تصویب کلیات طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران
تهران (پانا) - کلیات طرح «جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران»، مورد بررسی و تصویب شورا قرار گرفت.
در ابتدای بررسی این طرح در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای ششم، نرگس معدنی پور به ارائه گزارشی در این باره پرداخت.
نرگس معدنی پور در خصوص این طرح گفت: دبیرخانه پس از استقرار و تشکیل موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه و ارسال دستورالعمل های اجرایی به شورای سیاستگذاری به منظور بررسی، تعیین و ابلاغ اقدام کند، همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه و روسای سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران به عنوان بالاترین مقام مسئول موظفند نسبت به اجرای دستورالعمل ها و سیاست های ابلاغی دبیرخانه اقدام نمایند و در صورت حضور و عدم همکاری مطلوب می بایست نسبت به سازمانها و نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.
در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا ضمن تشکر از کمیسیون فرهنگی به دلیل تعریف حلقههای میانی در این طرح، خواستار ارائه یک تعریف واحد از حلقههای میانی در تمام بخشها شد.اقراریان تاکید کرد: چنین نباشد که ما از یک عبارت دو جنس تعریف داشته باشیم .در ادامه ناصر امانی، عضو شورا در تذکری بیان کرد: طرح هایی که با متنهای طولانی از ردههای بالای مدیریتی به ردههای پایین ارجاع میشود به دلیل طولانی بودن فرصت خوانش تمام متن را از آنان سلب میکند، لذا درخواست میشود دستورات و متون کوتاهتر، شفافتر و خلاصهتر بیان شود تا ردههای پایینتر سهولت بیشتری در خوانش و اجرای آن داشته باشند.
احمد علوی نیز در توضیح این طرح گفت: چرا باید هر وقت اسم ستاد توان افزایی بیایید واکنش نشان دهیم و به گونه دیگری رفتار کنیم پس بالاخره جایگاه ستاد توان افزایی سمن های شهر تهران به عنوان نماینده شورای شهر تهران کجاست؟وی افزود: اینکه گفته میشود حضور ستاد توان افزایی دخالت در اجرا است درست نیست، وقتی نگاه شورا هم اینگونه باشد حرفی برای گفتن باقی نمیماند.این طرح در نهایت با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی طرح «جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران» با اشاره به الزامات اجرایی این طرح اظهار داشت: طرح عملیاتی کردن اهداف طرح نیازمند الزامات و فرایندهای مشخصی است از جمله شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت ها، زیر ساخت ها و اماکن در اختیار شهرداری های مناطق ۲۲ گانه شهرداری، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران قابل استفاده در فرایند توانمندسازی گروه هدف؛ توانمندسازی نیروهای انسانی و کیفی سازی ظرفیت های مرتبط با توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در شهرداری تهران؛ شناسایی و ساماندهی حلقه های میانی فعال مرتبط با ظرفیت های موجود؛ توان افزایی و مهارت افزایی حلقه های میانی به منظور مشارکت اثربخش در فرآیند توانمندسازی زنان سرپرست خانواده؛ توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توسط حلقه های میانی؛ توسعه و ایجاد فرصت های شغلی و استانداردسازی خدمات متناسب با جمعیت هدف؛ ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری به منظور تسهیل روند ارائه خدمات و رصد و پایش روندهای توانمندسازی.
معدنی پور با اشاره به ضرورت های شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت ها و زیرساخت های در اختیار شهرداری تهران در فرایند توانمندسازی گروه هدف گفت: آسیب شناسی طرح های پیشین و فرایندهای قبلی، نیازهای روز جمعیت هدف و موانع و چالش های پیش رو بررسی شده و حلقه اتصال این نیازها به زیرساخت های در اختیار شهرداری تهران در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده ایجاد گردد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه توانمندسازی نیروهای انسانی و کیفی سازی ظرفیت های مرتبط با توانمندسازی زنان سرپرست خانواده می بایست در دستور کار این طرح قرار داشته باشد، اذعان کرد: به جهت استفاده از ظرفیت های شهرداری های مناطق ۲۲ گانه، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران، به منظور کیفی سازی ارائه خدمات به جمعیت هدف می بایست در ابتدا نسبت به آموزش و ارتقاء نیروی انسانی در ستاد و مناطق اقدام شود.، همچنین استانداردهای ایجاد، تجهیز، واسپاری و بکارگیری ظرفیت ها و زیرساخت های موجود و دستورالعمل های همه جانبه ای تدوین شده که نسبت به اجرا و کاربست دقیقا آن می بایست اقدام گردد.
