مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی:

آمار بی‌سوادی در خراسان‌ رضوی به 69 هزار نفر کاهش یافته است

در مشهد، ۱۸۳ هزار و ۷۹۵ بازمانده از تحصیل و بی‌سواد داریم

مشهد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی اعلام کرد آمار بی‌سوادی در خراسان‌ رضوی به 69 هزار نفر کاهش یافته است، اما همچنان ۱۸۳ هزار و ۷۹۵ بازمانده از تحصیل و بی‌سواد در مشهد وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
آمار بی‌سوادی در خراسان‌ رضوی به 69 هزار نفر کاهش یافته است

امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در خصوص مسائل و معضلات اجتماعی، اظهار کرد: نرخ باسوادی در استان، حدود ۹۰ درصد است؛ طبق سرشماری سال ۹۵، در استان خراسان رضوی ۱۵۹ هزار بی‌سواد داشتیم که در سال ۱۴۰۱، این آمار به ۶۹ هزار بی سواد کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: در شهرستان مشهد، ۱۸۳ هزار و ۷۹۵ نفر بازمانده از تحصیل و بی‌سواد داریم.

شوشتری افزود: در مناطق حاشیه شهر مشهد، اعم از تبادکان و نواحی ۱ و ۳ و ۵ آموزش و پرورش، ۷۸۰۰ کودک بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی داریم.

وی در پایان گفت: با این وجود در سال ۱۴۰۰، استان خراسان رضوی بر اساس تعداد جذب سوادآموزان رتبه دوم کشوری را به‌دست آورد و افزایش نرخ باسوادی گروه‌های سنی مختلف در دولت سیزدهم قابل توجه است.

سید‌جمال وزیری، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: در گام اول ارتقای نرخ باسوادی استان، دستورالعمل اجرایی آن و برش شهرستانی برای تمامی ادارات آموزش و پرورش ارسال شده است.

وزیری گفت: بی‌سوادان شامل سه گروه هستند: گروه اول بازماندگان از تحصیل که سن زیر ۱۸ سال دارند و در چرخه رسمی آموزش قرار نگرفتند و طرح شهید محمودوند در دو دوره ابتدایی و متوسطه شامل آنان می‌شود. دومین گروه تارک تحصیلند که می‌تواند اجباری یا اختیاری باشد و بیشتر شامل دوره متوسطه هستند. گروه سوم فرد بی‌سواد بالاتر از 10 سال سن دارد و حداقل سواد را ندارد.

وی ادامه داد: عدم فرصت‌های برابر آموزشی، ناآگاهی، محرومیت از امکانات و فقر اقتصادی و فرهنگی می‌تواند از علل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی باشد.

معاون سوادآموزی استان تصریح کرد: برای اولین بار توانستیم اطلس سوادآموزی استان را تدوین کنیم که در آن وضعیت سواد همه شهرستان‌های استان به صورت منطقه به منطقه رنگ‌بندی شده است و شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز دارند میانگین سواد زیر ۹۳ درصد و ماموریت نهضت باسواد کردن افراد بی‌سواد ۴۹تا۱۰ سال را دارند.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد مقدس در این جلسه اظهارکرد: در دوره چهارم شورای شهر، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل در ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر مطرح شد.

وی گفت: در شورای پنجم توافق ضمنی صورت گرفت تا شهرداری سرانه‌هایی را تقبل کند و موضوع کودکان بازمانده از تحصیل سامان یابد.

منصوریان با بیان اینکه در آن زمان، سرانه پیش‌بینی شده برای هر دانش‌آموز ۳ میلیون تومان برآورد شده بود، افزود: مقرر شد ۵۰ درصد این سرانه توسط آموزش و پرورش و ۵۰ درصد دیگر نیز با مشارکت شهرداری، آستان قدس رضوی و نهادهای دیگر تقبل و تامین شود.

وی تصریح کرد: آن‌چه که شاهد بودیم، یک کار غیرکارشناسی بود و خروجی و نتیجه مطلوب را هم نداشت.

منصوریان با تاکید بر اینکه علت بازماندن کودکان از تحصیل، فقدان لوازم‌التحریر و ... نیست، گفت: گاه این امر، ریشه در سبک زندگی افراد، قومیت آن‌ها و مشکلات اقتصادی خانواده دارد؛ در برخی خانواده‌ها، کودکان مشغول کار هستند و درآمدزایی دارند که موجب می‌شود خانواده برای تحصیل آن‌ها رضایت ندهند.

وی افزود: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل را آسیب‌شناسی و راهکارها را در این خصوص بررسی کرده تا موضوع را به‌معنای واقعی حل و فصل کنیم؛ کودک بازمانده از تحصیل زیبنده شهر عالم آل محمد(ص) نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد تصریح کرد: در شهر امام مهربانی‌ها نباید مانع و سدی پیش روی تحصیل افراد وجود داشته باشد، چرا که این امر با فلسفه وجودی شهر، در تعارض است.

حجت‌الاسلام منصوریان گفت: امیدواریم با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مختلف، شرایط را به نحوی پیش ببریم که مشهدالرضا(ع) به‌عنوان شهر بدون کودک بازمانده از تحصیل شناخته شود.

مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: امیدواریم برگزاری چنین نشستی به منظور بررسی و حل معضل اجتماعی کودکان بازمانده از تحصیل، شروع همکاری سازنده‌ای باشد که منجر به کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی شود.

وی گفت: هر فردی که از سواد لازم برخوردار نباشد، برای ما معضل اجتماعی محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: حل و فصل معضلات اجتماعی احصا شده با کمک دستگاه‌های مختلف را تکلیف خود دانسته و به سهم خود آن را دنبال می‌کنیم.

ناصحی تاکید کرد: لایحه‌ای باید در‌خصوص شناسایی و حل‌و‌فصل مسائل مرتبط با جامعه مخاطبان طرح مقابله با کودکان بازمانده از تحصیل، از سوی شهرداری با مشارکت آموزش و پرورش تهیه و به شورای شهر ارائه شود.

سید‌ابراهیم علیزاده، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری، پای کار ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل هستند، اظهار کرد: وظیفه اصلی این امر با دولت است، ولی در عین حال، آمادگی داریم که در کنار دستگاه‌های متولی، به سهم خود نقش‌آفرینی کنیم.

وی گفت: نقش‌آفرینی شهرداری نباید مانع از ورود دیگر دستگاه‌های مسئول و ذی‌نقش در این حوزه شود و هر نهاد، باید سهم خود را عهده‌دار شود.

علیزاده افزود: با توجه به پیش‌رو بودن فصل تابستان، فرصت خوبی فراهم آمده تا بتوانیم در یک برنامه‌ریزی ۲ ساله، این معضل اجتماعی را حل‌و‌فصل کنیم.

مجید طهوریان‌ عسکری نیز در ادامه جلسه تصریح کرد: سال گذشته مقرر شده بود ۲۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی، به آموزش و پرورش داده شود، ولی با وجود تامین و تخصیص، این اعتبار تاکنون پرداخت نشده است.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌های این موضوع باید خیلی سریع‌تر منعقد شود تا به سمت عملیاتی شدن گام برداشت.

دانش آموز خبرنگار : فاطمه زرنگ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار