آموزش و پرورش باید از ظرفیتهای نهادهای فرهنگی در برنامهریزی بهتر برای اوقات فراغت دانشآموزان استفاده کند/ کلیه فضاهای مدارس مورد نظر، ملزم به تشکیل و نیازسنجی پایگاههای تابستانی شدهاند
تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش سکاندار غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان ۱۴۰۲ است؛ فعالیتهای پرورشی، فرهنگی و تربیتی در فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان را عامل گرایش آنها به فعالیتهای مثبت و سازنده عنوان کرد.
چهارمین جلسه فعالیت های تابستانی ۱۴۰۲ در راستای بازخوانی دستورالعمل فعالیت های تابستانی و بررسی شیوه اجرای فعالیت های تابستانی در پرتو همیاری نهادهای تربیتی فعال، با حضور سید علی سیدی؛ رئیس اداره کانون های فرهنگی تربیتی، سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران و کارشناسان حوزه های مختلف فعالیت های تابستانی در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح برگزار شد.
سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن تهنیت و درود بر روان پاک انبیای الهی و شهدای انقلاب اسلامی با بیان اینکه فعالیت های پرورشی، فرهنگی و تربیتی در فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان باعث گرایش آنها به فعالیتهای مثبت و سازنده میشود، بیان کرد: «کار آموزش و پرورش، آموختن هنر زندگی کردن است و این امر از لا به لای کتاب های درسی کمتر خارج می شود. باید این موضوع را در فعالیت های غیردرسی دنبال کنیم و اگر قرار بر تربیت درست و همه جانبه آموزش و پرورش است، این عمل تنها در کلاس درس یافت نمی شود، بلکه باید در غنی سازی اوقات فراغت دنبال کنیم.»
وی ادامه داد: «امروز در میدان نبرد فرهنگی، اقدامات فرهنگی و فعالیت های فرهنگی ما وابسته به مجاهدت های جوانان کشور است و هنرمند متعهد امروز دراحیاء و ترویج فرهنگ اهل بیت(علیه السلام) فعالیت می کند و با هنر از ارزش های فرهنگی کشور صیانت و نگهبانی می کند.»
جهاد تبیین با رویکرد معرفت افزایی نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی برای دانش آموزان بهترین پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش است
این مسئول با بیان اینکه جهاد تبیین با رویکرد معرفت افزایی نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی برای دانش آموزان بهترین پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش است؛ اظهار کرد: «دشمن از جنگ با ملت ایران ناامید شده است، و سعی در نفوذ و ضربه زدن فرهنگی و اعتقادی به کشور و نظام مقدس اسلامی دارد، از این رو در شرایط فعلی، جهاد تبیین بهترین روش برای مقابله با اهداف شوم دشمن است که با روشنگری و اقناع افکار عمومی به ویژه دانش آموزان میتوان نقشههای دشمنان را در آسیب زدن به کشور مهار کرد.»
موسوی در خصوص استفاده از تمامی ظرفیت های نهادهای فرهنگی در برنامه ریزی بهتر برای اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: «کشورهای دیگر به اندازه کشور ما ظرفیت های مناسبی برای اوقات فراغت ندارند؛ از این رو برای کاستن دغدغههای خانوادهها، ایجاد محیطهای امن و ایمن برای پذیرش دانشآموزان و آموزش مسائل تربیتی و مهارتی میبایست ضمن استفاده از کانون های درون مدرسه ای، کانون های فرهنگی، سالن های ورزشی، مراکز مشاوره و سایر امکانات و منابع درون سازمانی و نیروی انسانی کاردان و متخصص از سایر ظرفیت های شرکای آموزش و پرورش نیز بهخوبی بهره گیری کنیم تا پس از ۳ سال فعالیت مجازی، امسال شاهد فعالیتهای پر نشاطی در تابستان باشیم.»