وی با اشاره به این دستورالعمل ها اظهار داشت: دستورالعمل های توانمندسازی شغلی، راهبردها و برنامه های مهارت آموزی، کاریابی، کارآفرینی و پایدارسازی، توانمندسازی روانی اجتماعی، ارزیابی و ارائه مداخلات روانی و خدمات اجتماعی، جسمی، معنوی و اقتصادی ؛ تدوین محتوای آموزشی ویژه مددکاران اجتماعی شامل مداخلات مددکاری اجتماعی، دستورالعمل بازدید از منزل؛ تدوین محتوای آموزشی ویژه مددجویان و فرزندان آنها شامل کشف و ارتقاء قابلیت های فردی روانی و اجتماعی؛ دستورالعملها و آییننامههای نحوه استانداردسازی و واگذاری زیرساخت ها و فضاها با لحاظ کردن ساز و کارهای پیشگیری از مبادی انحصار، توزیع رانت و انحراف از اهداف طرح؛ دستورالعمل های ارائه حمایت و تسهیلات اعم از بسته های معیشتی، فرهنگی، ورزشی استفاده از تنخواه و غیره؛ دستورالعمل های نظارت و پایش و ارزیابی عملکرد در دو سطح میدانی و سیستمی؛ آیین نامه تایید صلاحیت ظرفیت سنجی و رتبه بندی حلقه های میانی؛ شرح وظایف کارگروه های تخصصی مستقر در دبیرخانه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده از جمله دستورالعمل هایی است که می بایست در این حوزه مد نظر قرار بگیرند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران شناسایی و ساماندهی حلقه های میانی فعال مرتبط با ظرفیتهای موجود با این طرح را ضروری دانست و بیان داشت: توانمندسازی زنان سرپرست خانواده از طریق حلقه های میانی و مستعد و توانمند انجام می شود، در این راستا دبیرخانه طرح، سالانه و با استفاده از معیارهای تدوین شده به صورت مرحلهای به شناسایی ظرفیت سنجی گزینش رتبهبندی و تشکیل شناسنامه حلقه های میانی اقدام و پس از تایید ستاد توان افزایی سمن های شهر تهران به ارائه خدمت می پردازند.
وی در ادامه توضیحات خود خواستار توان افزایی و مهارت افزایی حلقه های میانی به منظور مشارکت اثربخش در فرآیند توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شد و گفت: حلقه های میانی منتخب برای اجرای طرح نیازمند آموزش هستند، دوره های توان افزایی علاوه بر آموزش ابعاد جامع توانمندسازی به ایجاد ادبیات مشترک و استانداردهای لازم در ارائه خدمات و ایجاد شبکه ای فعال از حلقه های میانی برای هماهنگی هر چه بیشتر در اجرای طرح کمک می کند؛ بدین منظور دبیرخانه طرح و با نظارت ستاد توان افزایی سمن های شهر تهران پس از ایجاد حلقه اول و در ابتدای شروع طرح و همچنین به صورت سالانه نسبت به بازآموزی آنها اقدام کند.
معدنی پور با اشاره به توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توسط حلقه های میانی بیان داشت: حلقه های میانی وظیفه اجرای عملیات توانمندسازی زنان سرپرست خانواده را برعهده دارند، هر کدام از حلقه های میانی منتخب بر اساس رتبه مشخص شده مسئولیت توانمندسازی تعدادی از زنان سرپرست خانواده را بر عهده دارند.
وی فرآیند توانمندسازی زنان سرپرست خانواده با توجه به دستورالعمل های پیش بینی شده به شرح زیر دانست و گفت: شناسایی اولیه گروه هدف بر اساس معیارهای ورود؛ ارزیابی جامعه خانواده محور گروه هدف؛ تشکیل پرونده و ثبت در بانک اطلاعاتی مراجعان؛ برگزاری دوره های آموزشی برای زنان سرپرست خانواده و فرزندان آنها به منظور آشنایی با اهداف و فرایند توانمندسازی؛ برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی خود مراقبتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در قالب پویش ها و کارگاه های آموزشی؛ تدوین نقشه راه توانمندسازی جامع بر اساس ارزیابی دقیق از وضعیت منابع و توانمندی های فردی خانوادگی هر کدام از زنان سرپرست خانواده؛ توانمندسازی شغلی و تامین معیشت پایدار؛ توانمندسازی روانی اجتماعی؛ ارائه حمایتهای مشروط در صورت همراهی و همکاری فعال گروه هدف در فرایند توانمندسازی؛ ارائه حمایت و اجرای برنامه های توانمندسازی ویژه فرزندان گروه هدف با تاکید بر کودکان محصل و زیر ۱۸ سال؛ ثبت گزارش و مستند سازی اقدامات از جمله دستورالعمل های این بخش است.رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران توسعه و ایجاد فرصت های شغلی و استانداردسازی خدمات متناسب با جمعیت هدف را از ملزومات طرح دانست و اظهار داشت: دبیرخانه طرح موظف است به منظور اطمینان از توانمندسازی جمعیت هدف و به منظور پایدارسازی فرایندهای خدمت رسانی با توجه به موارد زیر فرصت های شغلی مطلوب برای زنان سرپرست خانواده ایجاد نماید که از جمله این موارد عبارتست از : طراحی و پیادهسازی برنامههای حوزه توسعه مشاغل خانگی؛ استفاده از ظرفیت استارتاپ های شغلی فعال و متناسب با توانمندی و شرایط گروه هدف؛ بهره گیری از ظرفیت کارآفرینان اجتماعی؛ استفاده موثر از توان مراکز کوثر، مراکز تسهیل و توسعه کسب و کار بازارچه های خود اشتغالی شرکت ساماندهی و غرفه های سازمان میادین، شرکت شهروند و سایر زیرساخت های موجود در شهرداری؛ توسعه نظام های پشتیبان شغلی و ارتقاء زنجیره تامین؛ ایجاد پیوندهای برخط با سکوهای فروش مجازی به منظور توسعه و هوشمندسازی اشتغال زنان سرپرست خانواده.
معدنی پور با اشاره به ضرورت ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری به منظور تسهیل روند ارائه خدمات و رصد و پایش روند های توانمندسازی گفت: دبیرخانه طرح باید به منظور هوشمند سازی و یکپارچه سازی ساز و کارهای ثبت اطلاعات، ارزیابی، اخذ گزارش و نظارت بر فرآیند عملیاتی توانمندسازی زنان سرپرست خانواده از ظرفیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای توسعه پایگاه داده سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده و نرمافزارهای هوشمند با تعریف دسترسی های مشخص منطبق بر نیاز طرح بهره بگیرد که در این راستا می بایست طراحی و پیاده سازی فلوچارت های ارائه خدمت به جمعیت هدف در سامانه؛ ایجاد دسترسی به محتوای آموزشی طبقه بندی شده بر اساس ویژگی های جامعه هدف؛ طراحی خودکار الگوریتم و نقشه های توانمند سازی بر اساس پروفایل های کاربری؛ طراحی و به کارگیری سیستم مدیریت پروژه برخط به منظور پایش لحظهای روند اجرا در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: دبیرخانه پس از استقرار و تشکیل موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه و ارسال دستورالعمل های اجرایی به شورای سیاستگذاری به منظور بررسی، تعیین و ابلاغ اقدام کند، همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه و روسای سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران به عنوان بالاترین مقام مسئول موظفند نسبت به اجرای دستورالعمل ها و سیاست های ابلاغی دبیرخانه اقدام نمایند و در صورت حضور و عدم همکاری مطلوب می بایست نسبت به سازمانها و نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.گفتنی است کلیات طرح «جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران» با اکثریت آرای نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.
ارسال دیدگاه