وی با تاکید اینکه برنامهریزی اوقات فراغت برای دانشآموزان از حساسیت ویژهای برخوردار است، خاطرنشان کرد: «کلیه فضاهای مدارس مورد نظر، ملزم به تشکیل و نیازسنجی پایگاه های تابستانی شدهاند، تا هرچه بیشتر در مسیر غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان گام بردارند و نتایج مثبتی را در زمینههای مختلف بخصوص در محتویات درسی از خود به ثبت برسانند.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان با بیان اینکه شرکت دانشآموزان در پایگاههای تابستانی و فعالیت در عرصههای مختلف علاوه بر پر کردن اوقات فراغت آنها به شکل مفید و سازنده، باعث یادگیری یک مهارت شغلی شده که میتواند در آینده به اشتغال آنها کمک کند، افزود: «شرکت دانشآموزان در این پایگاههای تابستانی عاملی مهم برای پرورش استعدادها و علایق دانشآموزان شده و خودباوری را در آنان ایجاد خواهد کرد. از این رو دانشآموزانی که در عرصههای مختلف به خودباوری برسند، اعتماد به نفس بالایی نسبت به سایرین دارند و در زندگی اجتماعی و شغلی خود موفق تر خواهند بود.»
اوقات فراغت فرصتی برای آموزش، تشریح و تفسیر دستاوردهای انقلاب و نظام برای دانشآموزان
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی؛ مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره بر اینکه اوقات فراغت دانش آموزان فرصتی برای تشریح دستاوردهای انقلاب است؛ اظهار کرد: «اوقات فراغت فرصتی برای آموزش، تشریح و تفسیر دستاوردهای انقلاب و نظام برای دانشآموزان است، این دستاوردها بسیار هنرمندانه و خلاقانه برای دانشآموزان باید تبیین، تفسیر و شناسانده شود و بی شک این وظیفه ما است که بستر این آموزش را برای دانشآموز فراهم کنیم؛ هنگامی که مسئله جهاد تبیین با آن بار معنایی مطرح میشود؛ یعنی باید شرایطی در مدارس فراهم شود که دانش آموز به یک کارشناس ملی و میهنی تبدیل شود، دانشآموزی که در برابر هجمههای دشمنان حرفهای استدلالی زیادی برای گفتن داشته باشد، این در واقع یکی از اهداف غایی و مهم تربیت تمامساحتی در افق نظام تعلیم و تربیت که باید در تابستان اجرایی شود.»
وی ادامه داد: «در نظام تعلیم و تربیت اسلامی یکی از مهم ترین اصولی که باید به آن اهمیت داد، تربیت دینی، اعتقادی و فکری دانش آموزان است، اما این مهم تنها در طول ۹ ماه آموزشی محقق نمی شود؛ بلکه با تعطیلی مدارس و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، متولیان امر تعلیم و تربیت وظیفه سنگین مبتنی بر برنامه ریزی مدون و دقیق برای غنی سازی اوقات فراغت در ایام تابستان بر عهده دارند که بایستی با بهترین شیوه های تربیت دینی و اعتقادی، زمینه بهره وری هرچه مطلوب تر دانش آموزان را از اوقات فراغت تابستان فراهم آورند.»
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی شهر تهران در پایان در خصوص بررسی جایگاه معلم در شکل گیری تربیت اسلامی دانش آموزان، افزود: «با استقرار نظام جمهوری اسلامی، آموزش و تربیت دینی، سرلوحه برنامههای نظام آموزشی کشور قرار گرفت؛ به گونه ای که پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، بازشناسی و اصلاح وضعیت تربیت دینی در مدارس امری ضروری است؛ به گونه ای که پژوهشها و همچنین وضعیت اجتماعی ایران نشان میدهد که تربیت دینی در مدارس ایران، بازدهی چندان بالایی ندارد و از نقطه آرمانی خود فاصله بسیار دارد، از این رو اوقات فراغت زمان مناسبی برای تقویت این نقطه در بین دانش آموزان است.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه